Inlägg från: Anonym (Jobbavarjejul) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbavarjejul)

Så less på dessa föräldradagar!

Jag utgår från att alla som söker föräldraledighet över varje jul själva kan tänka sig att jobba varje jul sen när föräldradagarna inte får tas ut längre? Precis som vi utan småbarn får jobba varje jul för att täcka för de som är föräldralediga?

Jag jobbar som sjuksköterska och ja, jag har själv barn som nu är för stora för att ta föräldraledigt med. Och nej, jag har inte en gång utnyttjat min rättighet att söka föräldraledigt över jul. Däremot sökt semester en gång som blev nekat. Min man jobbar också i 24/7-verksamhet och vi tänker att det är både viktigt och nyttigt att barnen får växa upp och lära sig att allt inte kretsar kring dem, att det finns människor som är i stort behov av sjukvård, insatser av polis och brandkår osv över jul och att vi finns för dem också. Vi har alla år försökt att pussla ihop det ändå. Vissa år har vi båda jobbat fast olika skift och vissa år har en av oss jobbat och vissa år har vi fått vara lediga en eller två dagar tillsammans. Och oavsett så har det varit jättefina och mysiga jular på olika sätt.

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!