• Anonym (Anonym)

Hur få tillbaka sexlust?

När jag var yngre hade jag extremt hög sexlust hela tiden. Den blev mindre med åren men sedan jag fick barn för 7 år sedan så är den helt borta. Jag har alltså inte haft sexlust på 7 år.

Är detta normalt? Finns det någon medicin jag kan få så att sexlusten kommer tillbaka? 

• Svar på tråden Hur få tillbaka sexlust?
  • Anonym (J)

Det finns mycket du kan göra själv för att få tillbaka sexlusten. Jag hade ingen sexlust förut under en väldigt stressig period men nu går det inte en dag utan att jag är kåt och behöver ha sex. Åk iväg med din kille till ett hotell, köp nya sexiga underkläder eller gå på swingersklubb eller strippklubb. Man blir riktigt kåt av att se andra ha sex.

• Anonym (Tips från coachen)

Den största boven är oftast preventivmedel.. har du nån form av hormonella preventivmedel så tappas sexlusten 9 gånger av 10 .  Se till att byta till nåt annat. 

Mediciner i övrigt kan störa lusten. Antidepressiva är klassiskt men också vanliga mediciner mot blodtryck,  blodförtunnande,  astma, allergi,  mediciner mot ADHD 

Stress, press och sömnbrist dämpar lust. Se till att du sover som du ska och att du inte bränner ut dig i den klassiska kvinnofällan. 

Har ni ett bra förhållande? Gnissel, tjafs och olösta problem dödar lusten .

Har ni testat att ha sex? Ibland är man så upptagen av livet att man inte ens reflekterar över att man inte legat på 1 år och plötsligt känns lust som något förbjudet och man drar ut på det ännu längre. Börja ta på varandra.  Lust föder lust. Beröring föder lust. Kramas. Pussa varandra. 

Prioritera sexet och lusten. Vill du ha lust så gör lustfyllda saker du vet att du tidigare tände på. Onanera. Läs noveller. Se porr. Hitta nån form av grundlust- ett minimum att börja med. Se vad som händer sen. Väck din kropp. 

Tänder du på din man? Är han fortfarande attraktiv? Lockas du av tanken på sex med honom? Eller är han bara mer som ett syskon? Då.är det svårt att få lust. 

Tänder du på dig själv? Hur är det med självkänslan och självförtroendet?  Känner du dig bekväm i din kropp efter du fått barn? Okej med nakenhet? Skäms du över något på din kropp? Såna här saker kan sabotera mycket av lusten. 

Är du frisk både kroppsligt och psykiskt och håller dig igång fysiskt? Dåliga vanor med choklad och Netflix, lätt deprimerad,  viktökning etc stör givetvis lusten. Hänger ihop med punkten ovanför.  

• Anonym (fel person)

Jag hade inte lust för att jag levde med fel person. Vi höll ihop av fel anledningar, fick barn av fel anledningar, osv och jag har insett i efterhand att jag inte varit kär i honom majoriteten av åren men det var en trygghet för oss. Problemet när man träffas som unga och utvecklas över åren.

Kanske inte ett konkret tips men jag nämner det ändå för jag gick i flera år och mådde dåligt över att inte ha lust och försökte hitta lösningen, ville tro att det var en normal svacka men fick till slut inse faktum.

Skilde oss och är idag lyckliga på nya håll. Det var dock bra tips här ovan så hoppas du hittar en lösning i nåt av dem.

• Anonym (Magmys M)

Gå ut på någon sliskig sylta där en rundmagad 50 taggare strippar så magen gungar

• Fjäril kär

Vad gjorde att sexlivet/lusten minskade redan från början?  Hände det något eller var det bara fel person du är ihop med?  
    Att hitta lusten igen innebär att du måste börja hitta anledningen till att det en gång försvann och sen utgå ifrån den orsaken. 

• Anonym (Anonym)

Jag är singel och har inga preventivmedel. 

• Anonym (Anonym)
    Fjäril kär skrev 2024-11-29 10:17:33 följande:

Vad gjorde att sexlivet/lusten minskade redan från början?  Hände det något eller var det bara fel person du är ihop med?  
    Att hitta lusten igen innebär att du måste börja hitta anledningen till att det en gång försvann och sen utgå ifrån den orsaken. 

Den försvann helt efter att jag fick barn. Kan det ha att göra med hormoner? 
  • Anonym (man51)

...tycker att "Tips från Coachen" listar många bra saker...

Så jag spinner vidare på lite av samma spår...

Hur ser det ut med din generella lust..? Är du "kåt" på livet..? Har du fler positiva dagar i en vecka eller är det fler negativa..?

Ser jag bakåt i mitt liv så hänger detta även ihop med min sex-lust. De tillfällen när jag tycker att livet är grått och trist, allt känns som mellanmjölk, relationen kanske skaver lite, men det tuffar på, men vardaglig stress gör sig för mycket påmind... Så har det påverkat min lust till sex... inte att den är helt bortblåst men den ligger mer avlägset.

Så, vad vill jag säga. Börja med att fundera i större termer, blicka inåt. Hur ser ditt liv ut rent allmänt? Mår du bra? Trivs du med dig själv? Dina relationer (jobb, vänner, etc). Finns det "energitjuvar" som du kanske inte tänkt eller tänker på..?

När jag känner att jag är mer i balans (ett nyckelord för mig rent personligen!) i stort, då har jag en högre lust till det mesta i livet, inklusive sex (!).

• Fjäril kär
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-29 10:38:03 följande:
    Den försvann helt efter att jag fick barn. Kan det ha att göra med hormoner? 
    Visst kan det vara hormonella orsaker men om det började redan innan du blev gravid så kan det också bero på annat. 
    Man51 ovanför här har en bra reflektion också. 

Hur gammal är du?
  • Erk51

Motion och rörelse är en bra grej.
    Endorfiner är det bästa  för mig iallafall att få lusten att vara. Sen släppa taget om alla måsten

Svar på tråden Hur få tillbaka sexlust?