Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Så less på dessa föräldradagar!

Jag håller med TS. Jag har heller aldrig använt min föräldraledighet till att ta ut ledigt under jul och sommar. Fattar inte att folk håller på så. Det är oschysst mot kollegorna. Det är inte alltid det finns möjlighet att ta in vikarier. På mitt jobb går det inte då det inte finns någon med de kunskaperna som kan hoppa in och jobba under några veckor. Det finns därför ingen annan lösning för arbetsgivaren än att ha ett visst antal av personalen inne under jul och semester.

• Anonym (S)
    Anonym (Prioriteringar) skrev 2024-12-02 20:53:01 följande:
    Det är väl inte så konstigt heller? Man väljer helt enkelt att bry sig mer om något viktigare än jobbet, nämligen den tid man har med sin familj.

Jobbet och kollegor är helt enkelt inte det viktigaste personen har och kommer därför inte vara det hen prioriterar. 
    Det finns massor av föräldrar som klarar av att vara både engagerade och fina förälder samtidigt som de är schyssta och hänsynsfulla mot andra. Förmodligen blir man nog en bättre förälder om man lever som man lär. Det blir svårt att lära barnen att vara omtänksamma och generösa när man själv är egoist och skiter i andra så länge man själv får det man vill ha.
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2024-12-02 21:01:45 följande:

Tycker det mest rättvisa är alla söker ledighet på samma sätt men när eller om man får den beviljad så kan man ju lägga in föräldraledigt på den beviljade ledigheten. Min man och jag har alltid pusslat för att få ihop barnens ledighet. Har tidigare jobbat på förskola och det är inte helt lätt att sätta in vikarie när ordinarie personal är borta. Därför försökte vi i personalen alltid ta någon dag var för att det inte skulle bli så jobbigt och att alla gjorde någonting.

Precis så borde det var. Om alla kan ansöka om ledighet med samma förutsättningar så kan man dela upp det så att alla får kan få något av de bästa dagarna och veckorna.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-12-02 20:52:19 följande:

Jag förstår att det är irriterande, men kom ihåg att föräldraledigheten finns för barnens skull. För att de inte ska behöva sitta ensamma hemma mellan jul och nyår tex. (eller vara på en okänd förskola med vuxna och barn de inte känner pga sammanslagning). 

Att du inte beviljas ledigt beror på att din chef inte vill sätta in vikarier. 

Det finns många jobb där det inte går att sätta in vikarier.
  • Anonym (S)
    Anonym (Prioriteringar) skrev 2024-12-02 21:06:04 följande:
    Snacka om att dra i höga växlar. Man skiter inte i andra bara för att man väljer att sätta annat, dvs sina barn, i första rum.
    Det är klart att man skiter i andra om man beter sig så. Det är sådana värderingar som barnen snappar upp från föräldrarna. Man tar det man vill ha utan att bry sig om konsekvenserna för andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-02 21:13:22 följande:

Självklart prioriterar man sina barn framför kollegor. På jobbet är man lika utbytbar som en toarulle, och oftast ungefär lika värdefull också. Man är verkligen inte så speciell som man vill tro. Finns inte en chans att jag sätter mitt och familjens mående före kollegors rättvisepatos eller för att chefen ska slippa bekymret med att sätta in annan personal.

Det handlar inte om att jobbet är viktigt eller att man är viktig på jobbet utan att man beter sig på ett schysst sätt mot andra i sin omgivning, Det gäller oavsett om det är familj, vänner eller kollegor. Man hjälps åt att lösa situationer så att det blir så bra som möjligt för alla. 

Eller så är man en egoist och tänker bara på sig själv och sitt eget och skiter i andra.

• Anonym (S)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-02 22:17:00 följande:

Inte kommer jag bry mig mig om mina kollegor eller chef och skita i mitt småbarn. Jag vill så klart vara närvarande med mitt barn, vilket de flesta sunda föräldrar vill. Verkligen noll procent mitt problem att företag är hungriga kapitalister som vägrar anställa fler och på så vis lösa detta. 

Det går ofta att lösa julledighet och sommarsemester på ett bra sätt för alla så länge det inte är en drös som ska ta föräldraledighet hela juli och hela jul och nyår. Det går alldeles utmärkt att vara ledig med sitt barn utan att roffa åt sig från andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-02 22:17:00 följande:

Inte kommer jag bry mig mig om mina kollegor eller chef och skita i mitt småbarn. Jag vill så klart vara närvarande med mitt barn, vilket de flesta sunda föräldrar vill. Verkligen noll procent mitt problem att företag är hungriga kapitalister som vägrar anställa fler och på så vis lösa detta. 

Företaget skiter ju i att vissa aldrig får ledigt, men om inte det hade varit för egoistiska föräldrar så hade alla kunnat få chans att vara lediga med sina nära och kära under sommarsemester och högtider.
  • Anonym (S)
    Anonym (U) skrev 2024-12-03 17:36:09 följande:
    Nej, anser man att man ska vara ledig varje jul i ett jobb där tjänstgöring storhelger har man tagit ett jobb man inte KAN utföra.( gäller såklart de utan barn också.)

Detta är naturligtvis pga.att man inte får något annat och får detta pga personalbrist.
    Fast detta är ett problem inom alla yrken där det finns föräldrar som tar föräldraledigt under loven, alltså även på arbetsplatser där man har stängt på röda dagar. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Lis) skrev 2024-12-03 17:46:36 följande:
    Du tycker det ja. Eller så kan man justera föräldraförsäkringen så den inte går att överutnyttja som nu. Det är både billigare och bättre. Varför skulle just kvinnor inte vilja jobba och vara hemma annars? Vi har väl ändå lämnat den tiden till historien. Även pappor kan ta hand om barn. Jag har inte skrivit att ag inte vill anställa kvinnor, jag har skrivit att de inte vill anställa kvinnor med småbarn. Då det finns en fördom (som kan vara välgrundad) att de kommer vara borta mycket. Det är ju ett välkänt faktum inom t ex sjukvården att anledningen till att det är ssk-brist varenda sommar är att det är så kvinnodominerat och många tar även ut fl under de veckorna så det blir svårt att få ihop bemanningen. 
    Ja det funkar alldeles utmärkt att ha små barn utan att behöva ta föräldraledigt under loven. Förhoppningsvis är man två föräldrar som kan ta ledigt omlott så att barnen inte behöver gå på lovöppen förskola/fritids. 
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!