Inlägg från: Anonym (Mamma till 3 med npf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

Socanmäld pga frukost

Det som kommer hända är att soc ringer/kallar er till samtal.
    Du berättar varför och hur och de tar ställning till om du brister i din föräldrarroll.
    Antingen startar de en utredning eller så läggs den ner.

Har du tur får du en handläggare som är insatt i problematiken och allt vad det innebär.

Anonym (S) skrev 2024-11-26 22:27:14 följande:

Sluta dalta med ditt barn. På riktigt. Du gör inte barnet en tjänst. Vissa saker måste man göra, så som att borsta tänderna, göra läxorna, duscha och gå till skolan. Inte fan kan man som vuxen slippa gå till jobbet om man inte serveras tårta på morgonen. Och btw, soc kommer inte bry dig ett skit, då de har betydligt tyngre ärenden att hantera. 

Jag märker att du inte hamnat i Ts situation.
    Ett av mina barn vägrade äta annat än välling när hen var 3 år (selektiv ätare).
    BVC sa åt mig att inte erbjuda välling förrän hen åt av den andre maten.
    Han åt inte på 7 dagar, gick ner från16 till 14 kg.
    7e dagen gav jag välling och han blev inlagd för uttorkning.
    Det är skillnad på vanlig trots och npf behov. Och som tur är lär man sig sina barn.
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-11-27 01:42:09 följande:
    Att ge henne sötsaker regelbundet är inte att sätta gränser. Det finns inget positivt i att göra det.. 
    Många barn med npf har svårt att äta många saker, medicinerar de tappar de ofta aptit och vikt.
    Bup sa åt mig att ge nutella,kakor eller vad som helst till frukost just för att det viktigaste var att tillföra energi och behålla vikt.

Drar haft både överviktiga barn där jag fick begränsa och ransonera samtidigt som en var undernärd och skulle göras.
    Det är svårare att göra än ransonera.

Förklara bara syftet med er " energirika" frukost så fattar nog soc varför.
    Anonym (S) skrev 2024-11-27 07:44:29 följande:

Många av er här på familjeliv verkar veta bäst. Men faktum är att barn idag i Sverige mår allt mer psykiskt dåligt. Och en av orsakerna är att barn saknar att få vägledning och gränser. Det anpassas och daltas för mycket. Barn idag klarar inte av att stå emot motgångar och hantera negativa känslor. Diagnoser eller ej. 

Det stämmer på många.
    Det många missar är att npf inte är en hittepå , det är ett funktionshinder i många fall och likaväl som synskadade har glasögon, folk har rullstol osv så behöver ofta vissa anpassningar göras.

Att anpassa krav och underlätta någons vardag är inte likamed att inte ha gränser eller krav, utan just anpassat.
    Sålänge de som inte har svårigheterna i sin närhet är dömande kan ingen förbättring i samhället ske.
    Anonym (S) skrev 2024-11-27 08:04:25 följande:
    Diagnoser så som adhd är för övrigt inte att jämföra med cancer. Adhd är inte statiskt, det kan växa bort. Adhd är också kulturellt, adhd i ett land betyder inte att samma individ skulle fått diagnosen i ett annat land. Till skillnad från cancer. 

Ts dotter är inget litet barn. Hon är en ungdom som om några år är vuxen och behöver klara sig själv. Vid det här laget behöver hon själv sätta ett alarm på klockan, kliva upp ur sängen, ta på sig och äta frukost. Ingen vuxen ska behöva göra så mycket egentligen. För det framkommer inte att dottern går på särskola? 

Det är helt rätt att bli socanmäld i det här läget. Men om det endast handlar om detta (vilket jag tvivlar på) så kommer soc inte göra mycket. Jag är för övrigt beteendevetare och jobbar med människor. 
    Finns alltid fel folk på fel plats.
    Hoppas vi aldrig hamnar på ditt kontor.

Soc där vi bor har jag själv sökt hjälp hos. Så många gånger kan de vara till hjälp i lots och samverkan med skola, bup ,hab mm.

Svar på tråden Socanmäld pga frukost