• Anonym (Bonusmor)

Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?

Har 2 bonusbarn som jag levt med i 15 år. Dom har alltid bott hos oss varannan vecka, men nu senaste året bor äldsta som är vuxen bara hos sin mor.

Jag är själv uppvuxen med en bonusmamma, och gav alltid någon present både när hon fyllde år och på mors dag. Hon var ju där för mig och ställde upp, som en mor. Precis som jag alltid gjort för mina bonusbarn.

Jag kanske förväntar mig för mycket, men får alltid ett litet sting av ledsamhet när jag fyller år. Har aldrig fått en present, ens en teckning, av mina bonusbarn. Hur är det för er andra som har bonusbarn?

Visst det är skillnad på att vara vuxen och barn, men jag har alltid ordnat så fint när dom fyllt år, lagat god mat, fixat tårta och roliga kalas när dom var yngre. 

Pappan och deras egen mamma blir alltid uppmärksammade med presenter osv.

Tolka mig inte fel nu, saker kan jag köpa själv. Det är inte det som det handlar om, själva tinget, utan det att de aldrig anstränger sig på något sätt. I många år har vi suttit på julafton och de har fixat julklapp till sin pappa men inget till mig. Och då är det jag som ordnat de flesta av deras julklappar iallafall när de var yngre. Och gjort adventskalendrar mm. 

Det är så annorlunda mot hur jag var med min bonusmor. För mig var det lika viktigt att fira henne som min pappa. Men det är väl inte så kanske, man ska väl bara strunta i sin bonusförälder antar jag.

• Svar på tråden Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?
  • Anonym (Bonusmor)
    Anonym skrev 2024-11-30 19:47:12 följande:

Du kan inte förvänta dig något

Låt deras pappa ta ansvar för deras födelsedagar. Du kommer bara bli bitter annars

Ja?men jag gör det också för hans skull då det inte är hans starka sida. Planerar, handlar, gör fint. Men jag förstår vad du menar.
  • Anonym (Exet)

Dom tar väl dig förgivet ochman kan inte förvänta sig något positivt som bonusförälder.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Bonusmor) skrev 2024-11-30 22:01:25 följande:

Egentligen så är det konstigt det här med att barn blir svartsjuka på sin förälders sambo, framförallt om denne är snäll och bryr sig om barnet. Man hör ju sällan om barn som är svartsjuka gentemot sina biologiska föräldrar. Folk skriver att barnen inte väljer sina bonusföräldrar, men de väljer heller inte sina föräldrar. Självklart förstår jag att bonusföräldern ses som en konkurrent av barnet, men jag vet många föräldrar som ordnar barnvakt och åker iväg en natt på hotell eller liknande bara de. Men barnet blir inte svartsjukt då? Nåväl, bara ett sidospår. 

Vad skönt att du hittat ett sätt att förhålla dig till barnen men tråkigt att det blivit så. Såklart handlar det om hur pappan agerat men nånstans måste det ju även ligga en del hos barnen också. Men att din sambo pikar dig när du är trevlig och tar emot barnen i ett hem är ändå märkligt. Hade du varit otrevlig är det annan sak. 

Den äldsta bonusdottern är mer exkluderande än den yngre. Hon har aldrig sagt att hon ska hem till oss eller på semester med oss osv, utan bara att hon ska på semester med pappan osv. Även om jag varit med. Jag förstår ju att hon är svartsjuk, men samtidigt svårt att förstå också. Är barnens önskan att deras förälder ska gå ensam genom livet efter en separation? 

Varför ens dra på semester ihop? Nu är vi alla väldigt olika men jag gör aldrig sådana gemensamma resor igen. Kostar för mycket och ger en bara en massa gråt i halsen känsla. Nej bara nej.

Man kan tycka det, men när det handlar om ?damn if you do damn if you dont? så är det bättre att helt sluta bry sig. Iallafall när det kommer till ens partners vuxna barn.
  • Anonym (J.A.)
    Anonym (Bonusmor) skrev 2024-11-30 22:03:57 följande:
    Ja?men jag gör det också för hans skull då det inte är hans starka sida. Planerar, handlar, gör fint. Men jag förstår vad du menar.
    Sluta med det och låt honom fixa det själv i fortsättningen. Det är verkligen min mardröm att bli bonusförälder, skulle aldrig  välja en man med barn av den anledningen.
  • Anonym (Bonusmor)
    Anonym (J.A.) skrev 2024-12-01 04:59:55 följande:
    Sluta med det och låt honom fixa det själv i fortsättningen. Det är verkligen min mardröm att bli bonusförälder, skulle aldrig  välja en man med barn av den anledningen.
    Hade jag kunnat välja mellan 2 exakt likadana män där den ena hade barn o den andra inte så hade jag valt han utan. Men nu blev jag kär i den här mannen och vi har hållit ihop länge, bara några år kvar sen har även sista bonusen flyttat ut. Dom har gett mig mycket glädje också. Men absolut, livet är betydligt enklare utan bonusbarn.
  • Anonym (Bonusmor)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-01 00:41:48 följande:
    Varför ens dra på semester ihop? Nu är vi alla väldigt olika men jag gör aldrig sådana gemensamma resor igen. Kostar för mycket och ger en bara en massa gråt i halsen känsla. Nej bara nej.

Man kan tycka det, men när det handlar om ?damn if you do damn if you dont? så är det bättre att helt sluta bry sig. Iallafall när det kommer till ens partners vuxna barn.
    Vi har haft många fina resor, men nu när de är så stora så vill de inte heller följa med om det inte är en dyr solsemester. Kanske typiskt för tonåringar över lag och inte bara bonusar.

Skönt att din partners barn är vuxna nu!
  • Anonym (Kitty)

Jag tror inte att barnen förstått hur mycket tid du har lagt på deras födelsedagar. De flesta barn gör inte det. De fattar när de får egna barn. Eller så tror de då att det car deras pappa som ordnade det mesta, eftersom det är det mest rimliga. 

Du har gjort en massa jobb som din man borde ha gjort. Det är i första hand han som ska visa tacksamhet, tycker jag. Uselt av honom att dumpa det jobbet på dig. Vad hade hänt om han var singel? Hade det inte blivit något firande då? Min gissning är att det hade det. Men nu har du funnits där och då är det lättare att smita från ansvaret. 

• Anonym (Me)

Jag tror det ligger något i det där med kärlekens olika språk även om det låter lite fånigt. Själv har jag alltid varit lite obekväm med presenter, både att ge och att få och slipper det helst. Tycker det lätt blir konstlat och obekvämt. Komplimanger är samma sak, känns lätt kletigt och obekvämt. Jag är fysisk däremot och ställer alltid upp och hjälper folk, men ofta med ett ?det var bara roligt? eller ?jag skulle ändå åka åt det hållet? då jag tycker tackandet blir jobbigt. Så funkar jag och jag tror det har präglat barnen också, liksom bonusbarn.

Julklappar tar vi rätt lätt på, mors dag är ett grattis i bästa fall. Men de är jättefina med att prioritera och lägga tid när det är viktigt för oss, till exempel åkte de långt fast de r studenter till en äldre släktings begravning och stannade och hjälpte till med disken efteråt fast ingen bad dem. Fundera över vad dina bonusbarn gör, de funkar ju inte nödvändigtvis som du

• Anonym (Me)

En fråga till: Har du egna barn? Jag tänker att det inte bara gäller bonusar att de ganska länge är fullkomligt blinda för all tid och annat man lägger på dem och det hör till. Min sambo har någon slags tacksamhetskomplex mot sina föräldrar och det har aldrig lett till något positivt. När de blir vuxna på riktigt kommer de säkert uppskatta det du gjort och kanske uttrycka det.

• Anonym (allt)
    Anonym (Bonusmor) skrev 2024-11-30 10:03:32 följande:

När de var små köpte min sambo presenter från dom också. De fick rita på kortet och skriva namn osv. Jag vet att min sambo påminner dom nu att iallafall säga/skriva grattis. Nu är dom så stora och jag vill ju verkligen inte forcera fram något. 

Ja jag vet inte, blir bara lite ledsen. Såklart man börjar fundera varför. Om det bara är en vana eller de vill visa något med det. 

Dom är mycket väl medvetna om att det är jag till största delen som fixat kring födelsedagar osv. Men de tackar honom. Inte mig. Han brukar påminna, säga Tacka xx också, det är mest hon som fixat. Har alltid varit delaktig i deras liv, aldrig försökt ta rollen från deras mor men ställt upp, skjutsat hit och dit, lekt med dom, åkt till badhus, lekparker osv utan att deras pappa varit med. Är ingen grinig människa, har inte skällt på dom eller bråkat en massa (Man rannsakar ju sig själv).

Det är väldigt tråkigt. Men som någon skrev, de kanske inte ser  oss som en familj trots de var små när jag kom in i bilden. Framförallt äldsta har alltid nämnt oss (jag o hennes far) bara som pappa. Hon ska hem till pappa, hon ska med pappa på semester osv. 

Jaja, inget jag kan förändra. Men tänkte höra om era andras erfarenheter. Hur ni gjorde som barn, hur era bonusbarn gör, eller era barn som har en bonusförälder?..

De ser inte dig som familj, utan som tillbehör till pappan.

Och att du tagit över alla de där sakerna som deras pappa egentligen borde ha gjort, var ditt eget val, inget som du nu kan kassera in som tacksamhetsskuld. 

Snarare tyder det på en kass pappa som varken sett till att ni alla känner er som familj, eller sett till att själv ta hand om vanliga föräldrasysslor, utan istället lämpat över det på dig.
  • Tom Araya

Jag håller med dig i dina tankar om att man borde bry sig om och fira alla i familjen. Jag hade reagerat på detta om jag hade varit barnens pappa.

• Anonym (Lina)

Man kan tyvärr inte förvänta sig någonting som bonusförälder. Hela ens liv påverkas av och anpassas efter bonusbarnen, men vad man än gör för dem kommer man aldrig ha en förälders status och tar det slut med deras mamma eller pappa kan allt man byggt upp ryckas ifrån en.

Därför jag undvikit män med barn till varje pris.

Svar på tråden Kan man förvänta sig nåt på födelsedagen?