Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Så less på dessa föräldradagar!

Ja jag kan hålla med Ts, detta är ett gissel. Ff a på de kvinnodominerade arbetsplatser jag varit på så har det ofta varit ett problem. Exempelvis man jobbar 5 kollegor, verksamheten måste vara bemannad alla vardagar. Tre kollegor har barn. Och så kommer sommarsemestern och alla med barn lägger ledigt över båda semesterperioderna, semester plus fl. Kvar blir två kollegor som får slåss om resten plus jobba häcken av sig de veckor de jobbar för alla vet att det inte går att sätta in vikarier i ett yrke som kräver högskoleutbildning, finns inga som går arbetslösa. Sen kommer julen och alla kollegor med barn tar semester plus fl hela jullovet och de två övriga kollegorna får vara glada om de får ledigt en klämdag så de kan besöka sin familj och fira jul. Inga tecken till insikt eller tankar på att hjälpa till från de som fått fl. Höstlov och sportlov kan de ta semester för då är inte de utan barn så angelägna om att få ledigt. Så har man löst alla lov för det är ju så synd om barnen om de ska gå på fritids. Ja de bara måste få vara hemma med mamma. Pappa kan visst inte få fl på sitt jobb????!!!! Eller så måste man få vara tillsaaaammmans hela familjen hela julen. Nej jag tycker det går överstyr. Där det inte påverkar någon kollega så gör vad du vill men när man vet hur det blir för andra förstår jag verkligen inte det beteendet. Och ja jag har ett barn själv. Som får gå på fritids ibland, vara ledig ibland och vara med pappa ibland. Det går faktiskt, om man vill. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-12-03 13:07:01 följande:

Detta vore inte ett problem om chefer hade koll på reglerna.  Seriöst. Det du beskriver blir en omöjlighet om cheferna lär sig vad lagen ger medarbetaren rätt till. En medarbetare kan inte med stöd av lagen ha en partiell ledighet, ta ledigt alla lov, ta ledigt för skolavslutning, ta semester + föräldraledighet sommartid + eventuellt höstlov OCH sen även bocka av julen.
    Den personen har bränt sina tre perioder för länge sen.
    Och tveksamt dessutom om detta fortlöper år efter år - om vederbörande ens har dagar kvar att ta ut. Har hen inte det så faller rätten till ledighet redan där.
    Dåligt ledarskap och dålig kompetens inom arbetsrätt och avtalsfrågor skapar osämja i arbetsgrupper helt i onödan. Faktiskt.

Och pratar vi om kommunal verksamhet (eller regionell) som omfattas av kollektivavtalet AB så står det så här i det, bara att läsa innantill:
    Arbetstagare är på arbetsgivares begäran skyldig att styrka att denne uppbär föräldrapenning från Försäkringskassan. 

Dessutom, vill jag bara lägga till. Så är föräldraledighet bara semesterlönegrundande de 120 första dagarna. En medarbetare som först varit hemma med sitt barn i ett år säger vi, har ingen mer semesterlönegrundande frånvaro för det barnet. Alltså blir all föräldraledighet därefter icke semesterlönegrundande = hen tjänar in färre dagar varje år som hen lägger föräldraledigt. 3 v föräldraledighet under sommaren + 1v höstlov gör att antalet betalda dagar sjunker till 23 om semesterrätten var 25.
    Det här har de flesta lönekontor och HR-personer också koll på samt att det finns systemstöd för det. Men det är också superviktigt att ha koll på. 

Ja att det bara är tre perioder har nog de flesta koll på. Därför tar man fl jul och sommar så man har "förtur". Övriga lov är ju inte lika attraktiva för folk som inte har barn, därav är det lättare att få semester då. Och många har ju flera barn och, verkar det som, oceaner av föräldradagar, eftersom de kanske inte tagit ut några dagar första året just för att spara och sedan maxa alla lov. Och att semesterfaktorn sjunker gäller väl bara om man är kvar på samma arbetsplats som när man fick barnet. Jag jobbar i en stor förvaltning med en stor hr-avdelning så är ganska säker på att man KAN göra som dessa personer gör. Om det är schysst och rätt mot kollegorna är en annan sak. Därför tycker jag det borde stramas upp. Föräldraledighet är ju inte tänkt att användas på det sättet.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 15:06:20 följande:
    Jag kan snacka nu också som medborgare och skattebetalare!
    Seriöst en chef har rätt hög lön och mycket högre än dom flesta av oss, det ingår i dennes arbetsuppgifter att lösa vikarier och bemanning, det är därför man får sin höga lön för att lösa problem vi på golvet inte kan! 
    Seriöst hade inte denna fina föräldrarföesäkring funnits så hade kvinnor valt hemmafru Livet.
    Hade det varit bättre med hemma mammor som inte jobbar ?
    Det spelar ingen roll hur hög lön en chef har, finns det inga vikarier så finns det inte. Man kan inte ha högutbildad personal som står och väntar på att jobba några veckor på sommaren för att Lisa ska få vara hemma med barnen. Nej kvinnor hade inte valt hemmalivet, däremot hade det varit mer attraktivt och mindre risk att anställa småbarnsföräldrar om de inte har rätt att vara fl hela tiden och förstöra för andra anställda så ag har svårt att behålla annan personal. Förstår arbetsgivare som undviker att anställa folk (kvinnor) med små barn. Tyvärr drabbar det alla oss som inte överutnyttjar systemet för egen vinning enbart. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-03 16:58:59 följande:

Många här verkar allmänt bittra och barnlösa. Grejen är att som småbarnsförälder är man EXTEMT effektiv, vilket chefer vet om och därför gärna anställer en. Jag känner flera som fått jobb som höggravida. Jag upplever att många utan barn är avundsjuka pga deras behov kommer i andra hand. Dvs de vill fortfarande vara barn. Men ett litet barns behov av exempelvis ett långt sommarlov och att träffa tomten på julen, står över vuxnas behov.

Ha ha ha dagens skämt
     Nej de som maxar fl och sommar- och jullov är inte de som är mest effektiva. Absolut inte. Det är de som vill vara borta från jobbet så mycket de kan. Och varför skulle dina kollegor tycka det är viktigare att Lisas barn får långt sommarlov med mamma än att själv få ha semester med sina nära. Det är ju helt absurt och totalt ego att tro det. Har man den inställningen kommer man få arga kollegor. Och jo det är många som anser det även om vi har egna barn. Det finns inte likhetstecken mellan stort ego och småbarnsförälder, även om tyvärr många människor är det. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 17:27:29 följande:

Fast då kan chefen själv jobba eller dubbla lönen för personalen som går med på att jobba under sommaren och !
    Lösningar finns om man vill.
    Jag tror absolut att kvinnor hade hellre varit hemmafruar än att jobba om dom inte kunde kombinera familjelivet.
    Det är därför vi har så generöst föräldrasystem.
    Att kunna gå ner i arbetstid, få behålla sitt jobba kunna få ta ut föräldraledighet och kunna vabba är säkert en bra morot för att kvinnor ska vilja jobba.
    Och att arbetsgivare inte skulle vilja anställa kvinnor är en lögn, vem är det som jobbar på sjukhuset som sjuksköterskor? lärare ? Undersköterskorna ? 

Du tycker det ja. Eller så kan man justera föräldraförsäkringen så den inte går att överutnyttja som nu. Det är både billigare och bättre. Varför skulle just kvinnor inte vilja jobba och vara hemma annars? Vi har väl ändå lämnat den tiden till historien. Även pappor kan ta hand om barn. Jag har inte skrivit att ag inte vill anställa kvinnor, jag har skrivit att de inte vill anställa kvinnor med småbarn. Då det finns en fördom (som kan vara välgrundad) att de kommer vara borta mycket. Det är ju ett välkänt faktum inom t ex sjukvården att anledningen till att det är ssk-brist varenda sommar är att det är så kvinnodominerat och många tar även ut fl under de veckorna så det blir svårt att få ihop bemanningen. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 17:58:31 följande:
    Varför ska arbetsgivaren ha det billigt och  lätt för sig på bekostnad av människors välbefinnande.
    Att hemmafruar är historia är just för att kvinnor har fått schyssta föräldraförsäkringar som gör det möjligt att skaffa barn. 
    Jag är kvinna, jag har ett samhällsyrke som skriker efter folk, jag vill få barn och när jag får barn vill jag vara föräldraledig under jul och sommar för att mitt barn inte ska vara på jourdagis och fritids med okänd personal.
    Ta lärdom av din sista mening, ssk är kvinnodominerad  och dom vill vara hemma med sina barn under sommar och jul, idag är det svårt att få människor att vilja jobba som ssk året om pga dåliga arbetsvillkor, om kvinnor får ännu sämre arbetsvillkor varför ska någon kvinna vilja jobba som ssk överhuvudtaget?
    Då kan man lika gärna vara hemma och bli försörjd av sin man.
    Jösses. Ska du skaffa barn själv då tänkte du. Annars är det ju helt rimligt att den andra föräldern också tar ledigt varannan gång. Jag föreslår att pappan eller den andra mamman tar sin del av fl.Vi har dessutom  förutom världens mest generösa föräldraförsäkring också världens mest generösa barnomsorg vilket betyder att det går att arbeta även på sommar och jul även när man har barn. Det är helt rimligt att man också använder sig av den. Även om man själv hade velat vara ledig, för att underlätta för sin arbetsplats.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 19:54:33 följande:

Vilken tur att inte bittra människor på familjeliv är dom som bestämmer lagarna i Sverige.
    Ni är arga på era kollegor men eran dåliga chefer vågar ni inte säga något till.
    Dom flesta jobb kan lösa vikarier, anställa extra personal osv för att lösa bemanningen.
    För vår arbetsgivare är vi ALLA utbytbara, det tar någon månad och vips har någon ny tagit din plats.
    Men för dina barn är du den enda mamman eller pappan och du är deras värld så och vi har en föräldraförsäkring som ger oss möjlighet att vara med våra barn så använd den som det bäst passar din familj.
    Jag tänker inte acceptera att moraltanter och gubbar ska läxa upp mig eller någon annan när dom är för FEGA för att ens ifrågasätta sin egen chef.
    Typiskt svensk sparka neråt och slicka uppåt.
    Det är väldigt få positioner i vårt samhälle som är så pass svåra att ersätta under en period som folk beskriver i tråden, men dom som har dessa positioner har också en mycket fetare lön och kanske kan nöja sig med att skippa semestern då och då.
    Men att vanligt folk med lön på typ 30 000 i månad ska anpassa hela sitt liv för sin arbetsgivare går jag inte med på! Aldrig!

Det är ju verkligen du som är bitter. Det är ju tydligt att folk beter sig som svin just för att de kan. Därav behöver föräldraförsäkringen ses över. Och du har rätt i att folk borde kräva mer av sina chefer, dvs att de styr upp hur folk ansöker och utnyttjar föräldraledigheten som ett trumfkort. Varför är det så onaturligt för dig att man hjälps åt och ställer upp för varandra på en arbetsplats. Jag lovar dig att många chefer jobbar långt mer än heltid, inte har möjligheter att jobba deltid och har beredskap och jour när du själv sitter hemma i godan ro. Problemet är att många tolkar föräldraledigheten som en mänsklig rättighet, att man är fri från krav och ansvar bara för att man har ett barn och kan ta ut föräldraledighet. Alla människor vill fira jul med sin familj, det kan inte vara svårt att förstå. Hur man med gott samvete kan sitta år efter år och kräva sin "rätt" när man vet hur kollegorna får jobba istället det kan jag inte förstår. Men den dagen du själv behöver semester för en viktig resa eller möte eller bröllop eller vad som helst och blir nekad för ingen kollega ställer upp och jobbar så kanske du förstår innebörden av att ge och ta. 
  • Anonym (Lis)

Jag minns en kollega som glatt deklarerade inför sommaren att "tyvärr" måste hon ta ledigt hela sommarlovet för hon hade så mkt föräldradagar kvar och eftersom sonen skulle fylla 12 var hon tvungen att ta ut dem för annars skulle de "brinna inne". Det säger mig flera saker: något är fel i systemet, man kan spara alldeles för många dagar alldeles för länge, samma förälder får ta ut hela ledigheten vilket skapar problem på arbetsplatsen, föräldrar med föräldradagar kvar ska inte kunna ha förtur på all ledighet på sommaren mm.
    Det är intressant att läsa vissa argument här. Att man prioriterar barnen, ja det gör väl alla föräldrar och för föräldrar är barnen det viktigaste, det är ju inget unikt. Det kan inte vara ett argument för att förstöra för sina kollegor på det sättet. Det är upp till chefen att lösa vikarier? Vad ska de göra om det inte går att sätta in vikarier? Anställa extra personal året runt? Det är ju inte ekonomiskt hållbart för någon arbetsgivare. Då får man fundera på om man vill ha ett arbete kvar öht. Och hur man vill att arbetsmiljön ska vara.
    Den där kollegan som tog fl hela sommaren ville sedan ha ledigt på klämdagen vid kristi himmelfärd för hon hade planerat en resa och trodde att det som vanligt skulle vara självklart att hon skulle få ledigt. Det fick hon inte. What goes around comes around. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 09:51:08 följande:
    Det är väl ingen som säger att det bara är att plocka in vem som helst från gatan? Det kräver ett långsiktigt arbete men det är AG inte intresserade av utan då blir det (kortsiktig) billigare att låta personalen lösa problemet sinsemellan med följande konflikter som vi ser tydligt exempel på i denna tråd.
    Vad är det för långsiktigt arbete?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 10:46:43 följande:
    Långsiktigt planeringsarbete och strategier för bemanning. Kanske till och med viss inbyggd redundans istället för dagens tokslimmade organisationer. Det här är ju en del av det stora systemfel vi har idag där folk jobbar sig in i väggen pga besparingskrav osv. Intresset från arbetsgivares håll att åtgärda dessa problem är noll eftersom det kostar pengar. Istället lurar man i folk att det är så här det måste vara "om du inte vill betala det med din egen lön" (likt kommentaren här ovan från en som köpt det konceptet rakt av).
    Ok så arbetsgivaren ska anställa personal som inte behövs egentligen i den dagliga driften för den händelse att några anställda ska vara fl under semesterperioder? Är det det du menar.Tänk om dessa extra personer också då är föräldrar och vill vara fl under semesterperioden. Det vi pratar om här är inte slimmade organisationer, även om det också är problem, utan om att många småbarnsföräldrar inte förstår att man måste hjälpas åt att bemanna en verksamhet som är i drift även på sommar och jullov. NÅGON måste jobba det kommer man inte ifrån. Vem är det som ska jobba när alla vill vara lediga? Jo de som inte har trumfkort föräldradagar. Det är problemet som vissa utnyttjar hänsynslöst till max. Du kan anställa 20 småbarnsmammor till men om ingen jobbar så kvarstår problemet. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 19:00:48 följande:
    Fast det är faktiskt inte det. Det borde vem som helst förstå. Det handlar liksom inte om att ragga vikarier på gatan i juni veckan innan midsommar, utan ett långsiktigt planerings- och strategiarbete. 
    Du har uppenbart inte förstått problemet. Detta är inte bara ett problem i slimmade organisationer. Det är även ett problem i välbbemannade verksamheter där man tagit höjd för både semestrar, föräldraledigheter, sjukdom, vab mm. Sådant som hör livet till. Ändå uppstår dessa problem just vid semestertider, jul och vissa klämdagar eftersom helt naturligt många vill vara lediga just då. Finns det tillräckligt många gamar med föräldradagar att dra fram så uppstår problem om dessa framhäver sin rätt utan minsta hänsyn till de som också vill vara lediga men inte längre har småbarn. Detta handlar verkligen inte enbart om att man inte har tillräckligt med personal. Det handlar om egoism. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 19:58:33 följande:

Ni vet att ni alla en dag kommer att bli gamla? Det behövs människor som då tar hand om samhället. Då känns det säkert gött att dessa vuxna, som nu är småbarn, är vettiga människor som fått omvårdnad och tid med sina föräldrar. Vuxna som blir kriminella exempelvis, har oftast inte haft någon som brytt sig om dem små. 

Det här samhället är så sjukt. Det förväntas av en som förälder att man ska vara 100 procent anställda och 100 procent förälder. Det funkar inte, särskilt inte när barnen är små, åtminstone inte de första fem åren av barnets liv. Det fattar väldigt sällan barnlösa/barnfria. Men jag kan nog lova er, att småbarnsföräldrar sällan vill jävlas med företaget. Utan gör helt enkelt det som krävs för att överleva de intensiva småbarnsåren så gott de kan.

Vi är många som har eller har haft småbarn och varit föräldralediga. Detta handlar inte om det utan om hur man använder sin "rätt" för att roffa åt sig dagar. Ett litet barn kan lika gärna vara hemma med mamma i september som i juni. Detta handlar inte om att man inte ska få vara föräldraledig, det handlar om hur man beter sig och använder sina föräldradagar. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 21:03:37 följande:
    .. så Lova 2 år ska sitta själv på förskolan utan jullov med en pedagog (som längtar hem till sina småbarn)  för att Maj-Liss 55 år på mammas jobb vill baka  och ta långa skogspromenader? 

Småbarnsföräldrar behöver dessa dagar mer. Inte föräldrarna. Men små BARNEN. Det är ett helvetes jobb att få semesterdagar att täcka upp för all ledighet och det är inte roligt att lämna på fritids när barnen gråter och kompisarna inte är där. Tro mig, jag VILL jobba. Jag skulle gärna jobba jul och nyår men jag behöver ta hand om mina barn som förtjänar julledighet mer än oss vuxna.
    Jag har också haft en tvååring så du kommer ingenstans med att försöka få allt att handla om att det är synd om barn och föräldrar för att de inte får ledigt när de vill. Och så j-a föraktfullt du skriver om andra människors behov av att vara lediga. Nej mina kollegors barn kommer inte före att jag ska kunna träffa mina gamla föräldrar på jul eller träffa mina syskonbarn som bor långt bort och bara kommer hem några dagar under julen. T ex. Alla andra människor har familjer de vill träffa. Och de flesta barn har TVÅ föräldrar som inte måste vara lediga samtidigt. Barn gråter inte mer på förskolan för att det är en viss dag i kalendern. Jag är oerhört trött på människor som inte förstår att andra vuxna människors värld inte kretsar kring deras småbarn. Sverige har definitivt världens mest bortskämda föräldrar.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-04 21:49:10 följande:

Ehh va? Varför ska ett gift par inte vara hemma samtidigt under jul med sina barn som familj bara för att du vill träffa dina gamla föräldrar och inte vågar stå upp mot din chef? Gå till din jävla chef som du älskar att slicka röven på och kräv att få vara ledig. Om du nu är så viktigt för din chef som du nu tror så lovar jag att chefen kommer se till att ge dig ledigt, annars byt arbetsgivare.
    Barn gråter mer på förskolan under denna period eftersom många tvingas vara med okänd personal, vissa barn tvingas till och med till jourdagis alltså helt okänd byggnad, förskolepersonalen är också lediga vid jul och då slår man ihop avdelningarna.
    Sen har ingen sagt att någon annans barn är viktigare än dina föräldrar, men småbarnsföräldrar har lagen vid sin sida när det gäller föräldraledighet, att få vara föräldraledig med sitt barn utan att bli nekad det och det får man lägga upp som man bäst vill.

Du förstår alltså på allvar inte att det inte går att ta in vikarier eller att alla är lediga samtidigt på alla arbetsplatser? Ja folk slutar. Det hade ju varit bättre om folk kunde respektera andra människor istället. Men vill man att kollegorna ska sluta så är det ju en bra väg att gå. Uppenbart att ag borde ha större möjligheter att strama upp hur personal tar ut fl när de inte fattar själva hur illa de beter sig. Och nej man får inte "lägga upp den hur man bäst vill" idag heller.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 07:34:30 följande:

Inse bara att staten tycker att det är viktigare att småbarn får vara hemma med sina föräldrar över jul och sommar, än att barnlösa ska kunna klappa sina nakenkatter då. Eller att äldre, som glömt hur det är att ha småbarn, ska fira med barnbarnen. Det är så lagen ser ut, och det gör den av en anledning. Bli politiskt engagerade och lobba för lagändring om det nu sticker så mycket i ögonen. 

Nej det är inte det lagen säger. Anställda har även rätt att ta ut semester och har rätt till 4 v sammanhängande semester på sommaren. Jag är inte heller barnlös, bitter, gammal eller har glömt hur det är att vara förälder. Mitt yngsta är 8 år och jag kan ta fl men inser att man har ett ansvar var och en för att en arbetsplats ska fungera, verksamheten gå ihop och att en vuxen människa bör ha lärt sig vad det innebär att ge och ta. Dessutom återigen finns ofta två föräldrar och det går alldeles utmärkt att lösa barnens lov om båda föräldrar tar ut del av ledigheten. Och dessutom kan få tid tillsammans. Barnen måste inte vara tillsammans med både mamma och pappa hela jullovet. Inget kan få mig att se det som ett argument. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 08:32:27 följande:

Jag har en snart ett-åring och en 12-åring. Jag hade också glömt vad det innebär att vara småbarnsföräldrar (under 5 år) innan jag fick min yngsta. Så jag vill hävda att du med en 8-åring och du med en 10-åring visst har glömt. Småbarn kräver extremt mycket av en. De flesta blir naturligt ego när de har småbarn, då det handlar om överlevnad. Kollegors önskemål osv hamnar långt ner i mina tankar. Min äldsta i mellanstadieåldern (årskurs 5) klarar av att både vara på fritids på jullovet och delar av sommarlovet. Min yngsta kommer jag vilja hålla hemma alla lov. Innan jag fick min yngsta kunde jag också störa mig på småbarnsföräldrar (eftersom jag hade glömt). Men vips så förstår jag dem nu. 

Tråkigt att du har så dåligt minne, det har inte jag. Tråkigt också att du inte tycker den andra föräldern är kapabel att ta del av föräldraledigheten eller att ni inte klarar att vara själva med barnet. Det är ju rätt oroväckande måste jag säga.
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!