Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?

Har liknande erfarenhet förutom att jag inte har förväntat mig nån mors dag-hälsning eftersom jag aldrig har haft den rollen. Min sambos barn är numera vuxen men har aldrig sagt ett grattis till mig, sårade mig djupt förr eftersom jag själv verkligen slet sönder mig genom att ordna med presenter och kalas när hans barn fyllde år eller under andra högtider.

Det råd jag kan ge är att skit i allt. Köp inga presenter, det får din karl fixa. Lyft inte ett finger men var artig nog att gratulera såklart. När du väl slutar bry dig så kommer du att må mycket bättre. Även fast det är hans barn så är dom faktiskt vuxna och bör behandlas därefter. 

Skäm hellre bort dina egna barn om du har några alternativt familj på din sida som uppskattar det istället.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Bonusmor) skrev 2024-11-30 12:44:16 följande:

Visst är det konstigt att det är så. Reagerade ditt bonusbarn när du slutade engagera dig? Eller din sambo, märkte han nåt?

Inget som denne uttalat. Men om sanningen ska fram så tror jag att hans barn inte tycker om mig. Har inte med mig personligen att göra, hade kvittat om sambon blivit ihop med en Lena, Marie eller Bettan. Hans barn hade blivit svartsjuk oavsett vem han hade valt som partner.

Så jag har bara accepterat det. Är givetvis trevlig och artig när hans barn kommer vissa helger men jag ger inte längre någon värme. Förr ville jag så gärna ha dennes godkännande men idag när jag helt lagt ner det så mår jag så mycket bättre.

Min sambo känner givetvis av det och händer att han pikar mig och att vi tjafsat om det. Men det är som det är, hade han spelat sina kort rätt från början och inte låtit hans barn styrt hela luftrummet så kanske relationen hade varit bättre idag mellan mig och hans barn. Han är den som är skyldig till att jag i flera år fick trippa på äggskal kring hans barn.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bonusmor) skrev 2024-11-30 22:01:25 följande:

Egentligen så är det konstigt det här med att barn blir svartsjuka på sin förälders sambo, framförallt om denne är snäll och bryr sig om barnet. Man hör ju sällan om barn som är svartsjuka gentemot sina biologiska föräldrar. Folk skriver att barnen inte väljer sina bonusföräldrar, men de väljer heller inte sina föräldrar. Självklart förstår jag att bonusföräldern ses som en konkurrent av barnet, men jag vet många föräldrar som ordnar barnvakt och åker iväg en natt på hotell eller liknande bara de. Men barnet blir inte svartsjukt då? Nåväl, bara ett sidospår. 

Vad skönt att du hittat ett sätt att förhålla dig till barnen men tråkigt att det blivit så. Såklart handlar det om hur pappan agerat men nånstans måste det ju även ligga en del hos barnen också. Men att din sambo pikar dig när du är trevlig och tar emot barnen i ett hem är ändå märkligt. Hade du varit otrevlig är det annan sak. 

Den äldsta bonusdottern är mer exkluderande än den yngre. Hon har aldrig sagt att hon ska hem till oss eller på semester med oss osv, utan bara att hon ska på semester med pappan osv. Även om jag varit med. Jag förstår ju att hon är svartsjuk, men samtidigt svårt att förstå också. Är barnens önskan att deras förälder ska gå ensam genom livet efter en separation? 

Varför ens dra på semester ihop? Nu är vi alla väldigt olika men jag gör aldrig sådana gemensamma resor igen. Kostar för mycket och ger en bara en massa gråt i halsen känsla. Nej bara nej.

Man kan tycka det, men när det handlar om ?damn if you do damn if you dont? så är det bättre att helt sluta bry sig. Iallafall när det kommer till ens partners vuxna barn.
Svar på tråden Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?