Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Så less på dessa föräldradagar!

Känner igen det där.

Är precis lika less, och utnyttjade inte heller detta då det begav sig.

Det kommer en dag då de behöver hjälp med något... 

• Anonym
    Anonym (Samma) skrev 2024-12-02 20:27:36 följande:

Jag håller helt och hållet med. Förutom att på min arbetsplats beviljas både semester och föräldraledighet så vi som väljer att jobba blir i stort sätt tvungna att jobba häcken av oss. Tycker att man borde få extra semesterdagar när man inte har barn 🤣 sen har jag kollegor som inte bryr sig. "Ja det är väl arbetsgivarens problem att jag vabbar, tar föräldraledigt etc" men det är ju vi som jobbar på golvet som blir lidande...

Småbarnsföräldrar är de mest egoistiska som finns.
  • Anonym
    Anonym (Prioriteringar) skrev 2024-12-02 20:53:01 följande:
    Det är väl inte så konstigt heller? Man väljer helt enkelt att bry sig mer om något viktigare än jobbet, nämligen den tid man har med sin familj.

Jobbet och kollegor är helt enkelt inte det viktigaste personen har och kommer därför inte vara det hen prioriterar. 
    Som sagt, det kommer en dag... och hämnden är väldigt ljuv.
  • Anonym
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-02 22:17:00 följande:

Inte kommer jag bry mig mig om mina kollegor eller chef och skita i mitt småbarn. Jag vill så klart vara närvarande med mitt barn, vilket de flesta sunda föräldrar vill. Verkligen noll procent mitt problem att företag är hungriga kapitalister som vägrar anställa fler och på så vis lösa detta. 

Anställa fler under högtider/semestertider då alla vill vara lediga menar du? 
    Det är inte bara att ta in folk, det är en stor procedur kring att anställa folk hos oss t ex. 
    Säkerhetsprövning, upplärning i olika system som exempel, är både tidskrävande och kostsamt. 
    För att sedan säga hej då efter en kort tid, för att du mååååååste vara ledig och skiter i dina kollegor?

Klart som fan att AG vill tjäna pengar, vill du driva något ideellt så varsågod. Ingen hindrar dig. Men gnäll fan inte på att den som betalar din lön vill tjäna pengar.
  • Anonym
    Nässelfjärilen skrev 2024-12-03 06:13:42 följande:
    Men snälla lilla snöflingeKaren; Tror du att jag skaffade barn innan jag hade ett arbete? Jag jobbade 10 år innan jag fick mitt första barn och har varit den som jobbat somrar, jullov, höst- och påsklov osv. när mina kollegor tagit ledigt för att vara med sina barn. Jag har varit den som suttit med det "sämsta" schemat bara för att kollegor valt att gå ner till 75% för sina barns skull. Jag blev inte bitter då och kommer troligen inte  bli bitter senare; Det var inte världens grej helt enkelt. Jag träffade de jag älskade ändå, trots att jag jobbade under julen eller "bara" fick fyra veckors semester.

Jag hade ju inga barn så hade mer fritid på den tiden och att träffa nära och kära efter jobbet var lösningen. 

Men du får gärna hoppas på en hämnd. Sedan får vi väl se om jag bryr mig nämnvärt om den eller inte. 
    Hur skulle jag ha en aning om när du skaffade dina ungar menar du?

När vi har fester med kollegorna bjuder vi givetvis inte in dig, du måste ju alltid vara med din avkomma.

Vi bjuder aldrig parasiterna, som vi kallar dem. De får nöja sig med de fester företaget står för,  och märkligt är det.. men då är tydligen inte avkomman så viktig. Det är oftast de som blir fulla också. De präktiga små liven.

Det har gnällts i kulisserna över att de inte blir bjudna på våra egna tillställningar, men men, man kan inte få allt.

Med en attityd som din så hade du förstås inte blivit inbjuden oavsett.
  • Anonym
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 11:24:33 följande:
    Du är medveten om att det inte är ok med utfrysning på arbetsplatsen?
    Jag bjuder vem jag vill på mina privata tillställningar.
    Precis som jag utesluter precis vem jag vill.

Märk väl, privata tillställningar.
  • Anonym

Vi jobbar inte röda dagar, eller midsommar- eller julafton.

Sen kommer alla mellandagar, och då är gamgardet inne i god tid och plockar åt sig den ledighet som de har RÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTTTTTTTTTTTT TILLLLLLLLLLLL. Enligt LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG!

Jaja, en dag har ni inte detta att köra över oss andra med. Får väl se hur det låter då.

• Anonym

Hos oss var det en person som glömde att lämna in sin ledighet i tid och blev nekad.

Herrejösses vilket liv det blev på henne!

Vi andra log och tänkte "det kan du ha, din gam". Så hon får vackert jobba. Men skulle inte förvåna det minsta om nån unge helt plötsligt är "sjuk", trots att hennes man är ledig...

Vi som är urless på detta krävande firade med en fika på stan!

• Anonym
    Anonym (Pi) skrev 2024-12-04 17:36:10 följande:
    Jag tycker att det är två helt olika frågor. Du skriver om hälsosam balans mellan arbets- och privatliv, och det är ju precis det de som blir intvingade att jobba i vissa fall inte får, för att andra för sjätte året i rad har lagt in om föräldraledighet ...
    Du talar för döva öron.
    "Bleep" har tydligt visat sin egoism här i tråden.

Dessvärre är de krävande omöjliga att bli av med.

Önskar jag visste var "Teamis" befinner sig i landet... kanske behövs det en ny arbetskraft där. En som är klar med barn och är spyless på kravmaskiner. Bulldozers som kör över allt i sin väg, för att dde kan.
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 21:03:37 följande:
    .. så Lova 2 år ska sitta själv på förskolan utan jullov med en pedagog (som längtar hem till sina småbarn)  för att Maj-Liss 55 år på mammas jobb vill baka  och ta långa skogspromenader? 

Småbarnsföräldrar behöver dessa dagar mer. Inte föräldrarna. Men små BARNEN. Det är ett helvetes jobb att få semesterdagar att täcka upp för all ledighet och det är inte roligt att lämna på fritids när barnen gråter och kompisarna inte är där. Tro mig, jag VILL jobba. Jag skulle gärna jobba jul och nyår men jag behöver ta hand om mina barn som förtjänar julledighet mer än oss vuxna.
    Tror inte för ett ögonblick att du "vill jobba" under jul och nyår.

Vem är du att tala om vad som är viktigast förresten? JAg struntar faktiskt i om din lilla Lova gråter vid lämningen. Småttingar finner sig.
    Och oavsett så har jag också anhöriga, vuxna barn och barnbarn som jag vill umgås med.

Men du skiter väl i om mina barnbarn gråter efter farmor bara lilla Lova är glad.

Ännu en egoist alltså, precis som majoriteten av småbarnsföräldrar.

Utöver det så finns det nog inte så många Maj-Lis på 55, där får du nog höva  med 30 år för att det ska stämma.
    Men såklart måste du håna de som är äldre än du genom att ge dem riktiga tant- eller farbrornamn... såklart.

Inte heller är det nog en 55- årings största intresse att baka eller traska i skogen. Jag är själv runt den åldern och ska under helgerna umgås med min partner, vi ska hyra en stuga på Fårö på Gotland från annandagen och några dagar framåt. Under julen umgås jag med mina vuxna barn och barnbarnen.

Mina barn har som tur är inte valt yrken där man måste jobba under storhelger, och lika klok är jag!
    Jag har dessutom framförhållning och la in om min ledighet i mycket, mycket god tid.

Har fått beviljad ledighet under påsklovet också, utan att ha några småungar. Ska inte baka eller promenera i skogen då heller utan då drar jag och mannen till Söderhavet!

• Anonym
    Anonym (Tt) skrev 2024-12-04 22:05:16 följande:

Lova 2 år har ingen aning om vad jullov är. Hon bryr sej inte om i fall om hennes ledighet ligger i mitten på december eller i mitten på januari. 

För Lovas del är det nog toppen att vara på förskolan ensam eller med få barn. För en 2-åring är det drömscenariot. 

Lovas mamma bryr sej inte om sina egna arbetskamrater. Hon pratar till och med hånfullt om Maj-Britt och hävdar att hon inte är behov av någon ledighet. Däremot bryr sej Lovas mamma om  Lovas förskollärare. Hon minsann är det synd om som måste jobba, men inte Maj-Britt. Undrar varför?

För att personen i fråga är en fullblodsegoist.

Utöver hånet mot den fiktiva Maj-Lis, som högst sannolikt behöver vila sig då åldern faktiskt tar ut sin rätt.
    Men det skiter ju denna egoist i.

Lika mycket som personer som hon får mig att känna mer aversion mot gamiga småbarnsföräldrar. Gissar att det är så de resonerar i stort sett hela högen.

Det ska alltid daltas och mjäkas med dessa. Jag har till och med slutat att hjälpa dessa med exempelvis att håla upp en dörr så kärran med ungen kan rullas in. 

Det kan de tack personer som "Lisa" för.
  • Anonym
    Anonym (less på egoföräldrar) skrev 2024-12-06 20:49:24 följande:

Vabba en 14-15 åring? Ens en 12-åring? Du måste skämta..

Från 10 klarar de allra flesta att vara hemma själv en dag, särskilt om man kan komma hem på lunchen och titta till dem men även utan den möjligheten. De har ju liksom telefoner så man kan höra av sig och kolla läget.

Från 12 och tonåren och framåt förväntas de klara sig själva. Blir mörkrädd över att höra att någon tycker att tonåringar ska "vabbas".

Min 14-åring lagar mat till oss de dagar jag slutar sent, har sitt eget liv och skulle nog tro att jag var galen om jag sa att jag skulle "sköta om hen" när hen var sjuk. Hen är ju halvvägs in i vuxenlivet.

Att vabba en tonåring är okej om det finns funktionsnedsättning men det finns ju redan inskrivet i socialförsäkringslagarna. Men vabba en normal tonåring, det låter som höjden av hönsmamma.

Förutom i undantagsfall, men då får man läkarintyg.
    Min son var rejält sjuk i körtelfeber, då vabbade jag trots ålder på 13, nästan 14 år.
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!