Brännande känsla på huden
Jag har haft en brännande känsla på huden, magen på både höger och vänster sida..
Jag har haft en brännande känsla på huden, magen på både höger och vänster sida..
Har du problem med ångest?
Tar du b-vitaminer, låter som reaktion jag kan få av b-vitaminer ibland,
Tar du andra mediciner?
Bältros tycker inte jag bränner, det känns för mig både som stark sveda och som man sticker nålar rakt in i huden och in i organen typ.
Kan du ha vitaminbrister? Tänker om du inte alls tar några tillskott.
D-vitaminbrist får jag brännande smärta i benen av tex
Låter precis som bältros kan kännas. Jag vet inte om det finns så mycket man kan göra åt det.
Finns ett rätt okänt och oforskat symptom som i bland kallas "höstkläda" som ger en kliande, brännande känsla. Teorin är att när man går från ljus till mörker så blir det inflammation i nervändar. Händer ibland på folk som åker på lite längre solsemester under det mörka vinterhalvåret. Men försvinner av sig själv efter ett tag.
Du skulle kunna höra med neurologen. Det kan vara något neurologiskt. Kan också höra med hudmottagning.
Har du haft covid? Många fick det som symtom.
Smärtan varierar beroende på vilka nerver som är skadade och kan upplevas som brännande, stickande, ilande eller diffust obehagligt molande smärta. Ibland finns också en stumhets- eller svullnadskänsla. Smärtan kan stråla ut i en arm eller ett ben. Smärtan komma i attacker eller vara ihållande över längre tid.
Neuropatisk smärta karaktäriseras av en blandning av nedsatt och förändrad känsel. Ett hudområde kan kännas bedövat, men kan samtidigt vid mycket lätt beröring utlösa smärta. Neuropatisk smärta är svårare att behandla än smärta i skadade vävnader.
Neuropatisk smärta/nervsmärta, beror på skador eller sjukdomar som leder till förändrad funktion i nervsystemet.
Det kan till exempel vara ryggmärgsskador eller neurologiska sjukdomar som MS, polyneuropati eller stroke. Andra orsaker kan vara diskbråck, diabetes eller infektioner som borrelia, bältros eller HIV/aids.
Detta är lite vad som går att hitta på nätet. Men kolla med en läkare. Är ju bra att utesluta det i alla fall.