• Anonym (123)

Socanmäld pga frukost

Har gett liknande frukostar till mitt barn. På läkarens inrådan av liknande skäl som du anger ts. Ser absolut ingen risk för sockerberoende eller övervikt hos det barnet. Däremot ett stort problem gällande ångest och nervositet på morgonen som lättar om morgonen tillåts vara något särskilt (som tex kanelbulle till frukost). 

• Anonym (123)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:20:50 följande:

För 20 år sedan hörde man aldrig talas om barn som fick bestämma att de skulle ha kakor till frukost för att gå med på att gå upp ur sängen och till skolan. Man gjorde bara som föräldrarna sa.
    Kontrollera dina barn, eller så kontrollerar de dig. Urgammal sanning.
    Jag vet inte vad som har hänt med den här helt förtappade generationen föräldrar.

För 40 år sedan fick jag oboy och sockrade flingor eller sirapslimpa till frukost varje dag. Mamma försökte ge mig nyttigare saker men det resulterade bara i att jag inte åt någonting. Aldrig haft en storlek större än S på kläder.
  • Anonym (123)
    Hjelm skrev 2024-11-26 17:07:34 följande:
    Det som många reagerar på i den här tråden är väl inte att de har en överenskommelse för att få bukt med ett problem, utan att TS har valt just godis till frukost som den dealen. "Mutar" gör nog de flesta föräldrar i någon mån, men det finns ju väldigt mycket bättre och sämre sätt att göra det på. Hade jag jobbat på soc, eller varit lärare i en klass, hade jag också reagerat på att ett barn gavs godis och fikabröd till frukost varje dag som villkor för att ens lämna sängen. Då har man kanske ett grundproblem som man behöver mer hjälp för att hantera.
    En hemmasittare går inte att muta för att gå till skolan. Mutor funkar på mitt äldre barn som inte har några egentliga problem, på mitt yngre barn med ångest funkar varken mutor eller bestraffning. 

Dock kan just en särskild frukost hjälpa till att lätta ångesten på morgonen, vilket inte är samma sak som en muta.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost