• Anonym (emmakarolina)

Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren

Jag har alltid haft bra tänder. Har inte lagat ett hål på säkert 15 år. Var nyligen hos tandläkaren och han sa att jag hade två hål helt plötsligt. Jättechock för mej!. Har tandläkarskräck så bara att gå på undersökning är jobbigt för mej och nu att behöva laga också känns jättejobbigt. Har för mej att det gjorde jätteont när jag gjorde det för 15 år sedan.

Skulle egentligen vilja ha med min kille men han bor 20 mil från mej och jobbar dessutom den dagen. Började då fundera på om jag kunde ta med mej min hund till tandläkaren istället. Det är ingen stor aggressiv ras som skrämmer personal eller andra patienter. Molly är en toypudel som älskar närhet. Det bästa hon vet är att ligga i en sele tätt intill mej. Så jag tänkte att hon kunde göra det när jag är hos tandläkaren. Hon kommer alltså att ligga i en sel, bara halva huvudet syns, Hon kommer inte att springa omkring på mottagningen, hon slickar inte på saker, är helt rumsren. Kan jag fråga tandläkaren om jag kan ta med mej henne? Vet att vissa läkare och tandläkare har sk sociala hundar för patienter som är rädda. Skulle känna att jag inte blir lika nervös om hon finns där!

• Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren
  • Anonym (M)

Du kan alltid fråga, kan ju bara få nej. 

• Anonym (H)

Tror det kan ses som osäkert. Att hunden tex kan bli rädd för ljudet och hoppa till, röra sig, så det stör tandläkaren. De kan vara oförutsägbara. 

• Anonym (H)

Du kan säkert få lugnande dock

• Anonym (Mia)

Förmodligen inte, men chansen är större om du ringer i förväg, förklarar läget och frågar om det är okej.

Och du bör nog också nämna att du vill ha hunden liggandes på dig. De brukar ju ha brickan med instrument hängande där, så det kanske inte är så praktiskt med en hund precis under brickan. Men förhoppningsvis går det att lösa.

Hoppas att lagningen går bra, oavsett! 

• Anonym (vet ej)

Hund - fråga. Det är nog olika från tandläkare till tandläkare. En del tandläkare är ju allergiska, 

Men ett tips är att du annars kan ha hörlurar med musik från din mobil med. Det är det många som har. Vår tandläkare har en skärm de även kan spela upp filmer från deras dator på (ex youtube, svt osv). Inte ofta de använder det, men ibland för barn eller vuxna patienter som behöver distraktion. 

Det är dock en privat tandläkare vi har, folktandvården här hade förmodligen enbart gått med på musik i lurarna. Tror inte de har en skärm för patienter. 

Berätta för tandläkaren om din rädsla. Det brukar hjälpa. Ofta vill de gärna berätta vad de gör och ska göra för att få dig som patient att slappna av. 

Får du inte ha hunden med dig, ha nåt litet typ en stressboll, ett hårband eller liknande i fickan som du kan pilla med. 

Kommer att gå jättebra!

• Anonym

Nej, man kan inte ta med husdjur till tandläkare eller vårdcentral.

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-02-17 10:59:29 följande:

Nej, man kan inte ta med husdjur till tandläkare eller vårdcentral.

Min pappa var tandläkare med en privat praktik och en stor hundälskare. Hundar var välkomna, även om det var sällan de följde med. 

• Raggartjejen
    Anonym (emmakarolina) skrev 2025-02-17 08:28:17 följande:
    Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren

Jag har alltid haft bra tänder. Har inte lagat ett hål på säkert 15 år. Var nyligen hos tandläkaren och han sa att jag hade två hål helt plötsligt. Jättechock för mej!. Har tandläkarskräck så bara att gå på undersökning är jobbigt för mej och nu att behöva laga också känns jättejobbigt. Har för mej att det gjorde jätteont när jag gjorde det för 15 år sedan.

Skulle egentligen vilja ha med min kille men han bor 20 mil från mej och jobbar dessutom den dagen. Började då fundera på om jag kunde ta med mej min hund till tandläkaren istället. Det är ingen stor aggressiv ras som skrämmer personal eller andra patienter. Molly är en toypudel som älskar närhet. Det bästa hon vet är att ligga i en sele tätt intill mej. Så jag tänkte att hon kunde göra det när jag är hos tandläkaren. Hon kommer alltså att ligga i en sel, bara halva huvudet syns, Hon kommer inte att springa omkring på mottagningen, hon slickar inte på saker, är helt rumsren. Kan jag fråga tandläkaren om jag kan ta med mej henne? Vet att vissa läkare och tandläkare har sk sociala hundar för patienter som är rädda. Skulle känna att jag inte blir lika nervös om hon finns där!

Du vet väl att det är många som har astma och allergi?
  • Anonym (emmakarolina)
    Molly är  som sagt en pudel en ras som inte fäller och räknas därför som allergivänlig.
  • Anonym (M)
    Anonym (emmakarolina) skrev 2025-02-17 13:54:33 följande:
    Molly är  som sagt en pudel en ras som inte fäller och räknas därför som allergivänlig.
    Vad säger tandläkaren?
Svar på tråden Kan jag ta med mej min hund till tandläkaren