Inlägg från: Anonym (Gå ner i tid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gå ner i tid)

Så less på dessa föräldradagar!

Nässelfjärilen skrev 2024-12-02 21:27:46 följande:
    Jag ses gärna som en egoistist och som osolidarisk om det betyder att jag får mer tid med mina barn. 

Jag bär det med den rakaste rygg. Dagen jag fick mitt första barn så insåg jag hur mycket jag brydde mig om den tid jag fick med honom (och senare hans syster) och hur lite jag brydde mig om jobbet. Jag ställer upp och är en schysst kollega men börjar det gå ut för mycket över den tid jag får spendera med mina barn så står jag rak i ryggen och prioriterar mina barn. Aldrig att ett jobb eller kollegor ska vara viktigare. 
    Om man tycker att jobbet går ut för mycket över den tid man får spendera med sina barn så kanske man borde gå ner i tid?
    Eller gäller det bara när det kommer till föräldradagar men inte om man får lägre lön?

De flesta klarar att prioritera sina barn utan att vara ledig en sammanhängande vecka (i värsta fall 2?!) i streck på jul.
  • Anonym (Gå ner i tid)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-05 12:13:22 följande:
    Fast det är upp till 12 år så 11 åringen har precis samma rättigheter som 10 åringen.
    Ayr vara föräldraledig är att ta hand om barn som inte ska vara ensamma hemma, en 12 åringen klarar av att vara ensam hemma.
    Varför ska man då kunna spara föräldradagar tills ungarna är 12?
    Ja, en 12åring som inte klarar sig själv några timmar har något problem.

Samhället borde definitivt sänka åldern till 9-10. 
  • Anonym (Gå ner i tid)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 13:41:16 följande:
    Barn mognar olika takt.vissa 12-åringar behöver mer tid med sina föräldrar. Mitt barn är moget, och behöver det inte. Medan vissa behöver det. Personligen tycker jag att vabbandet borde höjas också, till typ 14-15. Inte vill man egentligen lämna ett barn i yngre tonåren ensam hemma med hög feber. Men är positiv till att de höjt föräldrapenningen från 8 till 12 år. (Kommer dock själv inte att nyttja det. Men allt som ger föräldrar mer tid med sina barn anser jag är sunt)
    Men snälla "men snälla"! Tonåringar med feber klarar sig utmärkt själva! Annars klarar väl ingen sig själv med feber? 
    Du får ta tjänstledigt om dina stora barn inte klarar en influensa några timmar själva. Fast då är det kanske inte lika viktigt att 14åringar ska övervakas när de är förkylda?
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!