Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Så less på dessa föräldradagar!

Elin pelin skrev 2024-12-02 20:54:59 följande:

Vilken tråkig kultur. Tack och lov jobbar jag på en arbetsplats där vi alla har en kommunikation med ömsesidig respekt, oavsett om vi tar semester eller föräldraledighet. (vi kan inte stänga ner och måste vara ett visst antal på plats året runt)

Dock kan arbetsgivaren neka föräldraledighet om den anställda redan ansökt om tre perioder så har de redan tagit påsk, sommar och höstlov så får arbetsgivaren neka. Att t.ex. sluta tidigare var måndag räknas som en period.

www.simployer.se/artiklar/kan-alla-som-vill-vara-foraldralediga-i-jul/

Inte alltid. Man kan ha gått ner i arbetstid för att kunna sluta tidigare vissa dagar.
  • Anonym (Nja)

Självklart prioriterar man sina barn framför kollegor. På jobbet är man lika utbytbar som en toarulle, och oftast ungefär lika värdefull också. Man är verkligen inte så speciell som man vill tro. Finns inte en chans att jag sätter mitt och familjens mående före kollegors rättvisepatos eller för att chefen ska slippa bekymret med att sätta in annan personal.

• Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2024-12-02 21:19:34 följande:

Det handlar inte om att jobbet är viktigt eller att man är viktig på jobbet utan att man beter sig på ett schysst sätt mot andra i sin omgivning, Det gäller oavsett om det är familj, vänner eller kollegor. Man hjälps åt att lösa situationer så att det blir så bra som möjligt för alla. 

Eller så är man en egoist och tänker bara på sig själv och sitt eget och skiter i andra.

Varför skulle jag sätta kollegor före min familj? Vad får jag tillbaka av det? Ingenting.
  • Anonym (Nja)
    Hjelm skrev 2024-12-02 21:16:06 följande:

Jag håller helt med om att det är osolidariskt att systematiskt utnyttja föräldradagar till att ge sig själv långledigt över jul och nyår varje år, så att vissa kollegor alltid behöver jobba de dagarna.

Jag har en barnfri kompis som tvingats jobba många jular i rad för att kollegor har lagt sina föräldradagar på tider då alla vill vara lediga. Hon har familj i en annan del av landet och som hon inte fått möjlighet att fira med på flera år. Chefen kan ju inget göra åt det så länge kollegorna ansöker i tid.

Även de som inte har barn, eller kanske har vuxna barn, vill kunna träffa sina familjer och vara lediga på högtider. Det känns helt enkelt inte rättvist att någon kan få två veckors semester över jul och nyår bara för att en elvaåring, som klarar sig ensam hemma, bor på adressen, medan en annan kollega får jobba på jul år efter år.

Det behöver ske en justering i systemet för föräldradagar. Antingen att de inte kan sparas så länge som 12 år, eller att det finns vissa perioder då de inte går att utnyttja utan föräldrar med hemmaboende barn jobbar och får ledigt på samma villkor som alla andra.

Men tills detta blir verklighet, kommer det att fortsätta. Man är sig själv närmast och utnyttjar de sätt som finns.

Tycker synd om din vän, men hon kanske kan söka ledigt flera månader i förväg, innan de andra ansökt om FL.
  • Anonym (Nja)

Till er som gnäller om att småbarnsföräldrar borde byta jobb istället för att ta ledigt storhelger mm - byt själva om det inte passar! Det står alla andra helt fritt att söka sig till platser som inte arbetar storhelger om det är så viktigt att vara med de närmaste! Så istället för att ifrågasätta varför föräldrar tar skiftjobb mm, fråga er själva varför NI valt det om det är så viktigt att vara ledig till jul t ex!

• Anonym (Nja)
    Anonym (Pi) skrev 2024-12-03 07:05:06 följande:
    Jag kan inte svara för andra, men jag skrev det som en retorisk poäng. Om man är så noga med att prioritera sina barn över jobbet förstår jag inte varför det känns mer okej att missa stora delar av tiden tillsammans under resten av året. Jag menar att det är ett svepskäl. De allra flesta människor anser nämligen att deras nära relationer är viktigare totalt än deras jobb, men det betyder inte att man i varje situation kan prioritera att umgås med de man älskar.
    Och den här lilla detaljen med mat på bordet, den förbisåg du? Eller att man faktiskt inte har rätt att vara hemma hur som helst, när som helst? Det är nog många småbarnsföräldrar som skulle gå ner till halvtid om de fick lika bra betalt som nästan en heltid. Sedan är det också stor skillnad på en grå tisdag och julafton. Om andra inte fattar det så gör det väl ingenting om just de personerna jobbar vid jul heller...
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Pi) skrev 2024-12-03 07:25:47 följande:
    Ditt förslag var ju att personer som inte har barn byter jobb, men de behöver ju också mat på bordet . . . Ja, det är klart att det är skillnad! Det är ju just det som visar att tid med familjen, eller att ?prioritera sina barn? inte är det riktiga skälet. Om det på riktigt var att man ville maximera umgänget med sina barn skulle det inte bara röra sig om jul och sommar, utan även om all övrig tid. Det handlar om att man vill vara ledig tillsammans just under storhelgerna. Och - det är klart att jag fattar att man vill vara det! Men de allra flesta skulle vilja vara lediga då för att umgås med sina nära, och det betyder inte att det är rimligt att man ska använda föräldraledighet på det sättet varje år. Ge och ta, liksom.
    Det finns nog fler än ett heltidsjobb här i landet så de har råd att äta, tror du inte det? Om småbarnsföräldrar trivs med sitt jobb finns ingen anledning för dem att byta. De som har problem med att andra har FL, VAB eller har något annat att klaga på schema eller arbetstider är fria att söka nytt jobb.

Återigen, en stor anledning till att föräldrar inte är mer med sina barn är för att de måste försörja sin familj. Inte så svårt att förstå och beror verkligen inte på att man inte bryr sig om att maximera umgänget med dem.
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2024-12-03 11:16:46 följande:
    Hur skulle jag ha en aning om när du skaffade dina ungar menar du?

När vi har fester med kollegorna bjuder vi givetvis inte in dig, du måste ju alltid vara med din avkomma.

Vi bjuder aldrig parasiterna, som vi kallar dem. De får nöja sig med de fester företaget står för,  och märkligt är det.. men då är tydligen inte avkomman så viktig. Det är oftast de som blir fulla också. De präktiga små liven.

Det har gnällts i kulisserna över att de inte blir bjudna på våra egna tillställningar, men men, man kan inte få allt.

Med en attityd som din så hade du förstås inte blivit inbjuden oavsett.
    Du är medveten om att det inte är ok med utfrysning på arbetsplatsen?
  • Anonym (Nja)

Vilken jäkla tur att man kan ansöka om tjänstledigt på deltid :) Jag behöver inte ta ut en enda FL-dag om jag inte vill, fast jag tar ca 14 dagar ändå per år nu så de inte brinner inne. Och jag behöver inte ta ut dagar runt jul heller eftersom vi jobbar konstant övertid som förläggs som ledighet där istället. Inga bitterfi**or på vårt jobb!

• Anonym (Nja)
    Anonym (U) skrev 2024-12-03 16:40:38 följande:
    Visst  men svara gärna på varför småbarnsföräldrar gör det först.
    Gör vad? Tar ledigt över jul? För att vara med sina barn så klart. Om du undrar varför de väljer det jobb de har gjort så är det väl som för alla andra, att det är något de vill/kan jobba med. Inte så svårt att räkna ut. Det finns väl rätt många orsaker till varför man väljer ett visst yrke eller en viss arbetsplats.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (U) skrev 2024-12-03 17:36:09 följande:
    Nej, anser man att man ska vara ledig varje jul i ett jobb där tjänstgöring storhelger har man tagit ett jobb man inte KAN utföra.( gäller såklart de utan barn också.)

Detta är naturligtvis pga.att man inte får något annat och får detta pga personalbrist.
    Nähä, så man blir inkompetent för att man vill vara med sina barn över jul...? Okey. Snygg logik.

Och tydligen så pass inkompetent att man inte kan få något annat jobb...? Seriöst... Men de andra som är där måste ju vara lika dumma i huvudet då, eller är det bara barnföräldrar som är inkompetenta idioter som inte klarar av att få andra jobb?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 18:26:46 följande:
    Om upplägget med arbetet inte passar, får man vackert söka sig något annat arbete. Det förstår vilken normal människa som helst.
    Vem påstår att det inte passar? Det verkar det göra alldeles utmärkt för föräldrarna. De enda det inte passar för är de som inte är föräldrar, så då är det väl rimligen de som ska söka annat arbete?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 18:38:40 följande:
    På vilket att passar det för de föräldrar som gör allt för att slippa arbeta? Rimligen anpassar man sig efter arbetet. Annars bör man som sagt söka ett annat arbete. Något säger mig dock att dessa människor sällan är särskilt attraktiva på arbetsmarknaden. 
    Det är just därför det passar, för ATT de kan vara lediga med sina barn. Och det är väl inte frågan om att göra "allt för att slippa arbeta", det lär nog bara gälla ett fåtal personer att vara så arbetsskygg.

Inte så attraktiva på arbetsmarknaden? Du menar föräldrar...? Märklig tanke.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 18:44:24 följande:
    Lagstiftningen utformades inte för att föräldrar skulle köra över sina kollegor för egen vinnings skull. 
    Helt riktigt. Den utformades så för att föräldrar ska kunna vara med sina barn, t ex vid jul eller andra ledigheter.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 18:53:48 följande:
    Jag förstår inte, varför skaffade du barn med en inkompetent partner?
    Hahahaha va?!? Skrattande Vad snackar du om?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:11:39 följande:
    Eftersom barnen inte kan vara ensamma med den föräldern. 
    Säger vem?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:16:10 följande:
    De som roffar åt sig ledighet. 
    Jaså det gör de? De talar om för dig att deras män är inkompetenta och inte kan ha barnen på egen hand? Jag är minst sagt skeptisk till det...

Och åter till frågan - vad menar du med detta egentligen? Du riktar dig till MIG, så vad menar du?
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 18:53:48 följande:
    Jag förstår inte, varför skaffade du barn med en inkompetent partner?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:24:50 följande:
    Du vurmar ju för rätten att köra över sina kollegor. Jag kan inte anta annat än att din partner är för inkompetent för att ensam ta hand om barnen. Annars kan man ju gå omlott/varannat år. 
    Så om man vill vara ledig med sina barn över jul så måste man självklart ha en inkompetent partner. Tankevurpa utan dess like där från dig.
  • Anonym (Nja)
    Elin pelin skrev 2024-12-03 19:36:26 följande:
    Nej, men om partnern är hemma kanske man kan jobba någon klämdag för att låta sina kollegor också vara hemma och inte behöva jobba hela julen. 
    Att du vill vara hemma med dina barn förstår vi, vi vill alla vara hemma med våra barn, även de med äldre barn (för barn födda innan 2014 fick man föräldradagar till de var 8år). Säg som det är istället att du vill vara ledig, säg inte att det är för barnen inte ska vara på fritids/förskola när den andra föräldern är hemma.
    Jag har varken sagt bu eller bä, och nu var det inte heller dig jag skrev till utan en som verkar vilja få alla småbarnsföräldrar till att vara inkompetenta, de som jobbar för att de valt ett jobb de tydligen inte klarar av och deras partners för att de tydligen inte klarar av att vara ensamma med barnen. Eller tycker du att det låter logiskt bara för att man vill vara ledig över jul med familjen...?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:46:17 följande:
    För mig är det totalt världsfrånvänt att bete sig som ett svin och roffa, så jag utgår helt enkelt ifrån att det där hemma finns en partner som inte kan ta hand om barnen. I annat fall är roffaren ett svin. Vad är bäst?
    Som sagt, en rejäl tankevurpa. Det finns ingen logik bakom ditt antagande. Du har inte tänkt på den (i mitt tycke) större möjligheten att man vill fira jul tillsammans som familj? Och ärligt talat skiter jag i om du eller resten av världen tycker att jag är ett svin för det.
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!