Prestationsångest
Hej,
Jag har ingen att prata med just nu. Jag ältar om mina problem till alla som vill höra (i mitt privatliv), är trött på mig själv, för att jag ältar så mycket om saker i mitt liv just nu. Jag studerar 100% och känner att jag håller på att gå under av prestationsångest. Jag klarar mig i skolan (högskola/universitet) men ändå känns det som att vad jag än gör, så duger det inte. Just nu är jag inne i en period då jag måste KONTROLLERA allt jag gör och det känns som att jag kommer att bli påkommen med att vara en fejk, som egentligen inte kan något. Att lärare kommer att anklaga mig för att fuska osv. Jag gjorde även så när jag hade mycket ångest och arbetade, jag var tvungen att sjukskriva mig till slut. Problemet just är att jag mår så dåligt att jag har problem med pluggandet, det går inte att koncentrera när det är så här. Så fort jag ska försöka t.ex. börja skriva, så tar det emot, jag kan inte få ut mig något där jag måste "prestera". Det här är det enda jag kan skriva just nu, uttrycka mina känslor och ångest.
Vad kan man göra åt prestationsångest? Är det någon som blivit bättre med hjälp av terapi. Blir det nånsin bättre? Jag är mycket äldre än mina klasskamrater som är 20+ men jag känner mig som om jag var 15 jämfört med dem för att jag är så ängslig och osäker.