• Anonym (Doggy)

Vem bestämmer?

Ja, vem bestämmer i detta fall?

Jag har närstående i en annan stad som kommer till oss på besök ibland. Familjen har en hund. Min partner välkomnar familjen men vill inte att de har med sig hunden. Eller, hunden får med nöd och näppe vara här men inte i våra sovrum (min partner vill inte det pga hygienen/rädsla att det ska bli förstört) vilket innebär att familjen inte kan ha med sig hunden om de ska sova över. Familjen kan i vissa fall lösa det med hundvakt osv men det blir krångligt för dem.

För mig får hunden vara här och jag tycker att min partner är larvig men kan inte heller förändra hen. Jag känner att jag hamnar i kläm när familjen ber att få ta med hunden.

Vem av oss ska bestämma i detta fall?
  • Svar på tråden Vem bestämmer?
  • Anonym (E)

Det här är ett fall där jag tycker att ett nej väger tyngst, men, enstaka gånger tycker jag att man kan kompromissa om, hunden behöver väl inte ha tillgång till erat sovrum bara för att gästerna sover över...

• Anonym (Doggy)
    Anonym (E) skrev 2025-03-26 18:35:38 följande:

Det här är ett fall där jag tycker att ett nej väger tyngst, men, enstaka gånger tycker jag att man kan kompromissa om, hunden behöver väl inte ha tillgång till erat sovrum bara för att gästerna sover över...

Möjligt men vad jag förstår på familjen är det svårt att hålla hunden utanför sovrummet (van att sova i samma rum/säng)..
  • Dexter dot com
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-26 18:47:37 följande:
    Möjligt men vad jag förstår på familjen är det svårt att hålla hunden utanför sovrummet (van att sova i samma rum/säng)..
    Då tar gästen med sig en madrass och sover med hunden i vardagsrummet.
  • Anonym (Ella)

Den som säger nej!
    Jag har anhöriga med hund och de respekterar hur vi känner. För mig skulle det inte göra något men hemmet är min partners lika mycket som mitt så hen har rätt att bestämma över det också. 

• Anonym (E)
    Håller med Dexter, då får en av gästerna sova i vardagsrummet 
  • Anonym (Jane)
    Så ni sover alla i samma sovrum, både du och din man samt era gäster?

Om gästerna sover i eget rum kan de väl ha hunden där, samt ta med egna lakan.

Så de har aldrig sovit över tidigare med hunden, utan då lämnat den hemma?
  • Anonym

Får jag inte ta med hunden så får de bjuda andra gäster.
    Jag har gott om hundvänliga vänner utan dessa.

• Anonym

i mitt hem kommer inga djur in öht.

Hemma hos djurägare är mycket av möbler, väggar och golv förstört av klor och tuggande. Därtill ofräscht av päls, urin, avföring och dreggelsaliv.

• Tukt

Håller med "Dexter dot com". Du är ute efter ett rätt eller fel. Men lägg i stället energin på lösningar så håller relationerna längre.

• Anonym (Doggy)
    Anonym (Jane) skrev 2025-03-26 19:06:42 följande:
    Så ni sover alla i samma sovrum, både du och din man samt era gäster?

Om gästerna sover i eget rum kan de väl ha hunden där, samt ta med egna lakan.

Så de har aldrig sovit över tidigare med hunden, utan då lämnat den hemma?
    Svårt att förklara exakt hur huset är uppbyggt och rummen utformade men de kommer behöva sova i vårt sovrum (där hunden alltså inte får vara) och vi flytta ut till andra rum, typ. Om de då inte tar med egna madrasser och sover utanför sovrummen.

Nej de har aldrig sovit över allihopa. Vanligtvis brukar en vara hemma med hunden eller sova hos en annan i samma stad. Denna gång går inte det.
Svar på tråden Vem bestämmer?