• Anonym (Bonusmor)

Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?

Har 2 bonusbarn som jag levt med i 15 år. Dom har alltid bott hos oss varannan vecka, men nu senaste året bor äldsta som är vuxen bara hos sin mor.

Jag är själv uppvuxen med en bonusmamma, och gav alltid någon present både när hon fyllde år och på mors dag. Hon var ju där för mig och ställde upp, som en mor. Precis som jag alltid gjort för mina bonusbarn.

Jag kanske förväntar mig för mycket, men får alltid ett litet sting av ledsamhet när jag fyller år. Har aldrig fått en present, ens en teckning, av mina bonusbarn. Hur är det för er andra som har bonusbarn?

Visst det är skillnad på att vara vuxen och barn, men jag har alltid ordnat så fint när dom fyllt år, lagat god mat, fixat tårta och roliga kalas när dom var yngre. 

Pappan och deras egen mamma blir alltid uppmärksammade med presenter osv.

Tolka mig inte fel nu, saker kan jag köpa själv. Det är inte det som det handlar om, själva tinget, utan det att de aldrig anstränger sig på något sätt. I många år har vi suttit på julafton och de har fixat julklapp till sin pappa men inget till mig. Och då är det jag som ordnat de flesta av deras julklappar iallafall när de var yngre. Och gjort adventskalendrar mm. 

Det är så annorlunda mot hur jag var med min bonusmor. För mig var det lika viktigt att fira henne som min pappa. Men det är väl inte så kanske, man ska väl bara strunta i sin bonusförälder antar jag.

• Svar på tråden Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?
  • Dexter dot com

Tyvärr ser dom dig nog inte som en familjemedlem utan pappas sambo. Annars hade dom ju vid den här åldern visat sin uppskattning genom födelsedagspresent/julklapp. Om du varit väldigt involverad i barnen alla dessa år är det ju konstigt att din sambo inte handlat presenter "från barnen" och lärt dom visa sin uppskattning sedan dom var små.

• Anonym (Ja)

Jag får presenter av min bonus trots att hon aldrig sett mig som en mamma utan pappas flickvän nu pappas fru. 

Hon bjöd med mig och sin mamma på spa. Det var lite awkward...så awkward att både jag och hennes mamma började skratta i bastun men väldigt fint gjort ändå.

• Friger

Pappan borde ha lärt dem det. Att uppmärksamma dig också.

Jag tror att det blivit en vana. De är vana vid att inte ge dig saker och så har det fortsatt.

• Räkan77

Har du pratat med deras pappa om det här? Han borde ju ha uppmärksammat det och hjälpt barnen att komma ihåg dig. Eller känns det som att barnen inte tycker om dig och detta är ännu ett sätt för dem att demonstrera detta på?

• Anonym (Cilla)
    Friger skrev 2024-11-30 06:45:47 följande:

Pappan borde ha lärt dem det. Att uppmärksamma dig också.

Jag tror att det blivit en vana. De är vana vid att inte ge dig saker och så har det fortsatt.

Håller med. Det är pappan som brustit. 
  • Anonym (Titti)

Jag förstår inte varför deras pappa inte har reagerat på detta. Eller köpt presenter som han säger är från bonusbarnen. Jag skulle bli ledsen. 

• Anonym (Stella)

Vet barnen om att det är du som fixat eller tror de att det är pappan som gjort allt i alla år? I vilket fall som så är det pappans uppgift när barnen är små att lära barnen att fixa present till dig. Är barnen tillräckligt stora så kan du försöka prata med dem om saken. Men bara om du tror att du kan få till ett fint och givande samtal. Drama och anklagelser kommer bara skada relationen. 

• Anonym (Bonusmor)

När de var små köpte min sambo presenter från dom också. De fick rita på kortet och skriva namn osv. Jag vet att min sambo påminner dom nu att iallafall säga/skriva grattis. Nu är dom så stora och jag vill ju verkligen inte forcera fram något. 

Ja jag vet inte, blir bara lite ledsen. Såklart man börjar fundera varför. Om det bara är en vana eller de vill visa något med det. 

Dom är mycket väl medvetna om att det är jag till största delen som fixat kring födelsedagar osv. Men de tackar honom. Inte mig. Han brukar påminna, säga Tacka xx också, det är mest hon som fixat. Har alltid varit delaktig i deras liv, aldrig försökt ta rollen från deras mor men ställt upp, skjutsat hit och dit, lekt med dom, åkt till badhus, lekparker osv utan att deras pappa varit med. Är ingen grinig människa, har inte skällt på dom eller bråkat en massa (Man rannsakar ju sig själv).

Det är väldigt tråkigt. Men som någon skrev, de kanske inte ser  oss som en familj trots de var små när jag kom in i bilden. Framförallt äldsta har alltid nämnt oss (jag o hennes far) bara som pappa. Hon ska hem till pappa, hon ska med pappa på semester osv. 

Jaja, inget jag kan förändra. Men tänkte höra om era andras erfarenheter. Hur ni gjorde som barn, hur era bonusbarn gör, eller era barn som har en bonusförälder?..

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Bonusmor) skrev 2024-11-30 10:03:32 följande:

När de var små köpte min sambo presenter från dom också. De fick rita på kortet och skriva namn osv. Jag vet att min sambo påminner dom nu att iallafall säga/skriva grattis. Nu är dom så stora och jag vill ju verkligen inte forcera fram något. 

Ja jag vet inte, blir bara lite ledsen. Såklart man börjar fundera varför. Om det bara är en vana eller de vill visa något med det. 

Dom är mycket väl medvetna om att det är jag till största delen som fixat kring födelsedagar osv. Men de tackar honom. Inte mig. Han brukar påminna, säga Tacka xx också, det är mest hon som fixat. Har alltid varit delaktig i deras liv, aldrig försökt ta rollen från deras mor men ställt upp, skjutsat hit och dit, lekt med dom, åkt till badhus, lekparker osv utan att deras pappa varit med. Är ingen grinig människa, har inte skällt på dom eller bråkat en massa (Man rannsakar ju sig själv).

Det är väldigt tråkigt. Men som någon skrev, de kanske inte ser  oss som en familj trots de var små när jag kom in i bilden. Framförallt äldsta har alltid nämnt oss (jag o hennes far) bara som pappa. Hon ska hem till pappa, hon ska med pappa på semester osv. 

Jaja, inget jag kan förändra. Men tänkte höra om era andras erfarenheter. Hur ni gjorde som barn, hur era bonusbarn gör, eller era barn som har en bonusförälder?..

Hur gör din sambo, grattar han dig?

Jag hade slutat fixa med deras presenter och kalas för länge sedan. Det får väl deras pappa fixa. 

Otacksamma ungar. Jag hade skämts som förälder. 

• Anonym (Bonusmor)
    Anonym (Cilla) skrev 2024-11-30 10:12:52 följande:

Hur gör din sambo, grattar han dig?

Jag hade slutat fixa med deras presenter och kalas för länge sedan. Det får väl deras pappa fixa. 

Otacksamma ungar. Jag hade skämts som förälder. 

Ja sambon grattar, precis som jag grattar honom, inget konstigt där.

Det känns otacksamt ja?men kan ju bara utgå från hur jag var med min bonusmamma och det var inte så. Men kanske så det är i dagens samhälle.
Svar på tråden Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?