• Anonym (Mamma till 3 busungar)

Jobbar både jul och nyår

Jag arbetar inom äldreomsorgen på ett äldreboende i kommunen där jag bor. Separerade i våras och har barnen varannan vecka. Chefen har lagt upp ett bra schema för mig som anpassas till när jag har mina barn. Men då jag arbetade julen förra året så såg jag nu att dom hade satt upp mig på nyåret,då dom brukar köra varannan år. Sa då till att jag kan verkligen inte arbeta nyår jag har mina barn då. De får du lösa någon kan väl ta hand om dem?
    Sedan igår när jag kommer till jobbet och hela dec schemat är klart,då ser jag att dom även satt in mig hela julhelgen. Får dom verkligen göra så? När de varje år pratat om varannan och hänsyn till barnfamiljer.  Mig har de då verkligen inte tagit hänsyn till ,utsn känns mer som dom tänkt hon är barnledig i jul,fint då kan hon arbeta den också.

• Svar på tråden Jobbar både jul och nyår
  • Anonym (Tyvärr)

Ja det får de så klart, så länge de ger minst 14 dagars förvarning.

• Anonym (.)

Väldigt trist, men någon/några måste ju jobba, och alla vill väl vara lediga på högtider.

• Anonym (.)

Väldigt trist, men någon/några måste ju jobba, och alla vill väl vara lediga på högtider.

• Kammen320

Känns ju väldigt orättvist att du ska jobba både jul och nyår? Behöver nån annan också göra det? 

• Anonym (Äldre)

Antar barnen är äldre för annars borde du ju kunnat ta föräldraledigt om du hade velat det. 

Ja, det är ju trist att få jobba båda delar och det är inte speciellt sjysst oavsett om man har barn eller inte. 

Själv är jag ledig endast julafton resten av julen samt nyår jobbar jag. Men skönt ändå att jag inte jobbar kväll på nyårsafton så vi ändå kan hitta på och umgås på kvällen. Jobba dag på högtider känns ju och är betydligt bättre än att jobba kväll. 

• Anonym (Tyvärr)
    Kammen320 skrev 2024-11-30 18:36:43 följande:

Känns ju väldigt orättvist att du ska jobba både jul och nyår? Behöver nån annan också göra det? 

Men det kanske är ts tur att göra det om hen har sluppit hittills? Det finns säkert fler som vill vara med sina barn de kvällarna och att de får turas om lite. Men visst vore det sjysstare att dela på dagarna.
  • Anonym (M)

Jag förstår inte.
    Förra julen jobbade du och hade väl då barnen på nyår?
    Du vet att det brukar vara jobb varannat år jul-nyår och att du alltså skulle jobba nyår i år.
    Hade du tänkt bara jobba jul alla år?
    Varför tar inte du och pappan varannan jul och varannan nyår med barnen?

Som jag förstår det var du först uppsatt på bara nyår, men efter att du sagt att du inte kunde då satte de upp dig på jul? Kanske de planerar att ta bort nyår? Det verkar vara ett schema under omarbetning, eller har du varit uppsatt på båda helger hela tiden?

Varför sade du inte till om nyår innan schemat lades? Du kunde sagt att du jobbar jul i år igen (men framöver måste du ju variera).

Om du får bägge helger i år bör du slippa båda nästa år.

• Spucks
    Anonym (Mamma till 3 busungar) skrev 2024-11-30 18:11:29 följande:

När de varje år pratat om varannan och hänsyn till barnfamiljer.  Mig har de då verkligen inte tagit hänsyn till ,utsn känns mer som dom tänkt hon är barnledig i jul,fint då kan hon arbeta den också.

Detta förstår jag inte. Du anser att de inte tar hänsyn till dig som förälder, eftersom de har schemalagt dig under julhelgen, där du INTE har barnen i år?
  • Kammen320
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-11-30 19:49:13 följande:
    Men det kanske är ts tur att göra det om hen har sluppit hittills? Det finns säkert fler som vill vara med sina barn de kvällarna och att de får turas om lite. Men visst vore det sjysstare att dela på dagarna.
    Jag jobbar inte inom vården själv, men min mamma gjorde det. Dom körde alltid vartannat år. Antingen jobbade man jul eller nyår, men aldrig båda. Trodde att det fungerade så överallt, att det var nån regel inom vården.
  • Anonym (Maria)

Satsa istället för nästa jul och nyår.Och var tidigt ute.

• Dexter dot com

Du har alltså fått ett anpassat schema efter hur du har dina barn och vill ändå att chefen tar ännu mer hänsyn och nu när du ska jobba en barnfri jul är du ändå inte nöjd ? Du förstår väl att hänsynen du får drabbar någon annan. Under mina 25 år inom vården tjafsade alltid småbarnsföräldrar om sin ledighet och att deras ledighet minsann var viktigare än att vi som var barnlösa fick vara lediga på storhelger. 

• Anonym (Ida)

Samma här, jobbar också jul och nyår. Bara å bita i det sura äpplet

Svar på tråden Jobbar både jul och nyår