Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:04:29 följande:
Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?
Igår sov min sons flickvän över hos oss för första gången. De är 18 år gamla men min son har aldrig haft en tjej förut. Vi har en bra kontakta och kan prata om det mesta.
En vikitg sak jag tycker man som ung kille ska tänka på är att kanske inte ha sex med en tjej som är jättefull. Men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag vill ju inte skrämma honom och säga att "tänk om hon anklagar dig för våldtäkt" vilket är det som skrämmer mig.
Jag kanske överdriver, men rädslan finns där att något sådant skulle hända om de inte känner varandra så bra.
Pratar ni förldrar om sådant här med era söner? Eller kanske med döttrar också?
Hur ska man lägga fram det isådanafall för att inte heller skrämma upp? Tycker ändå det är vikitgt? Eller överdriver jag?
Du kan prata allmänt om samtycke. Att det är viktigt att alltid veta att båda är med på att ha sex och hur man har sex. Gärna kolla av under tiden att det man gör är ok. Att båda kan få ändra sig under tiden, om nåt börjar kännas att det inte är okej.
När det gäller killar tycker jag också att det är viktigt att prata graviditet. Är det en dotter som blir gravid så har man som förälder åtminstone en chans att diskutera om det barnet ska födas eller inte. Men en son som gör en tjej gravid, då får man bara hoppas att tjejen tar ett vettig beslut om barnet ska få komma till världen eller inte.
I värsta fall får sonen ett barn med en dålig mamma, eller där kontakten blir svår, och barnets uppväxt blir påverkad av ogynsamma omständigheter. Så jag skulle trumma in i min son att alltid vara noga med skydd, inte lita på att tjejen är det. Inte chansa.