Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Så less på dessa föräldradagar!

Jag kan förstå att man vill vara ledig över jul och nyår med sina barn.
    Men då ska man kanske inte ta ett jobb som innebär att man måste jobba storhelger.
    Även de som inte har barn eller som har barn som är för stora för föräldraledigt kan ju vilja fira med sina nära och kära.

• molly50
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-02 22:57:16 följande:
    Fast det är ju företaget som är egoistiskt. Vad sägs om att sätta in vikarier? De flesta vet att småbarnsföräldrar vill gå ner i arbetstid, kommer vilja vara lediga längre perioder på sommaren exempelvis och kommer att troligen att vabba en hel del. 
    Vikarier kanske också har barn och vill vara lediga över jul och nyår.
  • molly50
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-02 23:09:54 följande:
    Chefer har rätt feta löner för att lösa detta problem. Vi har en föräldraförsäkring i Sverige av en anledning. Självklart kommer jag att nyttja den. Jag betalar skatt för att kunna göra det. Jag förväntar mig att andra småbarnsföräldrar också prioriterar sina barn den dagen då jag har äldre barn. Jag har för övrigt både ett äldre och ett yngre barn, så jag har i många år varit den som täckt upp för andra. Jag har en kollega nu som suckar över att jag ska ner i arbetstid när min föräldraledig är slut. Hon tycker att de har för mycket att göra på jobbet. Åter igen: inte mitt problem! Det är företagets och min chefs problem att lösa
    Ja,fast man kan inte tvinga vikarier att jobba.
    Och det kan också vara vikariestopp.
    Och då måste ordinarie personal täcka upp för varandra.
    Jag har själv jobbat inom vård och äldreomsorg.
    Och jag ställde upp och jobbade storhelger även när barnen var små.
    Jag tror att man får så mycket mer tillbaka om man kan visa välvilja mot andra.
  • molly50
    Anonym (Pi) skrev 2024-12-02 23:19:44 följande:
    Och i rätt många familjer finns det faktiskt två föräldrar. Kanske t o m andra släktingar som skulle kunna tänka sig vara barnvakt.
    I så fall så kan man ju ställa upp och jobba även på storhelger då.
  • molly50
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 19:49:09 följande:
    Som sagt, en rejäl tankevurpa. Det finns ingen logik bakom ditt antagande. Du har inte tänkt på den (i mitt tycke) större möjligheten att man vill fira jul tillsammans som familj? Och ärligt talat skiter jag i om du eller resten av världen tycker att jag är ett svin för det.
    Men andra kanske också vill fira jul med sina familjer? Även de som inte har barn eller de vars barn är äldre?
    Man kanske har sin familj på annan ort och inte kan fira med dem pga att man måste jobba över hela jul och inte kan resa.
    Och det pga småbarnsföräldrar som inte verkar kunna turas om att vara lediga över julen.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 00:10:49 följande:

Fast varför ska man inte vilja prioritera sina barn på julen?
    Man vill inte låta sina barn gå på jourdagis i en okänd loka med okänd personal och samma gäller sommaren.
    Dessutom har äldre barn skolplikt och man kan inte ta ledigt mitt i terminen för elever nekas ledighet och vissa kommuner ger vite till föräldrar som tar semester med sina barn mitt i terminen.
    Förutom skolplkten resterande tid kommer även skolbarn tvingas vara på fritids och man vill att ens barn ska ha ledigt, barn behöver ledigt för att kunna återhämta sig.
    Många småbarnsföräldrar går redan ner i tid? Många jobbar 75% just för att barnen inte ska få alldeles för långa dagar på förskolan och fritids, men nu handlar det om ledighet.

Fast är man två föräldrar så bör man kunna lösa det utan att barnet behöver vara på jourdagis.
    Eller om man har anhöriga som kan ställa upp som barnvakt.
    Att skylla på att man inte vill ha barnet på ett jourdagis låter ärligt talat lite som ett svepskäl.
    Jag har större förståelse för att man kan vilja eller behöva vara ledig om man är helt ensamstående.
  • molly50
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 08:03:39 följande:

All denna ilska mot småbarnsföräldrar som prioriterar sina barn framför jobbet. Så missriktat! Den ni borde vara arga på är arbetsgivaren som inte fixar bemanning för att täcka upp för sådana här totalt förutsägbara saker. För jo, det går, men det kostar ju såklart lite pengar. Men det kan man ju tycka att det kan vara värt istället för att skapa konflikter i personalgruppen när folk utan barn väljer att ta ut sin frustration på de kollegor som prioriterar sina barn före kollegorna. 

Detta med att ta in vikarier. Ja,det kan gå,men det är inte så bara.
    Det är dels en kostnadsfråga och dels så bör även vikarierna ha kompetens.
    Och även vikarier kan ha barn och vilja vara lediga.
    Och då är det någon annan som kanske blir inbeordrad istället.
    Och på ibland kan det även vara vikariestopp.
    Då får man inte in någon vikarie alls och då blir det ännu svårare.
    Så ibland så måste man kanske tänka lite längre innan man börjar begära ledigt på storhelger och sommaren.
  • molly50
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 14:34:13 följande:
    Läs mina övriga inlägg, allt det du skriver har jag redan bemött tidigare. 
    Jag såg det sen,efter att jag hade skickat.
  • molly50
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 19:58:33 följande:

Ni vet att ni alla en dag kommer att bli gamla? Det behövs människor som då tar hand om samhället. Då känns det säkert gött att dessa vuxna, som nu är småbarn, är vettiga människor som fått omvårdnad och tid med sina föräldrar. Vuxna som blir kriminella exempelvis, har oftast inte haft någon som brytt sig om dem små. 

Det här samhället är så sjukt. Det förväntas av en som förälder att man ska vara 100 procent anställda och 100 procent förälder. Det funkar inte, särskilt inte när barnen är små, åtminstone inte de första fem åren av barnets liv. Det fattar väldigt sällan barnlösa/barnfria. Men jag kan nog lova er, att småbarnsföräldrar sällan vill jävlas med företaget. Utan gör helt enkelt det som krävs för att överleva de intensiva småbarnsåren så gott de kan.

Jag ställde upp och jobbade på storhelger och somrar när mina barn var små.
    Och ännu har de inte blivit kriminella.
    Så jag förstår inte varför du ens drar upp det eller vad det har med saken att göra?
  • molly50
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 21:03:37 följande:
    .. så Lova 2 år ska sitta själv på förskolan utan jullov med en pedagog (som längtar hem till sina småbarn)  för att Maj-Liss 55 år på mammas jobb vill baka  och ta långa skogspromenader? 

Småbarnsföräldrar behöver dessa dagar mer. Inte föräldrarna. Men små BARNEN. Det är ett helvetes jobb att få semesterdagar att täcka upp för all ledighet och det är inte roligt att lämna på fritids när barnen gråter och kompisarna inte är där. Tro mig, jag VILL jobba. Jag skulle gärna jobba jul och nyår men jag behöver ta hand om mina barn som förtjänar julledighet mer än oss vuxna.
    Men om det finns en pappa eller andra anhöriga som kan ställa upp och ta hand om barnen så behöver man inte lämna dem på fritids under loven.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 21:49:10 följande:

Ehh va? Varför ska ett gift par inte vara hemma samtidigt under jul med sina barn som familj bara för att du vill träffa dina gamla föräldrar och inte vågar stå upp mot din chef? Gå till din jävla chef som du älskar att slicka röven på och kräv att få vara ledig. Om du nu är så viktigt för din chef som du nu tror så lovar jag att chefen kommer se till att ge dig ledigt, annars byt arbetsgivare.
    Barn gråter mer på förskolan under denna period eftersom många tvingas vara med okänd personal, vissa barn tvingas till och med till jourdagis alltså helt okänd byggnad, förskolepersonalen är också lediga vid jul och då slår man ihop avdelningarna.
    Sen har ingen sagt att någon annans barn är viktigare än dina föräldrar, men småbarnsföräldrar har lagen vid sin sida när det gäller föräldraledighet, att få vara föräldraledig med sitt barn utan att bli nekad det och det får man lägga upp som man bäst vill.

Nej,man får inte lägga upp sin FL hur som helst.
    Man måste ansöka om att få föräldrapenning först,vilket många inte gör och chefen inte kollar upp det.
    Så frågan är ju hur många som får sin ledighet beviljad utan att egentligen ha rätt till den.
    Och sen detta med jourdagis. Om den ena föräldern inte kan fp ledigt så kanske den andra kan stanna hemma ed barnet.
    Eller om andra anhöriga finns som kan ställa upp.
    Det är ingen som har bemött de alternativen utan fortsätter hävda att det handlar om barnens rätt.
    Vilket får mig att tro att det handlar om ens egna vilja att få vara ledig.
    Inte om barnens rätt att få vara lediga.
    Hade så varit fallet så hade man försökt ordna det på andra sätt än genom jourdagis om man måste jobba.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:02:41 följande:

Nej alla har inte anhöriga som tar hand om barnen och speciellt inte i storstäderna, vissa har t.o.m. familjen utomlands.
    Sen vill ju ett  par vara ledigt tsm med sina barn som en hel familj!
    Har man lite äldre barn har dom dessutom skolplikt och idag får familjer betala vite om barnen åker på semester mitt i terminen.
    Så hur ska en familj fungera menar du ? Om mannen och kvinna ska bara vara lediga i omlopp för att ta hand barnen under julen och sommaren och om barnen resterande tid måste vara i skolan, när ska en man och en kvinna få vara tillsammans med sina barn ? Ska man nöja sig med max en veckas gemensam familj tid om året? Eller två max för vem? För att en arbetsgivare ska kunna gå med vinst utan att anstränga sig och för att samhället måste utbilda barnen för att bli goda anställda till sina arbetsgivare i framtiden?
    Jag är bara en liten liten människa och jag tänker inte ge hela mitt liv till samhället. Ett liv där jag bara får vara hemma med min man och våra barn tillsammans som familj en enda vecka eller två veckor om året för samhället skull är inte ett liv jag vill ha.

Kanske inte alla. men det flesta har.
    Och under julen så är även skolbarnen lediga.
    Man måste inte fira precis alla jular tillsammans. Man kan offra sig och ställa upp några jular ibland också.
    Om man inte kan eller vill det så är det kanske bättre att ta ett jobb som inte innebär att man måste jobba röda dagar eller storhelger.
    Även vi som har äldre barn eller de som inte har barns alls kan vilja fira med sina familjer.
    Varför ska de tvingas jobba varje jul för att du anser att du och din familj är viktigare än alla andra?
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:14:04 följande:
    Jag har redan bemött dina alternativ.....
    Det måste jag ha missat,i så fall.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 22:23:10 följande:
    Varsågod!

Nej alla har inte anhöriga som tar hand om barnen och speciellt inte i storstäderna, vissa har t.o.m. familjen utomlands.
    Sen vill ju ett  par vara ledigt tsm med sina barn som en hel familj!
    Har man lite äldre barn har dom dessutom skolplikt och idag får familjer betala vite om barnen åker på semester mitt i terminen.
    Så hur ska en familj fungera menar du ? Om mannen och kvinna ska bara vara lediga i omlopp för att ta hand barnen under julen och sommaren och om barnen resterande tid måste vara i skolan, när ska en man och en kvinna få vara tillsammans med sina barn ? Ska man nöja sig med max en veckas gemensam familj tid om året? Eller två max för vem? För att en arbetsgivare ska kunna gå med vinst utan att anstränga sig och för att samhället måste utbilda barnen för att bli goda anställda till sina arbetsgivare i framtiden?
    Jag är bara en liten liten människa och jag tänker inte ge hela mitt liv till samhället. Ett liv där jag bara får vara hemma med min man och våra barn tillsammans som familj en enda vecka eller två veckor om året för samhället skull är inte ett liv jag vill ha.
    Det där har jag sett och besvarat. Jag trodde att du menade att du hade besvarat det tidigare.
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!