Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Så less på dessa föräldradagar!

Anonym (Lis) skrev 2024-12-04 20:07:58 följande:
    Vi är många som har eller har haft småbarn och varit föräldralediga. Detta handlar inte om det utan om hur man använder sin "rätt" för att roffa åt sig dagar. Ett litet barn kan lika gärna vara hemma med mamma i september som i juni. Detta handlar inte om att man inte ska få vara föräldraledig, det handlar om hur man beter sig och använder sina föräldradagar. 
    .. så Lova 2 år ska sitta själv på förskolan utan jullov med en pedagog (som längtar hem till sina småbarn)  för att Maj-Liss 55 år på mammas jobb vill baka  och ta långa skogspromenader? 

Småbarnsföräldrar behöver dessa dagar mer. Inte föräldrarna. Men små BARNEN. Det är ett helvetes jobb att få semesterdagar att täcka upp för all ledighet och det är inte roligt att lämna på fritids när barnen gråter och kompisarna inte är där. Tro mig, jag VILL jobba. Jag skulle gärna jobba jul och nyår men jag behöver ta hand om mina barn som förtjänar julledighet mer än oss vuxna.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lis) skrev 2024-12-04 21:36:37 följande:
    Jag har också haft en tvååring så du kommer ingenstans med att försöka få allt att handla om att det är synd om barn och föräldrar för att de inte får ledigt när de vill. Och så j-a föraktfullt du skriver om andra människors behov av att vara lediga. Nej mina kollegors barn kommer inte före att jag ska kunna träffa mina gamla föräldrar på jul eller träffa mina syskonbarn som bor långt bort och bara kommer hem några dagar under julen. T ex. Alla andra människor har familjer de vill träffa. Och de flesta barn har TVÅ föräldrar som inte måste vara lediga samtidigt. Barn gråter inte mer på förskolan för att det är en viss dag i kalendern. Jag är oerhört trött på människor som inte förstår att andra vuxna människors värld inte kretsar kring deras småbarn. Sverige har definitivt världens mest bortskämda föräldrar.

Och jag tycker du resonerar som ett egoistiskt barn. Vet du..det finns faktisk de som behöver ledighet mer. Småbarn som ofta måste gå långa dagar på förskolan (ofta motsvarande 40h arbetsvecka) och sönderstressade småbarnsföräldrar som ständigt springer på bollar för att få livet att gå ihop. De har faktiskt prio.

Eller som när en kollega 50+ utan barn tjurade för att jag fick min semester beviljad (som har småbarn) och hon tyckte att hon behövde det bättre så hon kan baka och umgås med sin hund.. ja uppenbart har hon som barnlös ett betydlig med behov av återhämtning än jag och minröjare flexibel med att kunna vara ledig andra tider- eller inte..

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!