• Anonym (Ledsen)

HUR ska jag få honom att hjälpa till mer?

Vill bara ge upp. 
    Min sambos syn på att hjälpa varandra är att jag gör allt jobb och han får göra vad han vill/ slappna av.

Börjar verkligen känna att jag vill lämna, men pga gemensamma barn, vilket han kommer göra det ett h*lvete kring om jag väljer att separera, så är det sista utvägen typ.

All typ av parterapi, samtal etc är uteslutet, han totalvägrar sånt. Jag har pratat med honom om detta så många gånger. Jag har skrivit och förklarat i text. Jag har lagt av med att ta extra ansvar för att han ska bli "tvungen" osv.

Mina dagar ser ut som följande:

Måndag - fredag 

05:30 Barn vaknar, upp och göra frukost, byta blöja, byta kläder, göra iordning mig själv för jobb, plocka undan disk 
    08:00 Jag börjar jobba (egentligen lite tidigare), jobbar hemifrån, så får fortfarande passa upp på barn, hjälpa till med ytterkläder osv.
    08:30-16 Jobb, samtidigt som jag försöker klämma in lite hushållssysslor under raster för att underlätta senare. Egentligen slutar jag inte riktigt 16 men har blivit som ett krav för att jag ska hinna med våra liv 
    16: åker och hämtar på förskolan 
    16:30 hemma igen och tvätta händer på motvilligt barn, fixa mellis mm
    16:50 Diska undan i köket för att kunna börja med maten. Samtidigt som jag håller koll på barn som flyger omkring i huset eller kramar mina ben så jag inte kan röra mig fritt 
    17:10 förhoppningsvis klar och kan börja med maten..
    Laga mat och försöka klämma in lite lek med barn som vill ha närhet och uppmärksamhet efter en dag på förskola
    18:30 Maten klar, sambon kommer hem. Jag dukar och lägger upp mat medan han sitter med telefonen 
    19:00 Ätit klart, planera för läggning vilket oftast kräver promenad för att vara ner
    Tjatar med mig sambon till skötbordet, byter om till pyjamas mm inför nattning 
    Ca 19:15 ut med vagnen ca 20-30 min för att förhoppningsvis komma tillbaka med sovande barn, men annars för att vara ner innan en läggning 
    Ca 19:40 Vi hjälps åt att klä av och lägga ner i sängen.

Helgerna ser likadana ut, men då sover sambon oftast till 09:30 (går iaf sällan upp innan dess), sen vill han sitta och vakna till en stund. Om jag städar, fixar eller försöker göra iordning mig själv och ett barn springer in i sovrummet blir han jättesur över att jag inte respekterar att han behöver sova.. Om jag lyckas få "egentid" så går den åt till att planera met, handla, betala räkningar, tvätta / vika tvätt och duscha typ. För honom är det jätteviktigt att få tid att spela datorspel i fred. Att jag är sjuk och behöver få sova ut någon enstaka gång blir han bara sur över och verkar tycka att hans sömn är viktigare om han ska orka att jobba.

Min sambos dagar ser ut ungefär:
    Måndag -fredag

,08:00 gå upp, göra sig iordning 
    08:30 åka till förskolan 
    08:45 lämna på förskolan 
    09:00-18:00 jobb
    18:30 kommer hem, äter middag och sedan är med vid skötbordet, kanske duschar 
    Ca 19:40 bär sovande barn till säng 

Och helgen går ju att räkna ut baserat på mina dagar.

Sen hjälper han till med att dammsuga, klippa gräs och lite sånt. Vi brukar ändå kunna hjälpas åt med maten på helgen, men disken får jag tjata om ifall jag inte vill stå med den själv. Händer ibland att han tar tag i det, men då med suck, stön och irritation. Skottning hjälps vi oftast åt med också. 

Men sen klagar han dagligen på att jag inte "bryr mig om" att göra mig fin för honom. Som om jag skulle hinna det.. Sen verkar han tro att han kan väga upp allt genom att köpa godis typ. 

Om jag föreslår att vi kan avlasta varandra tex 3 timmar vardera under helgen så verkar han mest bli irriterad. Att fixa i hemmet och så fine, jag tycker om att hålla mig sysselsatt även om jag hade önskat lite mer avlastning. Men att ALDRIG få sova ut, utan att behöva kräva det och då bli skuldbelagd för det håller inte längre. Min kropp känns som att den ska ge upp. 

Är en svår situation då han inte vill prata eller verkar kunna ta åt sig och lyssna. Att dela på oss vore väl det bästa, men med barn i bilden är det inte helt lätt heller. 

Är inte intresserad av tips som att "ta barnen och lämna i smyg". Han är omogen och dryg, men han är pappa till våra barn och han älskar dem, det vill jag inte ta ifrån dem. Men han skulle skuldbelägga mig maximalt för att jag bryter upp familjen och är egoistisk och bara ser till mitt eget bästa - det har jag redan fått höra när jag har sagt att det kanske slutar så. Kommer även vara svårt att hitta något jag har råd med själv där vi bor nu, men vid en ev separation måste man ju hålla sig inom samma stad när barnen går i förskola/skola?

Fattar att ingen kan komma med tipset som löser situationen. Men något litet iaf, några små tips som kan hjälpa oss till en mer jämställd vardag där jag inte kommer krascha snart.

• Svar på tråden HUR ska jag få honom att hjälpa till mer?
  • Dexter dot com

Åk bort och låt honom ta hand om barn och hem så ser han förhoppningsvis hur mycket jobb han lägger på dig.

• Anonym (Gåsen)

Mitt bästa tips är att du måste lära dig att låta honom vara sur. Kräv din rätt och stå på dig. Han kommer bli sur och grinig men det är inte farligt med dålig stämning. Sätt på dig ett par hörlurar med bra musik och tänk att du har ett skal av teflon. Kräv din rätt.

• Fjäril kär

Får han nånsin n0gra konsekvenser av sitt beteende?  
    Annars får du börja där. 
    Jag fattar att du nånstans måste göra saker för att vardagen ska funka men samtidigt är det att vardagen måste bli katastrof som konsekvens av hur han beter sig. 
    Han kommer undan ansvar och konsekvenser för att han blir lite sur. Jamen låt honom bli det då? Vad är det värsta som kan hända? 

Och jag är ledsen men nån bra pappa är han definitivt inte.  En bra pappa beter sig inte som en rövhatt mot sina barn med att dataspel går före både dom, mamma och hushållet. 

Ta kontakt med familjerätten och boka in ett möte med dig själv där och få stöd och hjälp kring en skilsmässa och verkligen läs på om hur saker funkar och vad du har för rättigheter.  Dom är nämligen många. 

Det viktigaste nu är stt du måste sluta vara hans medberoende . Varför är hans känslor viktigare än dina?   Du tassar på tå kring honom för en dräglig vardag som å andra sidan får dig att gå under? Sluta genast med det .  

Kanske skulle du också vara hjälpt av en egen samtalskontakt för att reda ut dina egna känslor och bli mer klar över vad du måste göra och varför. 

• Jemp

Vad är hans inställning?
    Tycker han att du borde göra mest, eller anser han att ni är jämställda?
    Vad har han för motargument mot varsin sovmorgon på helgen?

• Tow2Mater

08:00: lås dorren till kontoret och börja jobba. Inget passa upp på barn eller hjälpa till med ytterkläder.

Låt oss få veta hur det går i morgon bitti. Så kommer fler råd.

• Anonym (Undrar)

Undrar också hur han motiverar att han ska ha sovmorgon men inte du. Fyll i checklista för jämställdhet (region skåne) och be honom göra samma sak.

• Anonym (Q)

Du måste se till att du själv inte kraschar. Givet (och egentligen så är det inte givet) att du vill ha honom kvar så får du titta krasst på vad du orkar med och vad han har visat att han kan bidra med och sedan lägga upp ditt liv så att det funkar.

Med andra ord: förenkla (rensa ut till minimalism-nivå, sänk din standard för hur ert hem ska se ut, flytta till lättskött lägenhet ... ingenting är heligt), ta in hjälp (betala för den, eller nätverka med andra föräldrar, eller be släkt och vänner om hjälp, anställ en barnflicka). Detta tills arbetsbördan ligger på en nivå som är acceptabel för dig. När du kan hålla näsan ovanför vattenytan, först då är det ok och först då kan du egentligen förhandla om något. Innan dess handlar det om dig. Inte för att du är någon despotisk tyrann utan eftersom han inte drar sin del av lasset.

Byt kanske jobb så att du inte jobbar hemifrån?

Det hör till småbarnsåren att vara trött, men det hör inte till att ta hand om en vuxen karl - så sluta gör det. Fixa lätt middag till dig och barnen, du behöver inte låta honom komma hem till dukat bord varje dag. Samma med tvätt och plock: prioritera helt enkelt barnen och dig själv och först när du känner att du har lite energi och tid extra så får du ens tänka tanken att lägga den på någon annan än dig själv och barnen.

• Studentpappa

Varannan sovmorgon på helgen är väl så givet det kan bli? Det kan ju inte finnas något rimligt argument mot det? 

Kommer någon av mina döttrar ens tänka tanken på att skaffa barn med en dataspelande vuxenbebis får man vara snabb att prata förstånd med dom!.. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (M)

Skulle aldrig acceptera det. Din man är en vuxenbebis, ej en bra livspartner eller en bra pappa. Punkt.

Jag skulle kräva regler på 50/50 ansvar. Annars skulle JAG ensam åka iväg några dagar och låta honom sköta allt själv 🙃 Alternativt börja jobba och bete mig exakt likadant mot honom som han gjort mot dig, alltså hjälpa till NOLL. 

Man brukar säga att man inte kan ändra andra, så om han inte väljer att ändra sig och leva mer jämställt och att ni delar på bördan så kan du inte tvinga honom. Då får du antingen lämna eller välja att leva med en gris.

• Anonym (Hur gick det?)
    Tow2Mater skrev 2025-02-16 15:37:55 följande:

08:00: lås dorren till kontoret och börja jobba. Inget passa upp på barn eller hjälpa till med ytterkläder.

Låt oss få veta hur det går i morgon bitti. Så kommer fler råd.

TS, hur gick det imorse när du gjorde så här?
Svar på tråden HUR ska jag få honom att hjälpa till mer?