• Anonym (Va?)

Socanmäld pga frukost

Om du har en tonåring som inte ens väger 30 kilo så tror jag att en dietist skulle be henne att dricka mer eller mindre flytande grädde.

Så varför skulle nu inte redan idag vara inskrivna inom ätstörningsvården? Skolläkaren borde väl larmat för länge sen. 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 08:44:04 följande:
    Det är bland de första sakerna man får prova, att tillsätta grädde och extra fett i allt tänkbart. Det hjälpte inte. Inget har fungerat nämnvärt. Hon har inga ätstörningar och är frisk och välmående.
    Så afrid är inte enligt dig en ätstörning? 

Nu vet jag inte om hon är otroligt kort men 30 kilo är väldigt lite? 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (H) skrev 2024-11-27 11:08:17 följande:
    Jag har svårt att tro att man får diagnosen arfid när det bara är på morgonen man har svårt att få i sig vanlig mat. Som jag har förstått det äter hon helt normalt övriga dygnet men det fastnar inte på kroppen (TS får gärna rätta mig om jag har missuppfattat).

Hon är 150 cm lång, har TS skrivit innan.
    Om hon väger 30 kg på 150 har man ett BMI på ca 13? det är svår undervikt. Jag skulle nog gå till en läkare och utreda det i sådana fall. Och om en lärare orosanmäler ett barn som äter typ kladdkaka till frukost med svår undervikt så är ju det helt orimligt. Är ju mer rimligt att barnet inte får sjukvård för undervikten. Vilken läkare som helst skulle reagera. Det här kan slå ut dom inte organen och är något att faktiskt oroa sig över. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 11:33:28 följande:
    Som sagt, vi har både läkar- och dietistkontakt och har haft hela hennes liv. Hon mår bra, är frisk och stark.
    Och hur kan man se en så kraftig undervikt som frisk och stark? Detta går inte ihop. Det är ju inte så att det kan vara medicinskt ofarligt bara för att hon inte medvetet väger såhär lite. Sedan är det helt osannolikt att en lärare skulle ha synpunkter på hur man försöker få sitt barn att öka i vikt för någon som är kraftigt underviktig. Och hur kan du vara orolig för socialtjänstens inblandning i detta? Tror du på fullaste allvar att soc bryr sig om du ger ditt barn 100 chokladpraliner till frukost för att få en person med allvarlig undervikt att äta? 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 11:48:20 följande:
    Det är så typiskt - folk utgår från att man inte är kapabel att ta kontakt med vården. Sedan har de orealistiska förväntningar på vad vården kan göra. Som att bara man söker vård, så vips så fixar vården så att barnet klarar av att både äta nyttig näringsrik mat på rätt tider och få situationen i skolan att fungera.
    Inlägget handlar inte om att få barnet att äta nyttigt utan att få barnet att gå till åtminstone underviktig och inte allvarlig undervikt. Om mamman ger barnet chips, godis, glass, kladdkaka och sötade flingor konstant tror jag få skulle ha synpunkter på detta för att det är farligt med kraftig undervikt oavsett vad undervikten beror på. Ens organ skiter i om man ser sig som tjock eller smal eller om man medvetet eller omedvetet väger för lite. Det jag ifrågasätter är att detta skulle vara en fysiskt stark tjej. Men om någon har källor på att man kan ha kraftig undervikt och att det samtidigt inte är påfrestande för kroppen så får folk gärna hänvisa till detta. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 12:19:16 följande:
    Hon idrottar på ganska hög nivå och har alltid varit väldigt stark. Läkarna säger att hon väl helt enkelt har den kroppstypen, för det finns inget fysiskt fel de kan hitta.

Du överdriver, hon väger några kilo under gränsen för att klassas som normalviktig, även om det är nedre gränsen då. Hon är smal, men ser inte mager ut. Man ser inga revben eller dyl.
    I sådan fall väger hon ju inte knappt 30 kilo. Knappt 30 kilo är ju att hon väger under 30 och är 150. Så om du vill ha råd så kanske det är bra att vara sanningsenlig
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 13:17:05 följande:
    Jag säger sanningen, hon väger 28 kg, gränsen för normalvikt för henne går vid 34,4 kg. Vad har det med saken att göra? Hon ÄR frisk och stark, även om det inte går ihop för dig.
    Och då har man ett BMI på 13. Börjar ifrågasätta sanningshalten här nu. Läser man på nätet om sådär kraftig undervikt så är det inläggning som gäller och fara för liv och hälsa. Men hon kanske inte är 150? 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (H) skrev 2024-11-27 13:20:03 följande:
    Tänker du på bmi-gränserna för vuxna? Det är andra gränser för barn och unga.

www.raknare.net/halsa/bmi-barn

Och ja, hon är tveklöst underviktig enligt dem också, men det har ju ingen förnekat. Har man en smal liten bröstkorg kan det hända att man har tillräckligt med hull för att dölja revbenen, fastän vågen visar riktigt låga siffror. 
    Det är en tonåring. Så inget barn. När vi pratar om ätstörningsvården är detta väldigt lågt. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 13:29:51 följande:
    Beror väl på orsaken till undervikten. Hon äter bra och har inga näringsbrister, så varför skulle hon inte ha energi?
    Organen tar stryk oavsett. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 13:52:32 följande:
    Går ändå under barn.

Tittar du även på BMI för barn så är hon Väldigt underviktig. Men blir genuint fundersam över varför lärare skulle göra en orosanmälan för att du serverar onyttig frukost. 

Om du serverar kladdkaka så är det 

socker, dåligt men inte så illa om man har undervikt 

ägg, bland det bästa man kan äta

vetemjöl, dom flesta äter det som bröd eller liknande.

kakao, mycket bra med vitaminer och mineraler.

Om du jämför detta med flingor som är baserade på majs och socker så är ju kladdkaka egentligen rätt bra mat om du bortser från sockret. Skulle man ha typ olivolja istället för smör skulle man få bort det mättade fettet och lägger man på nötter och kör på havremjöl så finns det ju inte mycket att klaga på alls förutom möjligtvis sockret. Men tycker inte det är ett problem om någon behöver mycket energi. Att dricka grädde är ju knappast bättre.

Så låt din dotter äta precis vad hon vill till frukost. 

Svar på tråden Socanmäld pga frukost