Allt jag gör är fel- min man älskar mig inte
Det låter som att du lever med en man som är konstant frustrerad, kontrollerande och känslomässigt frånvarande och att du känner dig både avvisad och osynlig i relationen. Det måste vara otroligt tungt och ensamt för dig.
Vad ligger bakom hans beteende? Är han stressad, utmattad, deprimerad? Har något hänt i hans liv som kan ha påverkat honom? Finns det en underliggande hälsoproblematik (fysiskt eller psykiskt)?
Om du frågar honom rakt ut: "Jag märker att du är mycket arg och frustrerad nuförtiden, vad händer egentligen?" ? hur reagerar han?
Du ska inte behöva tassa på tå eller bli behandlad som om allt du gör är fel. Om han har kontrollbehov ? vad händer om du tydligt markerar att du inte accepterar att bli tillrättavisad hela tiden?
Om han blir arg och beter sig olämpligt (som med pannkakssleven) ? kan du ta ett steg tillbaka och säga: "Jag ser att du är arg nu, men det är inte okej att bete sig så här."
Hur påverkar det dig? Du verkar kämpa för att få tillbaka den man du en gång älskade, men finns han kvar där?
Om ingenting förändras ? kan du leva så här resten av ditt liv?
Ge honom en chans att förstå allvaret Ha ett ärligt samtal: "Jag mår inte bra i vår relation längre. Jag känner mig avvisad, kritiserad och som att inget jag gör duger. Jag vill hitta tillbaka till oss ? men jag kan inte göra det själv."
Om han avfärdar det eller blir arg istället för att lyssna, då behöver du fråga dig själv: Vill han ens försöka?
Om inget förändras ? vad vill du? Det låter som att du redan lever ett liv där du gör saker ensam.
Vill du fortsätta kämpa för någon som inte verkar vilja möta dig halvvägs? Om du tänker dig själv om fem år ? är du kvar här? Eller har du tagit ett steg mot ett liv där du får känna dig sedd, uppskattad och älskad?
Det låter som att du försökt anpassa dig, men inget verkar bli bättre. I slutändan handlar det om vad du behöver för att må bra. Om han inte vill eller kan förändras, så behöver du fråga dig själv om du kan acceptera att leva i en relation där du inte känner dig älskad.