HUR ska jag få honom att hjälpa till mer?
Det låter som en otroligt utmattande situation, och jag förstår verkligen att du känner dig trött och frustrerad. Du har försökt kommunicera på flera sätt, men eftersom din sambo inte är mottaglig för samtal eller förändring just nu, kan det vara värt att fokusera på små, konkreta förändringar som gör din vardag lättare, oavsett hans inställning.
Förändringar i din egen vardag
Eftersom du redan gör så mycket, kan du testa att sluta fylla i alla luckor där han inte tar ansvar? Om du alltid ser till att hemmet rullar på, så märker han inte att något behöver göras. Exempel:
Låt disken stå om han inte tar initiativ ? se vad som händer.
Säg nej till saker som är orimliga. T.ex.: "Jag hinner inte *tvätta/diska/whatever ikväll, det får du fixa." Punkt.
Säg att från och med nu tar ni varannan sovmorgon - och om han muttrar så säger du "Hörrö, vi har båda behov av sömn - kvinnor faktiskt MERA än vad män har. Jag fattar itne ditt tänk att just du ska få mera sovmorgon än vad jag får? Kan du motivera det, ens i ditt egna huvud? Är du en bra livskamrat om du tänker, på riktigt, att du ska få sömn men inte din partner? Eller: Ta en helgmorgon där du bara går ut ur huset och inte är tillgänglig... Gå och sov hos en väninna. Låt honom lösa det.
Det här är inte att "straffa honom" utan att släppa på ansvaret du bär ensam.
Sätt tydliga gränser oh förväntningar
Om han vill ha tid för sitt spelande, så kan du kräva samma sak för dig ? men planerat, inte något du behöver "kräva" i stunden.
T.ex. "På lördag tar du barnen mellan 9 och 12, så jag får egen tid. Sen kan du ta din spelpaus på eftermiddagen."
Om han vägrar det, ställ en öppen fråga: "Hur tycker du att vi kan dela upp ansvaret mer rättvist? Om du tar (inte får -utan tar") 3 timmar till tv-spel, som ger nada till familjen, vad får jag?". Förlj upp med "Vad betyder ordet "jämställdhet" för dig? Eller "rättvisa"? Det gör att han måste tänka, snarare än att bara avfärda dig. Säg att du förväntar dig ett svar - och att han inte kan mobba dig till nån form av lydnad genom att straffa dig med dåligt humör och grinighet!
Förändra dynamiken genom att sluta ta emot kritik och skuldbeläggning
När han säger att du inte gör dig fin för honom: "Jag prioriterar att ORKA just nu, men om du vill att jag ska ha mer energi till att göra mig fin, vad kan du ta över?"
Om han suckar över hushållssysslor: "Jag suckar inte över att jag gör 95 % av alla sysslor, så kanske vi kan hålla god ton?"
Dokumentera & planera för framtiden
Du är redan medveten om att en separation kan bli aktuell. Även om det inte är ett steg du tar nu, kan du förbereda dig i bakgrunden:
Skriv dagbok, dokumentera saker du gör med barnen
Ta reda på boendemöjligheter ? behöver du vara i samma stad, finns ekonomiska stöd?
Läs på om barnens rättigheter vid separation ? det kan ge dig mer trygghet om du hamnar där.
Om möjligt, spara undan pengar på ett eget konto.
Avslutningsvis
Du kan inte tvinga honom att förändras, men du kan ändra hur mycket ansvar du själv bär och hur du låter honom behandla dig. Små steg kan göra stor skillnad ? både om du stannar och om du väljer att lämna i framtiden