• Anonym (Frågande)

Vad är det för typ av människor som hänger på FL?

Som jag ser det har jag noterat tre typer av människor:
    1. Föräldrar och folk i relationer som använder FL för att få tips och råd. Dessa tror jag utgör majoriteten av användarna här på FL.

2. Folk som är intresserade/engagerade. Dessa brukar förekomma i politiska, psykologiska och samhällsmässiga trådar.

3. Psykopater som använder FL för att trycka ner andra. Dessa utgör en minoritet men är frekventa i relationstrådar där de får möjlighet att döma ut andra.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad är det för typ av människor som hänger på FL?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Lars Larsson) skrev 2024-11-27 19:23:17 följande:
    Det skulle jag hålla med om. Alla som ogillar inlägg har en gnutta Karen i sig. Även tölparna som anmäler inlägg för att dom känner sig kränkta.
    jag håller inte med,
    gilla och ogilla säger inget, när någon klagar över inget tolkar jag det h*n behöver något att klaga på så jag ogillar av ren omtänksamhet

• Anonym (Fia)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-29 17:07:06 följande:
    Kärringar som använder ogilla-knappen som vapen (detta inlägg kommer ogillas av åtminstone 3 karens).
    Nåja, din ovilja att besvara skribenters frågor i din egen tråd fick mig att googla på begreppet karens. Få träffar dock! Karens ser ut på ett visst sätt. Är 50 plus. Protesterar högljutt vid upplevda oförrätter plus annat. Uppenbarligen  jämställer du kvinnliga medlemmar som använder tummen ned knappen med amerikanska karens. Hur kan du vara så säker på deras bakgrund? 
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-29 17:08:01 följande:
    Då blir jag glad av att haretat honom ännu mer, tro mig!
    Svarat förvånar mig något när det väl var du som i dina inlägg vägrade bemöta skäliga frågor.
  • Anonym (D)

Forum överlag har förändrats till det sämre. Jag brukade  hänga på Familjeliv för flera år sedan och folk var mer förstående och omtänksamma då. 

Jag har faktiskt fått riktigt bra råd här ibland och förhoppningsvis kunnat ge några själv. Fast nu är det mest samma polariserade trams och gnäll som överallt annars. 

Flashback var också mycket bättre förr när det var mer aspigt och faktabaserat. Då var moderatorerna stenhårda mot OT och känslodrivet trams. Det fanns riktigt intressanta grävtrådar och nyanserade diskussioner men nu är det mest alarmism och incel-gnäll. 

Det är som om hela mänskligheten har blivit ett snäpp dummare. Allt är orättvist och det tävlas i självömkan och kränkthet. Självcentreringen är total.

Själv tillhör jag tydligen gen X och det kanske stämmer för jag har svårt att bry mig om tramset, även om jag inte förstår detta självupptagna behov av att etikettera sig själv med allt från pronomen till generationstillhörighet och diagnoser. 

• Anonym (Frågande)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-29 19:22:32 följande:
    Nåja, din ovilja att besvara skribenters frågor i din egen tråd fick mig att googla på begreppet karens. Få träffar dock! Karens ser ut på ett visst sätt. Är 50 plus. Protesterar högljutt vid upplevda oförrätter plus annat. Uppenbarligen  jämställer du kvinnliga medlemmar som använder tummen ned knappen med amerikanska karens. Hur kan du vara så säker på deras bakgrund? 
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-29 17:08:01 följande:
    Då blir jag glad av att haretat honom ännu mer, tro mig!
    Svarat förvånar mig något när det väl var du som i dina inlägg vägrade bemöta skäliga frågor.
    Jag jämställer definitivt karens på FL med amerikanska Karens! Beteendet är exakt likadant: kärringar som saknar liv och måste ha drama i sitt liv för att det ska fungera. Frågan är varför du blir så arg över detta faktum? Tror du att det inte existerar psykopatiska karens här på FL som vill trycka ner andra? Om du tror det, vad exakt är du emot i det jag säger?
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 19:12:09 följande:
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-27 06:05:23 följande:

En rolig notis: Dessa psykopatiska karens har ett enda vapen: Ogilla inlägg! Att argumentera emot kan de inte för de är livrädda för kognitiv dissonans. Kolla detta inlägg imorgon kväll. Kommer ha flera dislikes än 4, vilket är trådens rekord. Lättriggade karens på FL är det roligaste att reta upp för man vet hur lätt man kommer under deras skinn

man får ju lära sej redan på dagis att samhällets lättkränkta och fegaste är psykopaterna, men de vågar ju i alla fall småjävlas med att ogilla inlägg.
    jag tycker inte din trådstart är särskilt briljant...

Jag försöker inte vara briljant heller
  • Svensson5
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-26 20:10:56 följande:
    Vad är det för typ av människor som hänger på FL?

Som jag ser det har jag noterat tre typer av människor:
    1. Föräldrar och folk i relationer som använder FL för att få tips och råd. Dessa tror jag utgör majoriteten av användarna här på FL.

2. Folk som är intresserade/engagerade. Dessa brukar förekomma i politiska, psykologiska och samhällsmässiga trådar.

3. Psykopater som använder FL för att trycka ner andra. Dessa utgör en minoritet men är frekventa i relationstrådar där de får möjlighet att döma ut andra.

Vad tror ni?

Tror mer att ?vuxna? idag är mer lättkränkta ( snöflingor) 
    jag va med här för drygt 10 år sedan och då va det mer hårda ord.
    Sedan så va det bra med det

De ggr jag är dryg är när man för tionde ggn ska svara på något som man aldrig har skrivit 

nätet va definitivt bättre för

• fultextad användarhandbok
    Anonym (D) skrev 2024-11-29 19:23:22 följande:

Det är som om hela mänskligheten har blivit ett snäpp dummare. Allt är orättvist och det tävlas i självömkan och kränkthet. Självcentreringen är total.

Själv tillhör jag tydligen gen X och det kanske stämmer för jag har svårt att bry mig om tramset, även om jag inte förstår detta självupptagna behov av att etikettera sig själv med allt från pronomen till generationstillhörighet och diagnoser. 

Fiendeskap och motsättningar istället för vänskap och samarbete. Förhoppningsvis en övergående fas. Utan att veta alltför mycket tror jag ändå att det finns en del skillnader mellan de nordiska länderna. Här är ett exempel för den som vill läsa: yle.fi/a/7-1379068
  • Anonym (#/)

Tyvärr en del creeps lurkar här vilka inte har på ett familjeforum att göra med sitt gubbsnusk och trådstarter därefter.

De ur TS kategori är helt rätt målgrupper för forumet, utom de som mobbar då, vilket jag inte brukar se människor göra här. Att kritisera störda människor som beter sig äckligt mot andra medlemmar eller ge tummen ner åt dessa tragiska källardvällare, detta räknar jag inte till mobbing. Kan man inte bete sig som folk så kan man heller inte räkna med några goda omdömen kring sig.

• ClumsySmurf
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-29 20:03:54 följande:
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-29 19:22:32 följande:
    Nåja, din ovilja att besvara skribenters frågor i din egen tråd fick mig att googla på begreppet karens. Få träffar dock! Karens ser ut på ett visst sätt. Är 50 plus. Protesterar högljutt vid upplevda oförrätter plus annat. Uppenbarligen  jämställer du kvinnliga medlemmar som använder tummen ned knappen med amerikanska karens. Hur kan du vara så säker på deras bakgrund? Svarat förvånar mig något när det väl var du som i dina inlägg vägrade bemöta skäliga frågor.
    Jag jämställer definitivt karens på FL med amerikanska Karens! Beteendet är exakt likadant: kärringar som saknar liv och måste ha drama i sitt liv för att det ska fungera. Frågan är varför du blir så arg över detta faktum? Tror du att det inte existerar psykopatiska karens här på FL som vill trycka ner andra? Om du tror det, vad exakt är du emot i det jag säger?
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 19:12:09 följande:

man får ju lära sej redan på dagis att samhällets lättkränkta och fegaste är psykopaterna, men de vågar ju i alla fall småjävlas med att ogilla inlägg.
    jag tycker inte din trådstart är särskilt briljant...

Jag försöker inte vara briljant heller
    din 'briljanta' tråd går ut på att skapa drama
    jag tycker du påminner om en kevin.
  • Anonym (Zoe)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-28 22:31:45 följande:

Okej men vill du vara snäll och definiera vad psykopatiska karens är för slags personlighetstyper, tack! Är obekant med karens begreppet. Super om någon här som du tar parti för människor som mår dåligt. 

Karens innebär att man avstår från något under en viss tid. Det kan till exempel handla om en tidsmässig inskränkning i en försäkrings giltighet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Karens#:~:text=Karens%20inneb%C3%A4r%20att%20man%20avst%C3%A5r,varvid%20en%20viss%20sj%C3%A4lvrisk%20f%C3%B6religger.

P
    sykopatisk karens borde alltså betyda att man avstår från att vara psykopatisk en tid. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Zoe) skrev 2024-11-30 12:46:41 följande:

Karens innebär att man avstår från något under en viss tid. Det kan till exempel handla om en tidsmässig inskränkning i en försäkrings giltighet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Karens#:~:text=Karens%20inneb%C3%A4r%20att%20man%20avst%C3%A5r,varvid%20en%20viss%20sj%C3%A4lvrisk%20f%C3%B6religger.

P
    sykopatisk karens borde alltså betyda att man avstår från att vara psykopatisk en tid. 

en karen flera karens
    Karen is a slang term typically used to refer to an upper middle-class white American woman who is perceived as entitled or excessively demanding.[1] The term is often portrayed in memes depicting middle-class white women who "use their white and class privilege to demand their own way".[1][2] Depictions include demanding to "speak to the manager", being racist, or wearing a particular bob cut hairstyle.[3] It was popularized in the aftermath of the Central Park birdwatching incident[needs context] in 2020.[2]

en.wikipedia.org/wiki/Karen_(slang)
    March 11, 2024

Ever since 2020, which the Guardian dubbed "the year of Karen," real-life Karens have borne the brunt of a new stigma.

And now "Kevin" has been dubbed the new "Karen."

To mark a Vancouver cafe's declaration of today as "Karen and Kevin Day," we went out in search of Karens, Kevins and what people think of them. We also hear from Wayne Bertrand, co-owner of Laughing Bean Coffee, about why he decided to honour Karens and Kevins at his coffee shop.

www.cbc.ca/listen/live-radio/1-46-on-the-coast/clip/16048510-youve-heard-karens-kevins

• Tyra myra

Personligen tror jag att det är ett misstag att tillåta anonyma trådar och inlägg. Detta bäddar för "tjaffs" -trådar, och provocerande inlägg. 

Att det skulle vara psykopater som ligger bakom allt "tjaffs" är rent nonsens.  Det är troligen helt vanliga svenskar som roar sig. Att det drabbar seriösa trådar där man söker seriösa svar är bara väldigt tråkigt.

• Anonym (Lars Larsson)
    Tyra myra skrev 2024-11-30 13:07:41 följande:

Personligen tror jag att det är ett misstag att tillåta anonyma trådar och inlägg. Detta bäddar för "tjaffs" -trådar, och provocerande inlägg. 

Att det skulle vara psykopater som ligger bakom allt "tjaffs" är rent nonsens.  Det är troligen helt vanliga svenskar som roar sig. Att det drabbar seriösa trådar där man söker seriösa svar är bara väldigt tråkigt.

Alla som inte tycker som jag är såklart psykopater.
Svar på tråden Vad är det för typ av människor som hänger på FL?