HUR ska jag få honom att hjälpa till mer?
När han blir sur för att slippa ansvar är det viktigt att inte ge efter. Om du ger upp varje gång han suckar eller klagar, lär han sig att det fungerar.
Om han vägrar gå upp på morgonen, säg lugnt: "Jag har tagit varje morgon i flera veckor. Nu är det din tur." Om han protesterar, upprepa samma budskap utan att argumentera. Lägg dig sedan ner igen, använd öronproppar om det behövs, och låt honom hantera situationen. Om barnen kommer till dig, säg bara: "Gå till pappa." och blunda igen. Det kommer att vara jobbigt första gångerna, men det är enda sättet att få till en förändring.
Om han suckar och stönar när du ber honom göra något, bemöt det enkelt: "Jag hör att du tycker det är jobbigt, men det behöver ändå göras." Ingen diskussion, ingen förhandling. Om han ignorerar det, låt det vara hans ansvar ? om disken står kvar, låt den stå. Om han klagar på att det är stökigt, säg: "Ja, det behöver göras. Tack för att du fixar det." och lämna det där.
Vid större frågor, som att få mer egentid, föreslå konkreta upplägg: "Vi delar upp helgerna så att vi båda får tre timmar var för oss själva." Om han vägrar eller blir irriterad, svara lugnt: "Jag behöver också återhämtning, precis som du. Det här är en rimlig lösning." Sen släpper du ämnet och genomför det ändå ? gå ut när det är din tur, utan att be om lov.
Det viktiga är att sluta anpassa dig efter hans dåliga humör!! Ju mindre du låter det styra, desto tydligare blir det att det inte längre är ett sätt att slippa undan.