• Anonym (tanten)

Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?

Igår sov min sons flickvän över hos oss för första gången. De är 18 år gamla men min son har aldrig haft en tjej förut. Vi har en bra kontakta och kan prata om det mesta. 

En vikitg sak jag tycker man som ung kille ska tänka på är att kanske inte ha sex med en tjej som är jättefull. Men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag vill ju inte skrämma honom och säga att "tänk om hon anklagar dig för våldtäkt" vilket är det som skrämmer mig. 
    Jag kanske överdriver, men rädslan finns där att något sådant skulle hända om de inte känner varandra så bra. 

Pratar ni förldrar om sådant här med era söner? Eller kanske med döttrar också?

Hur ska man lägga fram det isådanafall för att inte heller skrämma upp? Tycker ändå det är vikitgt? Eller överdriver jag? 

• Svar på tråden Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?
  • Jemp
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:25:47 följande:
    Skydd har vi pratat om mycket och det är jag inte orolig för längre. Jag är inte ett dugg orolig över att han skulle gå över gränsen och så annars. Jag är mest orolig för att t.ex tjejen vid något tillfälle skulle supa sig jättefull och sen inte minnas vad hon gjort och typ anklaga honom för något. Det händer ju. Sen kan ju han också vara jättefull. Men det är ju det jag inte vet hur jag ska säga. Ska man inte få ha sex när man är full och ung? För att man dagen efter inte kanske minns vad som hänt? Eller är det överdrivet av mig att tänka så? 

Jag är ju lite orolig också för att de nyss träffat, då jag knappt känner henne och de känner ju inte varandra så bra heller. 

Känns som en konstig vinkling på det hela. Det handlar ju inte i första hand om att undvika Risk att bli anklagad för våldtäkt, utan om att sex ska ske med samtycke och är man på tok för full kan man inte ge ordentligt samtycke, man är inte vid sina sinnes fulla bruk. 

Det går ju också in i att man som full har sämre konsekvenstänk och inte är helt tillräknelig, vilket ni förhoppningsvis pratat om i andra sammanhang?

• Jemp

Och för den delen är ju inte samtycke svart eller vitt. Dvs det är inte ett ?ja? och sen fritt fram att göra vad som helst. Det BLIR svårare att läsa av varandra, säkerställa att man är på samma plan osv när man är för full. 

• Mrs Moneybags

Nu har jag bara en son så jag kan inte jämföra med hur jag skulle ha betett mig med en dotter, men jag inbillar mig att jag skulle ha gjort samma sak. Min son är ung, 13 år, men det är inte för tidigt att börja den här konversationen. 

Vi pratar om sex när ämnet kommer upp, jag försöker brodera ut mina svar lite eftersom jag utgår ifrån att han inte kan eller vet allt ännu. Det kan gälla alltifrån hälsa, kvinnans cykel, graviditeter, preventivmedel mm. När frågor kommer försöker jag besvara dem och ställa lite motfrågor. 

De har haft sexualkunskap i skolan och självklart vet de mer än de borde om vissa saker från tiktok och så vidare. Porren är ju en slags informationskälla som jag tror många barn och ungdomar har kommit i kontakt med på något sätt. Man får inte vara naiv. Men jag försöker vara en motvikt och prata mer om hur det funkar rent konkret på ett mer jordnära sätt. 

En 18-åring borde veta att det är kriminellt att tvinga sig på en flicka oavsett om hon är full eller nykter. 

• Anonym (sam)
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:04:29 följande:
    Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?

Igår sov min sons flickvän över hos oss för första gången. De är 18 år gamla men min son har aldrig haft en tjej förut. Vi har en bra kontakta och kan prata om det mesta. 

En vikitg sak jag tycker man som ung kille ska tänka på är att kanske inte ha sex med en tjej som är jättefull. Men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag vill ju inte skrämma honom och säga att "tänk om hon anklagar dig för våldtäkt" vilket är det som skrämmer mig. 
    Jag kanske överdriver, men rädslan finns där att något sådant skulle hända om de inte känner varandra så bra. 

Pratar ni förldrar om sådant här med era söner? Eller kanske med döttrar också?

Hur ska man lägga fram det isådanafall för att inte heller skrämma upp? Tycker ändå det är vikitgt? Eller överdriver jag? 

Du kan prata allmänt om samtycke. Att det är viktigt att alltid veta att båda är med på att ha sex och hur man har sex. Gärna kolla av under tiden att det man gör är ok. Att båda kan få ändra sig under tiden, om nåt börjar kännas att det inte är okej.

När det gäller killar tycker jag också att det är viktigt att prata graviditet. Är det en dotter som blir gravid så har man som förälder åtminstone en chans att diskutera om det barnet ska födas eller inte. Men en son som gör en tjej gravid, då får man bara hoppas att  tjejen tar ett vettig beslut om barnet ska få komma till världen eller inte.

I värsta fall får sonen ett barn med en dålig mamma, eller där kontakten blir svår, och barnets uppväxt blir påverkad av ogynsamma omständigheter. Så jag skulle trumma in i min son att alltid vara noga med skydd, inte lita på att tjejen är det. Inte chansa. 
  • Anonym (tanten)
    Anonym (Tomas) skrev 2024-11-29 07:40:44 följande:

Du tänker bara på våldtäktanklagelser, inte att han kanske skulle förgripa sig på en full tjej? :-/

Precis. Inte ett dugg orolig att min son skulle förgripa sig på någon. Känner honom och det är en god person.
  • Anonym (tanten)
    Jemp skrev 2024-11-29 11:43:35 följande:

Känns som en konstig vinkling på det hela. Det handlar ju inte i första hand om att undvika Risk att bli anklagad för våldtäkt, utan om att sex ska ske med samtycke och är man på tok för full kan man inte ge ordentligt samtycke, man är inte vid sina sinnes fulla bruk. 

Det går ju också in i att man som full har sämre konsekvenstänk och inte är helt tillräknelig, vilket ni förhoppningsvis pratat om i andra sammanhang?

Förstår inte ditt inlägg att jag skulle tycka annorlunda 
  • Anonym (M)
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 21:31:31 följande:
    Precis. Inte ett dugg orolig att min son skulle förgripa sig på någon. Känner honom och det är en god person.
    Då behöver du inte vara rädd för att han ska våldta någon. 
  • Anonym (Pest)
    Anonym (Farligt) skrev 2024-11-29 10:29:24 följande:

Bara för att man inte vet bättre eller inte håller med betyder inte det att allt annat är lögner. 

Faktum kvarstår fortfarande att samtyckeslagen kraftigt ökat antalet domar och det är mycket tack vare en slags omvänd bevisföring som inte förekommer inte andra brottmål. Detta har fått stark kritik för att inte vara rättssäkert och det är absolut något som man ska tala med sina söner om. 

En ung kille kan idag i en ord-mot-ordsituation bli dömd mot sitt nekande i fall där den enda stödbevisningen är att en tjej, i efterhand, berättat för en väninna att hon är osäker på om hon egentligen ville. Det finns flera uppmärksammade fall, vilket bland annat Expressen granskat i en artikelserie. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samtyckeslagen-fem-ar-fallande-valdtaktsdomar-mer-an-fordubblats

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kroghanglet-slutade-i-valdtakt-forstar-inte/

https://www.svd.se/a/B0lJb0/samtyckeslagen-blev-ett-overgrepp-gunnar-strommer

Kraftigt ökat antalet domar är väl ändå att ta i. Våldtäktslagstiftningen som den ser ut idag låter förövarna gå fria. Knappt någon döms. Det enda som hänt med samtyckeslagstiftningen är att ordet nej och slåss inte behövs. De allra flesta brottsoffer reagerar med passivitet. 

Jag förutspår en hel del vigilantes som kommer att ta rättvisan i egna händer då samtyckeslagstiftningen inte ger upprättelse.

• Anonym (Jaha....)

Har en dotter på 29, aldrig pratat sex med henne, kanske hennes mamma gjorde?
    Klart hon hade kunnat bli utnyttjad dock är hon en stark tjej med koll och har dessutom haft ett fantastiskt gäng tjejkompisar omkring sig. De har alltid sett efter varanda.
    Har också en son på 19, har inte pratat samliv med honom heller men - han fick en bonus-morsa som 9-åring och jag har verkligen försökt att visa honom hur man möter människor med respekt. Hur man behandlar framför allt sin partner.
    Idag är han en lugn och empatisk pojkvän till sin tjej.
    Jag är en stolt farsa till dem båda!

• Anonym (Farligt)
    Anonym (Pest) skrev 2024-11-29 22:06:27 följande:

Kraftigt ökat antalet domar är väl ändå att ta i. Våldtäktslagstiftningen som den ser ut idag låter förövarna gå fria. Knappt någon döms. Det enda som hänt med samtyckeslagstiftningen är att ordet nej och slåss inte behövs. De allra flesta brottsoffer reagerar med passivitet. 

Jag förutspår en hel del vigilantes som kommer att ta rättvisan i egna händer då samtyckeslagstiftningen inte ger upprättelse.

Vad är över en fördubbling av antalet domar om inte en kraftig ökning?! Foten i munnen

Svar på tråden Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?