• Anonym (Doggy)

Vem bestämmer?

Ja, vem bestämmer i detta fall?

Jag har närstående i en annan stad som kommer till oss på besök ibland. Familjen har en hund. Min partner välkomnar familjen men vill inte att de har med sig hunden. Eller, hunden får med nöd och näppe vara här men inte i våra sovrum (min partner vill inte det pga hygienen/rädsla att det ska bli förstört) vilket innebär att familjen inte kan ha med sig hunden om de ska sova över. Familjen kan i vissa fall lösa det med hundvakt osv men det blir krångligt för dem.

För mig får hunden vara här och jag tycker att min partner är larvig men kan inte heller förändra hen. Jag känner att jag hamnar i kläm när familjen ber att få ta med hunden.

Vem av oss ska bestämma i detta fall?
  • Svar på tråden Vem bestämmer?
  • Goneril
    Anonym skrev 2025-03-26 20:24:27 följande:

i mitt hem kommer inga djur in öht.

Hemma hos djurägare är mycket av möbler, väggar och golv förstört av klor och tuggande. Därtill ofräscht av päls, urin, avföring och dreggelsaliv.

För att nte tala om att de krafsar upp mattor. Numera finns inga hundar i vänkretsen, tack och lov. Hundnägare förstår inte att man är rädd om sina möbler och sin inredning. Man har valt med omsorg, ibland sparat länge för att kunna köpa just den där mattan. Större hundar viftar ner saker med svansen från soffbord till exempel. Hundägare brukar tycka att allt deras jyckar gör är så gulligt, men det tycker inte alla.
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-26 20:52:27 följande:
    Svårt att förklara exakt hur huset är uppbyggt och rummen utformade men de kommer behöva sova i vårt sovrum (där hunden alltså inte får vara) och vi flytta ut till andra rum, typ. Om de då inte tar med egna madrasser och sover utanför sovrummen.

Nej de har aldrig sovit över allihopa. Vanligtvis brukar en vara hemma med hunden eller sova hos en annan i samma stad. Denna gång går inte det.
    Men varför då inte boka in en träff när det fungerar, det har ju gått förut, så det borde ju fungera nu också. Känns konstigt att vara så principfasta att man inte kan ändra ett datum. 
  • Anonym (Bnm)
    Goneril skrev 2025-03-27 08:44:15 följande:
    För att nte tala om att de krafsar upp mattor. Numera finns inga hundar i vänkretsen, tack och lov. Hundnägare förstår inte att man är rädd om sina möbler och sin inredning. Man har valt med omsorg, ibland sparat länge för att kunna köpa just den där mattan. Större hundar viftar ner saker med svansen från soffbord till exempel. Hundägare brukar tycka att allt deras jyckar gör är så gulligt, men det tycker inte alla.
    Du verkar ha träffat på ouppfostrade hundar.
  • AndreaBD

Det är väl ganska självklart? Om inte båda är med på det , så går det inte. 

• Anonym (Li)

Låt katten själv bestämma.

• Kvittning
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-26 20:57:42 följande:
    Jag förstår. Svårt bara när min partner är tydlig med sitt nej, eller åtminstone sätter sig halvt på tvären, när jag försöker hitta lösningar. Och så får jag ändå bli den som på sätt och vis får bära skuld för att denne inte välkomnar deras djur.
    Fast din partner har ju kompromissat genom att hunden får komma men inte får vara i ert sovrum. 

Den besökande familjen är orimlig. Först kan den av någon anledning inte sova på övervåningen (om det är att någon är rullstorsburen så är det ju visserligen fullt rimligt) och sedan så vill den ha hunden in i sovrummet. 

Om det absolut bara är ert sovrum som de kan sova i så får någon sova på en madrass utanför sovrummet tillsammans med hunden. 
  • Anonym (Bnm)
    Kvittning skrev 2025-03-27 12:33:48 följande:
    Fast din partner har ju kompromissat genom att hunden får komma men inte får vara i ert sovrum. 

Den besökande familjen är orimlig. Först kan den av någon anledning inte sova på övervåningen (om det är att någon är rullstorsburen så är det ju visserligen fullt rimligt) och sedan så vill den ha hunden in i sovrummet. 

Om det absolut bara är ert sovrum som de kan sova i så får någon sova på en madrass utanför sovrummet tillsammans med hunden. 
    Var står det att ts familj måste sova i ts och partnerns sovrum?!
    Det har jag missat och det är ju minst sagt stört isf.
  • Anonym (Terese)
    Anonym (Bnm) skrev 2025-03-27 13:04:35 följande:
    TS skriver det i inlägg #10.
  • Anonym (Va?)
    Anonym skrev 2025-03-26 20:24:27 följande:

i mitt hem kommer inga djur in öht.

Hemma hos djurägare är mycket av möbler, väggar och golv förstört av klor och tuggande. Därtill ofräscht av päls, urin, avföring och dreggelsaliv.

Det är väl inte fråga om valpar heller? Jag har två hundar och ingen kissar, bajsar inomhus eller tuggar och klöser sönder saker. Varken möbler eller mattor.

Det enda är väl att de hårar lite periodvis, men även jag fäller lite hår då och då. 

• Xenia
    Anonym (Bnm) skrev 2025-03-27 13:04:35 följande:
    Finns det bara ett enda sovrum? Så att gästerna måste sova i varsitt rum och en av dem på en soffa? Men då kan de väl göra det, och hunden sover med matte eller husse?

Minns en gång när vi övernattade hos en familj utomlands. Vi som gäster sov i "the master bedroom" med vår lilla dotter, alla i samma säng. Värdparet sov i barnens rum. Barnen skickades bort till bekanta över natten. Barnen klagade första natten över att de tvingades lämna inte bara sitt hem och sina föräldrar utan också den spännande gästen (det lilla barnet).
  • Anonym (Kim)

Din partner är larvig. Hunden behöver inte vara i hela bostaden. Den är där nu är. Typ kök och vardagsrum. Finns ingen anledning till att kan ska tro att hunden ska gräva och smutsa ner era sängar. Riktigt fjantigt. Det kanske bottnar i att han är hundrädd. Då kan några ungar ställa till det riktigt istället. Men det är inte pk att be gästerna lämna ungarna hemma. 

• Anonym (Bnm)
    Xenia skrev 2025-03-27 13:46:04 följande:
    Finns det bara ett enda sovrum? Så att gästerna måste sova i varsitt rum och en av dem på en soffa? Men då kan de väl göra det, och hunden sover med matte eller husse?

Minns en gång när vi övernattade hos en familj utomlands. Vi som gäster sov i "the master bedroom" med vår lilla dotter, alla i samma säng. Värdparet sov i barnens rum. Barnen skickades bort till bekanta över natten. Barnen klagade första natten över att de tvingades lämna inte bara sitt hem och sina föräldrar utan också den spännande gästen (det lilla barnet).
    Jag fattar inte riktigt heller. Som gäst kan man ju inte kräva att få värdens sovrum, det var det jag reagerade på. Men självklart kan man lösa det så. Min syrra får alltid sova i mitt eget sovrum när hon är på besök av särskilda orsaker så det är inget konstigt i sig.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-27 14:19:02 följande:

Din partner är larvig. Hunden behöver inte vara i hela bostaden. Den är där nu är. Typ kök och vardagsrum. Finns ingen anledning till att kan ska tro att hunden ska gräva och smutsa ner era sängar. Riktigt fjantigt. Det kanske bottnar i att han är hundrädd. Då kan några ungar ställa till det riktigt istället. Men det är inte pk att be gästerna lämna ungarna hemma. 

Det är ju gästerna som vill ha hunden i sovrummet/sängen, deras sovrum och säng dessutom 
  • Anonym (Doggy)
    För att reda ut lite frågetecken:

Familjen har alltså inte krävt att sova i vårt sovrum, men utifrån vår planlösning är det enklast så. Vi har inget särskilt stort hus och inte övervåning - ett plan med tre sovrum + allmänt utrymme. En lösning hade förstås varit att en i den besökande familjen + hund sover i det allmänna utrymmet och resten i något sovrum. Nackdelen med allmänna utrymmet är att madrass då behöver tas med + att man lätt störs om folk går upp på toa etc, vilket vi har flera som gör.

Anledningen till att hela familjen kommer just detta datum är att det sker i samband med ett större firande i staden (tänk bröllop) som vi alla kommer vara med på.

I vilket fall fick min partner som den ville då familjen löst en annan sovplats nu. Alla nöjda och glada, även om jag fortsatt inte håller med min partner och tycker denna överdriver :) 
  • Goneril
    Anonym (Bnm) skrev 2025-03-27 11:16:11 följande:
    Du verkar ha träffat på ouppfostrade hundar.
    Möjligtvis. Jag har också träffat väluppfostrade. Hos vissa hundägare har jag dock märkt att de gulliga fyrbenta älsklingarna är viktigare än de tvåbenta vännerna, till exempel när de praktiserar oskicket att låta hundarna äta av de vuxnas mat vid bordet.                                                                                                                 En familj jag kände, bohemisk, hade en jättestor hund som hårade kopiöst, hundhår överallt. När jag hälsade på tog jag alltid mina sämsta kläder för när man suttit i deras soffa såg man ut som en isbjörn när man reste sig. Städning var inte deras hobby.
  • Kvittning
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-27 22:48:18 följande:

Familjen har alltså inte krävt att sova i vårt sovrum, men utifrån vår planlösning är det enklast så. Vi har inget särskilt stort hus och inte övervåning - ett plan med tre sovrum + allmänt utrymme. En lösning hade förstås varit att en i den besökande familjen + hund sover i det allmänna utrymmet och resten i något sovrum. Nackdelen med allmänna utrymmet är att madrass då behöver tas med + att man lätt störs om folk går upp på toa etc, vilket vi har flera som gör.

Anledningen till att hela familjen kommer just detta datum är att det sker i samband med ett större firande i staden (tänk bröllop) som vi alla kommer vara med på.

I vilket fall fick min partner som den ville då familjen löst en annan sovplats nu. Alla nöjda och glada, även om jag fortsatt inte håller med min partner och tycker denna överdriver :) 
    Jag tror att typ alla i tråden håller med din partner. En sak om han helt hade vägrat hunden, men nu är det ju bara att han vill ha sovrummet hundfritt.
  • Anonym (H)

Givetvis bestämmer den som säger nej. Jag hade inte heller velat ha en hund hemma trots att jag tycker om dem. 

• Anonym (H)
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-27 22:48:18 följande:

Hundägaren får hacka i sig att folk går på toaletten. Eller betala för hotell. 
Svar på tråden Vem bestämmer?