• Anonym (H)

Socanmäld pga frukost

Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:03:44 följande:
    Och mitt barn är väldigt underviktig och har alltid varit. Hon kan gå upp många kilo innan hon kommer ens i närheten av övervikt. Hennes dietist uppmuntrar mer sån här kost, fri tillgång på chips etc, men det sistnämda är svårt iom att hon har syskon.
    Det enda du vet är hennes frukost, du vet inget om vad hon äter resten av dagen. Vi är hälsosamma för det mesta. Någon dag här och där som vi tar tex hämtmat, men annars är det nog mer näring i min matlagning än den hennes kompisar äter. Smyger alltid i tex bönor och linser där det går. Spenat, broccoli etc äter de utan problem.
    När ni pratar med soc så var noga med att poängtera att frukostvalet gjorts på inrådan av dietist.

Tyvärr är många på socialtjänsten lika okunniga om npf som folk i allmänhet är (och det ser man ju här i tråden att många har noll koll), så det är inte självklart att de kommer att tycka att ni gör rätt.
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 11:35:30 följande:
    Du verkar bestämt dig för att ge upp.
    Vet inte hur lång hon är men under 30 låter ju väääldigt lite.

Förklara sanningen för henne, vad det gör med kroppen om man inte äter tillräcklig mängd mat och tillräckligt "nyttigt". 

Förresten är det inte konstigt att folk får ADHD-symptom om de äter väldigt mycket socker. Energin går ju upp och ner som en berg- och dalbana. Inget fokus ibland och speedad ibland? Det blir ju så med sockertoppar och sockerdippar.
    Finns annat än gröt man kan äta, förresten.

Finns t.ex. sockerfria energybars som kan vara väldigt goda. Ger energi, smakar gott och man slipper vitt socker.
    TS följer råd från dotterns dietist. Är det samma sak som att ge upp, tycker du? 
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:09:20 följande:

Dietistens råd låter inte så hälsosamma.
    Är du dietist?
  • Anonym (H)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:58:20 följande:
    Det har alltid funnits människor på NPF-spektrat. Har de blivit hjälpta, nu som förr, till att bli välfungerande människor i samhället genom att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar?
    Att vården, föräldrar och barnet själv gemensamt kommer fram till vad som funkar bäst är inte att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hy) skrev 2024-11-26 17:23:08 följande:

Tänderna lär väl ta stryk om detta pågår en längre period.

Du tänker på frukten hon äter på förmiddagen?
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 10:55:20 följande:
    Så afrid är inte enligt dig en ätstörning? 

Nu vet jag inte om hon är otroligt kort men 30 kilo är väldigt lite? 
    Jag har svårt att tro att man får diagnosen arfid när det bara är på morgonen man har svårt att få i sig vanlig mat. Som jag har förstått det äter hon helt normalt övriga dygnet men det fastnar inte på kroppen (TS får gärna rätta mig om jag har missuppfattat).

Hon är 150 cm lång, har TS skrivit innan.
  • Anonym (H)
    Anonym (Soctant) skrev 2024-11-27 10:24:06 följande:

Som utredande socialsekreterare skulle jag gissa på att du kommer få ett telefonsamtal från socialtjänsten, där får du förklara din sida och det du skrivit härigenom, bra att du fått hjälp och stöd av dietist, du kan strunta i vad många sockerhatare skriver här. 

Jag tänkte på detta när jag läste början av tråden igår. Om alla barn som får en sockerstinn måltid per dag skulle utredas så hade socialtjänsten blivit extremt överbelastad.
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 11:14:43 följande:
    Om hon väger 30 kg på 150 har man ett BMI på ca 13? det är svår undervikt. Jag skulle nog gå till en läkare och utreda det i sådana fall. Och om en lärare orosanmäler ett barn som äter typ kladdkaka till frukost med svår undervikt så är ju det helt orimligt. Är ju mer rimligt att barnet inte får sjukvård för undervikten. Vilken läkare som helst skulle reagera. Det här kan slå ut dom inte organen och är något att faktiskt oroa sig över. 
    Hon är ju redan utredd på både längden bredden och tvären. 

www.familjeliv.se/forum/thread/83188046-socanmald-pga-frukost/1/nick/83188046
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 12:47:10 följande:
    I sådan fall väger hon ju inte knappt 30 kilo. Knappt 30 kilo är ju att hon väger under 30 och är 150. Så om du vill ha råd så kanske det är bra att vara sanningsenlig
    Tänker du på bmi-gränserna för vuxna? Det är andra gränser för barn och unga.

www.raknare.net/halsa/bmi-barn

Och ja, hon är tveklöst underviktig enligt dem också, men det har ju ingen förnekat. Har man en smal liten bröstkorg kan det hända att man har tillräckligt med hull för att dölja revbenen, fastän vågen visar riktigt låga siffror. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 13:36:07 följande:
    Det är en tonåring. Så inget barn. När vi pratar om ätstörningsvården är detta väldigt lågt. 
    Kroppen blir inte plötsligt fullvuxen bara för att man fyller tretton. Kolla länken så ser du att det är andra siffror för tonåringar än för vuxna!
  • Anonym (H)
    Anonym (Sanni) skrev 2024-12-02 16:43:07 följande:

Tips. Smyg ner svarta bönor i kladdkakan. Byt ut hälften av sockret mot björksocker som är sockerfritt trots sitt namn. 

Och baka morotsmuffins med rivna morötter i smeten. Samma där, byt ut hälften av sockret mot björksocker.

Varför ge lågkalorialternativ till någon som behöver få i sig fler kalorier?
Svar på tråden Socanmäld pga frukost