• Zombie von Rymmen

Olja förstör mina kläder och min tvättmaskin!

Fö några veckor sedan rotade jag i sopor, vanliga hushållssopor, och kom då i kontakt med lite olja vad det verkade. Jag fick två stycken fingertoppar på en vante blöta. Påsen som hade läckt såg ut att innehålla nudlar.
    När jag kom hem la jag vantarna och byxorna i tvättmaskinen. Tänkte att det var en svår fläck, så jag satte temperaturen på 50°. När maskinen var klar hade vantarna och byxorna blivit impregnerade med olja! Nytvättade kläder utan sköljmedel känns sträva, men mina kläder kändes flottiga överallt. Jag använder inte sköljmedel. Jag tvättade en gång till utan förbättring. Och en gång till. Och en till. Det blev omkring 6 extra tvättar, varav en gång i 95° i desperation. Jag har använt Vanish pulver, gel och Grumme fläckborttagning (hela flaskan!). Ingenting har hjälpt.
    Jag var rädd att maskinen skulle var kontaminerad, så jag tvättade några trasor i 95° för att liksom rensa den, och det verkade gå bra.
    Men nu har det blivit en mardröm. Jag hade tänkt slänga byxorna, men inte haft tid att köpa nya, så jag har behållit dem och använt med varsamhet, med ett par andra tunna byxor undertill som skydd mot mina lite finare kläder. Igår tvättade jag dem igen tillsammans med en mössa och ett par andra vantar, i tron att läget var stabilt, men det var det inte. Mössan och vantarna blev oljade. Direkt därefter tvättade jag ett par andra vantar, det tredje paret, vilka hade legat i vanish pulver innan, och de blev också oljade!
    Jag kände i tvättmaskinen efteråt, och det känns oljig inuti, i trumman.
    Vad i hela fridens darär det här för svart magi? Vad ska jag göra?
    Kläderna kan jag vara utan, det är oömma plagg som håller på att gå sönder, men det känns ändå surt. Men tvättmaskinen måste räddas, jag vill inte köpa en ny, särskilt som det är en bättre modell
    Hur ska jag bli av med oljehelvetet? Eller vad de nu är för något jag kommit i kontakt med.
  • Svar på tråden Olja förstör mina kläder och min tvättmaskin!
  • Anonym (Cissi)

Det är alltså olja i betydelsen matfett som du har fått i maskinen?

Jag hade tömt tvättmaskinen på vatten sedan kört några omgångar med rengöringsmedel för tvättmaskiner.

• Zombie von Rymmen
    Anonym (Cissi) skrev 2024-12-25 13:10:45 följande:

Det är alltså olja i betydelsen matfett som du har fått i maskinen?

Jag hade tömt tvättmaskinen på vatten sedan kört några omgångar med rengöringsmedel för tvättmaskiner.

Jag vet ju inte exakt vad det är. Det kändes och såg ut som olja från en soppåse med nudlar som hade läckt ut. Men det kanske inte var nudlar och/eller "oljan" kanske kom från något annat.

Min hud blir irriterad av det. Vantarna som har blivit oljiga kan jag inte längre ha på mig, för jag får utslag.

Jag har aldrig varit med om något liknande.

Tömma på vatten, menar du utöver att maskinen är tom? Öppna silen på den?
  • Anonym (Cissi)
    Zombie von Rymmen skrev 2024-12-25 13:40:33 följande:
    Jag vet ju inte exakt vad det är. Det kändes och såg ut som olja från en soppåse med nudlar som hade läckt ut. Men det kanske inte var nudlar och/eller "oljan" kanske kom från något annat.

Min hud blir irriterad av det. Vantarna som har blivit oljiga kan jag inte längre ha på mig, för jag får utslag.

Jag har aldrig varit med om något liknande.

Tömma på vatten, menar du utöver att maskinen är tom? Öppna silen på den?
    Ja, precis. Öppna och tömma ur det som ligger kvar i botten. Då rinner förhoppningsvis en del av oljan, eller vad det nu är, ut också.

Det verkar vara något värre än matolja om du får utslag av det, såvida du inte är allergisk.

Hoppas att du lyckas få bort det!
  • Anonym (Cissi)
    Zombie von Rymmen skrev 2024-12-25 12:40:35 följande:
    Jag har använt Vanish pulver, gel och Grumme fläckborttagning (hela flaskan!). 
    Vid närmare eftertanke: Det är inte så att dina kläder blivit fullkomligt indränkta i rengöringsmedel och att det är det som du får utslag av?

Oavsett är det nog bra att göra rent maskinen ordentligt. Och sedan tvätta byxorna några gånger utan att sätta till något medel.
  • Zombie von Rymmen
    Anonym (Cissi) skrev 2024-12-25 14:29:02 följande:
    Ja, precis. Öppna och tömma ur det som ligger kvar i botten. Då rinner förhoppningsvis en del av oljan, eller vad det nu är, ut också.

Det verkar vara något värre än matolja om du får utslag av det, såvida du inte är allergisk.

Hoppas att du lyckas få bort det!
    Intrycket från sophögen var att det var matolja som läckt ut. Där ska inte finnas matavfall, men en del slänger sådant ändå. Men med tanke på hur detta utvecklats känns det som någon helt annan substans, vad vet jag inte.

Jag är inte allergisk mot matolja, men jag har känslig hud. Det känns obehagligt direkt när jag tar i plaggen, men det tar tid innan jag får utslag.
    Anonym (Cissi) skrev 2024-12-25 14:45:14 följande:
    Vid närmare eftertanke: Det är inte så att dina kläder blivit fullkomligt indränkta i rengöringsmedel och att det är det som du får utslag av?

Oavsett är det nog bra att göra rent maskinen ordentligt. Och sedan tvätta byxorna några gånger utan att sätta till något medel.

Jag kan inte utesluta att det sista paret vantar är dränkt i Vanish, för de tvättades i ett kort program. Men resten har tvättats i normala program, så det borde ha sköljts ut. Oljekänslan var där efter första tvätten, utan några tillsatser. Jag hade inte ens Vanish pulver från början, det var något jag köpte i desperation efter att först vanlig tvätt, annan fläckborttagningstvätt respektive koktvätt inte bet. 

Jag har t.o.m. provat förbehandla i maskindiskmedel, alltså till porslin, det är ju väldigt starkt. Jag använder pulver, så det kommer inget glansmedel på. Jag har dock inte vågat hälla i det i tvättmaskinen. Kan man göra det?

Men åter, när jag tänker på det, så är maskinen lite dålig på att skölja, skit från tidigare tvättar ligger kvar ett tag. Suck, vilken cirkus detta är. Dyr maskin som fungerar dåligt?

Jag läste på ett ställe att olja kan bli permanent ifall man tvättar i höga temperaturer. I detta fall har den ursprungliga fläcken försvunnit, men instället har det spritt sig till allt annat. Och om nu hög temperatur binder fast olja borde det inte fortsätta spridas. Eller ligger det fortfarande kvar i maskinen? Jag har tvättat några saker efter att jag först fick fläckar och tvättade ca 7 gånger, och före igår när det eskalerade, med mig veterligen okej resultat. Jag förstår inte vad som händer.

Menar du att jag ska tvätta med enbart tvättmedel, eller ingeting alls rentav?

Jag har möjlighet att tvätta i tvättstuga med automatisk dosering (de har eget "inbyggt" tvättmedel som fastighetsägaren fyller på), men jag är rädd att jag ska fördärva de också.

Finns det någon professionell tvätthjälp man kan kontakta? Förr fanns ju Via Direkt.
  • Anonym (Em)

Gissar att det är nåt som inte är vattenlösligt, silikon kanske. Hade torkat ur trumman med rengöringsmedel

• Anonym (Em)

Eller kemiskt ren bensin. Torka ur tvättmaskinstrumman med det alltså.

• Zombie von Rymmen
    Anonym (Em) skrev 2024-12-25 19:11:36 följande:

Gissar att det är nåt som inte är vattenlösligt, silikon kanske. Hade torkat ur trumman med rengöringsmedel

Låt säga att det är silikon, hur blir man av med det på kläderna?

Vad för rengöringsmedel till trumman? Förutom bensin.
  • Anonym (Em)
    Zombie von Rymmen skrev 2024-12-25 19:20:48 följande:
    Låt säga att det är silikon, hur blir man av med det på kläderna?

Vad för rengöringsmedel till trumman? Förutom bensin.
    Hade nog provat med nåt fett till kläderna som löser vad-det-nu-är. Fet såpa kanske. Vet inte vilket rengöringsmedel utan prova dig fram
  • Anonym (Cissi)

Moderna maskiner är usla på att skölja. Så har man överdoserat medlet blir det väldigt mycket kvar i kläderna. 

Du kan prova att lägga kläderna i en hink vatten och röra runt lite och se hur löddrigt vattnet blir.

Med tanke på att du bara fick lite olja på fingertopparna så verkar det konstigt att de skulle bli så impregnerade. Men jag ska inte säga att det är helt omöjligt. 

Svar på tråden Olja förstör mina kläder och min tvättmaskin!