Inlägg från: Anonym (emmakarolina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (emmakarolina)

Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren

Jag har alltid haft bra tänder. Har inte lagat ett hål på säkert 15 år. Var nyligen hos tandläkaren och han sa att jag hade två hål helt plötsligt. Jättechock för mej!. Har tandläkarskräck så bara att gå på undersökning är jobbigt för mej och nu att behöva laga också känns jättejobbigt. Har för mej att det gjorde jätteont när jag gjorde det för 15 år sedan.

Skulle egentligen vilja ha med min kille men han bor 20 mil från mej och jobbar dessutom den dagen. Började då fundera på om jag kunde ta med mej min hund till tandläkaren istället. Det är ingen stor aggressiv ras som skrämmer personal eller andra patienter. Molly är en toypudel som älskar närhet. Det bästa hon vet är att ligga i en sele tätt intill mej. Så jag tänkte att hon kunde göra det när jag är hos tandläkaren. Hon kommer alltså att ligga i en sel, bara halva huvudet syns, Hon kommer inte att springa omkring på mottagningen, hon slickar inte på saker, är helt rumsren. Kan jag fråga tandläkaren om jag kan ta med mej henne? Vet att vissa läkare och tandläkare har sk sociala hundar för patienter som är rädda. Skulle känna att jag inte blir lika nervös om hon finns där!

• Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren
  • Anonym (emmakarolina)
    Molly är  som sagt en pudel en ras som inte fäller och räknas därför som allergivänlig.
  • Anonym (emmakarolina)
    Allergivänliga hundar är ofta de som fäller mindre hår, producerar mindre mjäll och dreglar mindre. Dessa egenskaper minskar mängden allergener som sprids i omgivningen och därmed risken för allergiska reaktioner hos människor. Exempel på sådana hundraser är pudlar, labradoodles och olika terrier
  • Anonym (emmakarolina)
    Raggartjejen skrev 2025-02-17 16:56:50 följande:
    Är du egoistisk eller oförstående?
    Det finns INGA allergivänliga hundar. Jag & många andra som har astma och allergi blir sjuka av att hundägare bara måste ta med jyckarna överallt.
    Vi blir sjuka av även de s.k allergivänliga men det verkar du strunta i totalt!
    Anonym (M) skrev 2025-02-17 11:41:51 följande:

Min pappa var tandläkare med en privat praktik och en stor hundälskare. Hundar var välkomna, även om det var sällan de följde med. 

Antar att han betalade läkarbesök och medicin till sina patienter!
    Har jag sagt att jag struntar i om tandläkaren eller dom andra patienterna är allergiska??? Jag skrev att jag givetvis FRÅGAR honom innan om det går bra. Är han allergisk antar jag att han klarar av att säga det till mej!
  • Anonym (emmakarolina)
    Anonym (Ddd) skrev 2025-02-18 00:20:45 följande:

Så din hund ska ligga i ett okänt rum och ta hand om sin matte som är toknervös, vilket hunden känner. Borde det inte vara tvärtom, att du ska vara en stabil flockledare i din hunds liv?

Be om bedövning hos tandläkaren. Jag körde en gång utan då det inte var rotfyllning som skulle göras, det rekommenderar jag inte till någon som är rädd för det gjorde lite ont. Bedövningen tar bort allt.
    Tandläkare har lång utbildning och erfarenhet och massor av tänder rycks ut och andra lagas varje dag.
    Är du rädd för andra läkare också?

Vad skulle du säga till mig om jag var rädd för frisören?

Hon "stöttar" mej när jag är ledsen eller orolig. Har du aldrig hört talas om terapihundar?????

Skulle inte säga nåt om du är rädd för frisören. Det är väl din sak! Låt blir att gå dit och be nån kompis klippa dej istället. Är väl inget större problem!
Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren