Inlägg från: Anonym (less på egoföräldrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 08:32:27 följande:

Jag har en snart ett-åring och en 12-åring. Jag hade också glömt vad det innebär att vara småbarnsföräldrar (under 5 år) innan jag fick min yngsta. Så jag vill hävda att du med en 8-åring och du med en 10-åring visst har glömt. Småbarn kräver extremt mycket av en. De flesta blir naturligt ego när de har småbarn, då det handlar om överlevnad. Kollegors önskemål osv hamnar långt ner i mina tankar. Min äldsta i mellanstadieåldern (årskurs 5) klarar av att både vara på fritids på jullovet och delar av sommarlovet. Min yngsta kommer jag vilja hålla hemma alla lov. Innan jag fick min yngsta kunde jag också störa mig på småbarnsföräldrar (eftersom jag hade glömt). Men vips så förstår jag dem nu. 

Okej, så du är ensamstående (?) och har en 1-åring just nu? Då är du väl redan föräldraledig och kommer så vara ett tag så då är kanske inte dina åsikter så relevanta. Är du i en relation är du ju definitivt helt irrelevant.

Jag (ensamstående) har barn i mellanstadiet och yngre högstadiet och skulle verkligen mer än gärna få fira jul med dem. Besvikelsen hos dem när jag sa att jag måste jobba är verkligen inte rolig. :( Men det beror helt och hållet på folk som resonerar som du i mitt fall, med skillnaden att det finns 2 föräldrar i deras familjer, de måste alltså inte trumfa alla andra med sina föräldradagar, för de hade kunnat pussla tack vare att de är två, men de gör det gör att de kan och för att de är egoistiska.

Men tro mig, vi är flera som får lida för det och de kollegor som gör så här år efter år finns INTE med på vår lista av kollegor vi ställer upp för när det blir jobbigt och det är helt och hållet självförvållat av dem att de får klara sig själva. Man ger och tar på arbetsplatser där det inte finns överflöd av folk eller går att plocka in vikarier.

If you're not a teamplayer, get ready to get played.

Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 13:41:16 följande:
    Barn mognar olika takt.vissa 12-åringar behöver mer tid med sina föräldrar. Mitt barn är moget, och behöver det inte. Medan vissa behöver det. Personligen tycker jag att vabbandet borde höjas också, till typ 14-15. Inte vill man egentligen lämna ett barn i yngre tonåren ensam hemma med hög feber. Men är positiv till att de höjt föräldrapenningen från 8 till 12 år. (Kommer dock själv inte att nyttja det. Men allt som ger föräldrar mer tid med sina barn anser jag är sunt)

Vabba en 14-15 åring? Ens en 12-åring? Du måste skämta..

Från 10 klarar de allra flesta att vara hemma själv en dag, särskilt om man kan komma hem på lunchen och titta till dem men även utan den möjligheten. De har ju liksom telefoner så man kan höra av sig och kolla läget.

Från 12 och tonåren och framåt förväntas de klara sig själva. Blir mörkrädd över att höra att någon tycker att tonåringar ska "vabbas".

Min 14-åring lagar mat till oss de dagar jag slutar sent, har sitt eget liv och skulle nog tro att jag var galen om jag sa att jag skulle "sköta om hen" när hen var sjuk. Hen är ju halvvägs in i vuxenlivet.

Att vabba en tonåring är okej om det finns funktionsnedsättning men det finns ju redan inskrivet i socialförsäkringslagarna. Men vabba en normal tonåring, det låter som höjden av hönsmamma.

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!