Olja förstör mina kläder och min tvättmaskin!
Fö några veckor sedan rotade jag i sopor, vanliga hushållssopor, och kom då i kontakt med lite olja vad det verkade. Jag fick två stycken fingertoppar på en vante blöta. Påsen som hade läckt såg ut att innehålla nudlar.
När jag kom hem la jag vantarna och byxorna i tvättmaskinen. Tänkte att det var en svår fläck, så jag satte temperaturen på 50°. När maskinen var klar hade vantarna och byxorna blivit impregnerade med olja! Nytvättade kläder utan sköljmedel känns sträva, men mina kläder kändes flottiga överallt. Jag använder inte sköljmedel. Jag tvättade en gång till utan förbättring. Och en gång till. Och en till. Det blev omkring 6 extra tvättar, varav en gång i 95° i desperation. Jag har använt Vanish pulver, gel och Grumme fläckborttagning (hela flaskan!). Ingenting har hjälpt.
Jag var rädd att maskinen skulle var kontaminerad, så jag tvättade några trasor i 95° för att liksom rensa den, och det verkade gå bra.
Men nu har det blivit en mardröm. Jag hade tänkt slänga byxorna, men inte haft tid att köpa nya, så jag har behållit dem och använt med varsamhet, med ett par andra tunna byxor undertill som skydd mot mina lite finare kläder. Igår tvättade jag dem igen tillsammans med en mössa och ett par andra vantar, i tron att läget var stabilt, men det var det inte. Mössan och vantarna blev oljade. Direkt därefter tvättade jag ett par andra vantar, det tredje paret, vilka hade legat i vanish pulver innan, och de blev också oljade!
Jag kände i tvättmaskinen efteråt, och det känns oljig inuti, i trumman.
Vad i hela fridens darär det här för svart magi? Vad ska jag göra?
Kläderna kan jag vara utan, det är oömma plagg som håller på att gå sönder, men det känns ändå surt. Men tvättmaskinen måste räddas, jag vill inte köpa en ny, särskilt som det är en bättre modell
Hur ska jag bli av med oljehelvetet? Eller vad de nu är för något jag kommit i kontakt med.