• Anonym (Flickvännen)

Hur mycket gör ni saker för den ni lever med, utseendemässigt?

Är lite nyfiken på hur andra gör då jag och sambon har rätt olika syn på detta.

Ni som är i ett parförhållande, hur mycket gör ni saker med det utseende som ni vet att den andra uppskattar hos er?

Som män, om ni vet att er partner tycker att ni är otroligt snygg i skägg - har ni skägg då eller rakar ni er för bekvämligheten ändå? Hur mycket bryr ni er om kläder, om er partner tycker ni är snygg när ni klär upp er lite, för. I det ibland eller kör ni ändå mjukisar rätt av pga bekvämlighet?

Som kvinna, tränar ni? Sminkar ni er eller slutade ni med det när ni gick in i förhållandet för att det är obekvämt?

Jag kan tycka att man i stor del ska göra som man själv vill, men att det kan vara kul att i ett förhållande känna in sin partner och kanske testa något ibland som hen tycker är fint på en och som man vet att hen tycker man är otroligt snygg i.

Min sambo anser att precis allt sånt är helt onödigt, att man inte alls behöver göra någonting för att fysiskt attrahera sin partner utan att man ska helt bara gå på vad som är bekvämast för en själv.

Som kvinna är jag lite kluven kan jag känna. Jag ogillar ju förhållanden med typ smibkkrav och krav på vikt och en viss klädstil - däremot kan jag känna att om jag vet att min partner tycker att jag är otroligt snygg i något (och jag själv inte ogillar det såklart) så tycker jag det är roligt att göra något fint även så för den jag lever med 

Att jag funderar är lite då min partner så ofta helt struntar i sitt utseende, det är mjukiskläder och ytterkläder från när han var 17-18 (han är över 35 nu), han vägrar köpa något nytt och ogillar om jag köper något åt honom (jag är den modeintresserade) för att de gamla kläderna inte är trasiga ännu. Ibland gör det här att jag känner att jag är ihop med någon som är 20 år yngre än mig då han är kvar i en klädstil många hade i sena tonåren. Särskilt då han också helst skulle vara snaggad och utan skägg för att "det är lättare än att ha massa hår ivägen" - vilket också får honom att se väldigt ung ut, mycket yngre än han är - tillsammans med klädstilen från tonårstiden. 

Samtidigt som sagt är det ju fint att han inte lägger hela hushållsekonomin på kläder. 

(Och jo, jag visste att han var rätt obrydd om kläder när jag träffade honom, men ju längre vi är ihop desto mindre har han liksom brytt sig och ju äldre vi blir desto längre ifrån tonåren är vi ju.)

Så hur gör ni - gör ni er fin ibland för den ni lever med? 

• Svar på tråden Hur mycket gör ni saker för den ni lever med, utseendemässigt?
  • Anonym (Flickvännen)

Oj, ser att det blev en del stavfel. Forumet funkar dåligt på min telefon men hoppas det ändå är förståeligt.

• Anonym (Jag)

Jag tränar inte sedan 20+ år ungefär, det behövs inte. Jag sminkar mig inte mer än läppstift numera, det behövs inte. Jag ser till att vara nyduschad när vi ses (vi bor inte ihop), jag ser till att ha sexiga underkläder och snygga kläder i övrigt. Jag strävar efter att alltid vara mitt bästa jag. Det finns ingen anledning att sjava ner sig. Man mår ju bättre själv också om man känner sig attraktiv. Bästa är ju om man kan tänka på att klä sig snyggt även när man inte är med sin partner. Märk väl - SNYGGT, måste inte vara obekvämt för det. Jag har många sexiga nattlinnen t ex.

I övrigt ser jag till att mitt hem är rent och fräscht när han kommer till mig. Måste inte vara superstädat, men ordnat och rent.

/Kvinna 44 år

• Daphodil

Nej, jag tycker inte man ska klä sig eller ha frisyr efter vad partnern gillar. Det hade känts märkligt att ha de kraven i en relation. Men som svar på frågan: vi klär upp oss på högtider och när vi går ut, annars inte. 

Det låter som att din man är bestämd med sin klädstil. Så jag tror att du får acceptera honom som han är i den här relationen.

• Anonym (Han)

Konstig vinkling på frågeställningen.

Jag tar hand om min hälsa genom att träna och äta sunt, inte så mycket för att vara snygg för min fru som för att leva längre.

Vid vissa tillfällen klär jag upp mig på ett sätt jag vet att hon uppskattar.

Behöver hålla en viss puts och studs på jobbet men när jag är hemma är standarden bekväma hemmakläder.

• Hjelm

Jag gör ingenting annorlunda mot när jag var singel. Inte min partner heller.

• Anonym (Juli)

Inget. Inte han heller. 

• Fjäril kär

Jag tycker det är viktigt att man har en grundinställning för sitt eget utseende,   att man faktiskt är intresserad av hur man ser ut för sin egen skull. Just för att annars är risken att man sjavar ner sig och inte ens ser det. 

Sen å andra sidan är brist på eget intresse för sig själv kan också signalera dålig självkänsla , många med komplex för sig själv tex klär ju sig i svart och vill gömma sig i uppfälld huva på hoodien och vill inte synas med nyköpta kläder etc..  

Att nån inte bryr sig om hur den själv ser ut är för mig en röd flagga. Att klä sig praktiskt är för mig bara ett ord att gömma sig bakom. 

Alls människor vill väl vara den bästa versionen av sig själv tänker jag ? Där ingår det att hålla en viss nivå på kläder och hygien. 

Jag mår bättre av att hålla mig fräsch och det är ett minimum jag har för min partner. Jag vill gärna visa mig finklädd inför honom vid olika tillfällen eller bara mitt i veckan. Han uppskattar det och är ju en boost för attraktionen och lusten. Samma med honom. 

• Eurydike

Jag vill hålla mig fräsch för min egen skull. Det gör jag oavsett om jag har en partner eller ej. 

• Anonym (Elisa)

När det gäller min kropp och mitt utseende = noll.
    Jag skulle inte byta frisyr, träna mer/mindre eller liknande.
    Därmed inte sagt att jag inte gör det. Jag är väldigt mån om såna saker och min partner uppskattar ju det, det är en anledning (förmodligen) till att vi en gång blev kära och attraherade av varandra. Men skulle han påpeka det så skulle jag känna att det vore ett övertramp. 

Kläder vet jag vad han går igång på så där kan man nyttja sin kvinnliga list
    Men skulle han tex säga att blåa jeans är fult och han vill att jag ska ha svarta. Det vill jag nog bestämma själv. 

• Jemp

Jag tränar för min egen skull. Jag är glad att viktpendling inte är ett problem i mitt förhållande.

En ledig vanlig dag hemma tar jag ingen direkt hänsyn till att göra mig fin för partnern. Grundläggande hygien förstås, men det är ju lika mycket för min egen skull. Kan gå i myskläder och osminkad hela dagen.

Att ha skägg enbart för partnerns skull låter överdrivet.

Däremot kan jag absolut göra mig extra fin för partnern på ett sätt jag vet uppskattas, när jag känner för det lite extra. 

Svar på tråden Hur mycket gör ni saker för den ni lever med, utseendemässigt?