Inlägg från: Anonym (Teamis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teamis)

Så less på dessa föräldradagar!

Återigen, skulle aldrig anställa en gnäll- och kravmaskin med småbarn. Eller med stor risk att bli en.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Tt) skrev 2024-12-03 15:11:46 följande:

Min erfarenhet är att föräldraledighet  till stor del används för att maxa sin egen ledighet. Inte för barnens skull. 

Det är min fulla övertygelse också.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Lis) skrev 2024-12-03 17:46:36 följande:
    Du tycker det ja. Eller så kan man justera föräldraförsäkringen så den inte går att överutnyttja som nu. Det är både billigare och bättre. Varför skulle just kvinnor inte vilja jobba och vara hemma annars? Vi har väl ändå lämnat den tiden till historien. Även pappor kan ta hand om barn. Jag har inte skrivit att ag inte vill anställa kvinnor, jag har skrivit att de inte vill anställa kvinnor med småbarn. Då det finns en fördom (som kan vara välgrundad) att de kommer vara borta mycket. Det är ju ett välkänt faktum inom t ex sjukvården att anledningen till att det är ssk-brist varenda sommar är att det är så kvinnodominerat och många tar även ut fl under de veckorna så det blir svårt att få ihop bemanningen. 
    Det har du fullständigt rätt i.

Det är så länge sedan jag anställde någon som riskerade min verksamhet med alla krav.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 18:33:16 följande:
    Vem påstår att det inte passar? Det verkar det göra alldeles utmärkt för föräldrarna. De enda det inte passar för är de som inte är föräldrar, så då är det väl rimligen de som ska söka annat arbete?
    Och hur tror du att det blir när alla dessa småbarnsföräldrar kräver sin ledighet samtidigt och verksamheten stannar?
    Om nu alla utan ungar söker sig därifrån?

Jo, då blir det så att de utfasas och att man början tänka i mina banor. Då får man en problemfri personal att hantera!
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (J) skrev 2024-12-03 18:55:02 följande:
    ?och de barnlösa får då fortfarande inte ledigt men kan inte längre kalla andra egoistiska för att de vill att deras egen ledighet prioriteras.
    Hur tänkte du nu?
  • Anonym (Teamis)
    Anonym skrev 2024-12-03 19:09:06 följande:

Vi jobbar inte röda dagar, eller midsommar- eller julafton.

Sen kommer alla mellandagar, och då är gamgardet inne i god tid och plockar åt sig den ledighet som de har RÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTTTTTTTTTTTT TILLLLLLLLLLLL. Enligt LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG!

Jaja, en dag har ni inte detta att köra över oss andra med. Får väl se hur det låter då.

Du är ett tydligt exempel på hur det bli på arbetsplatser med småbarnsföräldrar i personalen.
    Personer som bara kräver och kräver och har oerhört mycket mer frånvaro än sina äldre kollegor utan småbarn.

Vilka blir lidande? Inte är det egoisterna iallafall.

Tidigare när jag arbetade på en sån arbetsplats bestämde jag mig för att den dagen jag själv sitter på beslutande position så kommer inte en enda småbarnsförälder att anställas, inte heller personer i ålder där detta är en stor risk att inträffa.
    Hittills har det gått jättebra och vi har ett mycket bra arbetsklimat.

Folk i samma bransch i min position som har anställda med småttingar upplever detta kaos varje långhelg och sommar. Dessa  med småbarn kräver och babblar om sina "rättigheter" och stannar hemma i tid och otid.
    Är ungarna inte "sjuka" så är de det själva för ungarna har smittat ner dem med "dagisbaciller, det vet vi ju hur det är hihihi". Annars är de gravida och är antingen lediga för det eller gnäller hål i huvudet på sina kollegor om sina krämpor.

Och sen tror de att övrig personal bara ska nicka och le när de kommer med sina krav på ledighet?
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 08:04:43 följande:
    "Tidigare när jag arbetade på en sån arbetsplats bestämde jag mig för att den dagen jag själv sitter på beslutande position så kommer inte en enda småbarnsförälder att anställas, inte heller personer i ålder där detta är en stor risk att inträffa" 

Du kommer alltså inte att anställa människor i fertil ålder? Kvinnor mellan 20-45? Väldigt modernt tänkt av dig. Tur att lagen förbjuder den typ av diskriminering. 
    Rätt uppfattat, ingen i den åldern har anställts av mig.

Modernt? Det bryr jag mig inte om. Jag bryr mig om företagets lönsamhet samt personalstyrka. Personal som skrotar runt hemma bidrar ingenting.

Det går att komma runt där, det har jag gjort många gånger. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 15:43:15 följande:
    Du låter som en mardröm. Skulle aldrig acceptera en sådan kravmaskin som arbetsgivare.
    Och du låter som en mardröm för mig och mitt företag, efter allt jag läst som du producerat.

Som detta:
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 09:48:46 följande:
    Det skulle också kunna tas från företagets vinst. Varför automatiskt anta att det är arbetstagaren som ska stå för företagets kostnader? Det är precis den attityden som gör att missnöje gror gentemot kollegor som inte sätter jobbet före privatlivet i alla lägen. 

Varför skulle jag ta av min egen lönsamhet för att göra småbarnsföräldrar nöjda? Kommer aldrig att hända.
    Hos oss har vi inget missnöje mellan kollegorna då ingen kör över någon annan och gastar om "lag och rättighet".
    Vi vill inte ha såna människor anställda och vi ser till att slippa dem.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-04 16:03:18 följande:
    Hur tänker du? Det har väl aldrig varit så bra villkor för föräldrar som nu, och ändå skaffar folk inte så många barn. Förr skaffade man flera barn trots sämre förutsättningar. 
    Någon ska betala för det också. 
    Vilka dessa "någon" är struntar de fullkomligt i. Så länge de kan kräva och köra över andra.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Arbeta) skrev 2024-12-04 15:57:21 följande:
    ?Kravmaskin? för att man som chef anser att de anställda är där för att utföra ett jobb och se till att företaget har god lönsamhet?
    Om inte ett företag har lönsamhet som de får genom att anställda jobbar kommer snart de som kräver FL på alla storhelger snart att vara lediga alla dagar då företaget inte kommer att ha råd ha ha dem kvar.
    Precis så.
    Småbarnsföräldrar är det sämsta man kan ha på en arbetsplats. De må ha utbildning och vara duktiga... när de är på plats. Vilket de inte är, och när de väl är det så planeras nästa gång de ska köra över alla med sina krav på ledighet.

Men dessa individer tänker inte längre än näsan räcker.
    Det förvånar mig att de ens är anställningsbara... jag tar hellre "straffet" än att anställa en sådan individ.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 17:29:04 följande:
    Ja jag förstår att du tycker det. 

Din kortsiktiga lönsamhet menar du? Även småbarnsföräldrarnas barn växer upp och har man då skapat ett gott förhållande till föräldrarna som arbetsgivare kan man se fram emot ett långt samarbete med kunniga anställda som har lojalitet med ens företag. Men det handlar ju mycket om vad man vill ha för klimat och personalomsättning. 
    Nej, lönsamheten på lång sikt.

Varför skulle jag vilja anställa en kravmaskins avkomma, som lärt sig därhemma att man ska roffa åt sig på andras bekostnad?

Kommer aldrig ske.

"Lojalitet", skojar du nu?

Min personalomsättning är väldigt låg. Pensionsavgångar givetvis, annars är det mycket sällan någon avslutar sin anställning.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym skrev 2024-12-04 17:41:27 följande:
    Du talar för döva öron.
    "Bleep" har tydligt visat sin egoism här i tråden.

Dessvärre är de krävande omöjliga att bli av med.

Önskar jag visste var "Teamis" befinner sig i landet... kanske behövs det en ny arbetskraft där. En som är klar med barn och är spyless på kravmaskiner. Bulldozers som kör över allt i sin väg, för att dde kan.
    Kul att du uppskattar det jag skrivit.

Vi befinner oss i södra delen av landet. Dessvärre kan jag inte outa något, då det finns så många arga småbarnsföräldrar här i forumet som säkert skulle anstränga sig för att sedan anmäla mig/mitt företag för diskriminering.

Vi anställer mest när vi ska utöka någon del i företaget, då vår personal är mycket lojal och allt som oftast stannar kvar. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 18:31:04 följande:
    Nej jag förstår att du vill ha lydig personal som inte har några krav. Funkar det för dig så kör på, personligen skulle jag aldrig välja en sådan arbetsgivare. 
    "Lydig personal"?

"Inga krav"?

Du kan vara lugn, jag är inte intresserad av att anställa dig.

Ska vi säga så?
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!