Inlägg från: Anonym (Cissi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cissi)

Olja förstör mina kläder och min tvättmaskin!

Det är alltså olja i betydelsen matfett som du har fått i maskinen?

Jag hade tömt tvättmaskinen på vatten sedan kört några omgångar med rengöringsmedel för tvättmaskiner.

• Anonym (Cissi)
    Zombie von Rymmen skrev 2024-12-25 13:40:33 följande:
    Jag vet ju inte exakt vad det är. Det kändes och såg ut som olja från en soppåse med nudlar som hade läckt ut. Men det kanske inte var nudlar och/eller "oljan" kanske kom från något annat.

Min hud blir irriterad av det. Vantarna som har blivit oljiga kan jag inte längre ha på mig, för jag får utslag.

Jag har aldrig varit med om något liknande.

Tömma på vatten, menar du utöver att maskinen är tom? Öppna silen på den?
    Ja, precis. Öppna och tömma ur det som ligger kvar i botten. Då rinner förhoppningsvis en del av oljan, eller vad det nu är, ut också.

Det verkar vara något värre än matolja om du får utslag av det, såvida du inte är allergisk.

Hoppas att du lyckas få bort det!
  • Anonym (Cissi)
    Zombie von Rymmen skrev 2024-12-25 12:40:35 följande:
    Jag har använt Vanish pulver, gel och Grumme fläckborttagning (hela flaskan!). 
    Vid närmare eftertanke: Det är inte så att dina kläder blivit fullkomligt indränkta i rengöringsmedel och att det är det som du får utslag av?

Oavsett är det nog bra att göra rent maskinen ordentligt. Och sedan tvätta byxorna några gånger utan att sätta till något medel.
  • Anonym (Cissi)

Moderna maskiner är usla på att skölja. Så har man överdoserat medlet blir det väldigt mycket kvar i kläderna. 

Du kan prova att lägga kläderna i en hink vatten och röra runt lite och se hur löddrigt vattnet blir.

Med tanke på att du bara fick lite olja på fingertopparna så verkar det konstigt att de skulle bli så impregnerade. Men jag ska inte säga att det är helt omöjligt. 

Svar på tråden Olja förstör mina kläder och min tvättmaskin!