• Anonym (Doggy)

Vem bestämmer?

Ja, vem bestämmer i detta fall?

Jag har närstående i en annan stad som kommer till oss på besök ibland. Familjen har en hund. Min partner välkomnar familjen men vill inte att de har med sig hunden. Eller, hunden får med nöd och näppe vara här men inte i våra sovrum (min partner vill inte det pga hygienen/rädsla att det ska bli förstört) vilket innebär att familjen inte kan ha med sig hunden om de ska sova över. Familjen kan i vissa fall lösa det med hundvakt osv men det blir krångligt för dem.

För mig får hunden vara här och jag tycker att min partner är larvig men kan inte heller förändra hen. Jag känner att jag hamnar i kläm när familjen ber att få ta med hunden.

Vem av oss ska bestämma i detta fall?
  • Svar på tråden Vem bestämmer?
  • Anonym (Doggy)
    Anonym skrev 2025-03-26 19:49:25 följande:

Får jag inte ta med hunden så får de bjuda andra gäster.
    Jag har gott om hundvänliga vänner utan dessa.

Fattar. I mitt fall är inte familjen vänner utan nära släkt.
  • Lynx123
    Anonym skrev 2025-03-26 20:24:27 följande:

i mitt hem kommer inga djur in öht.

Hemma hos djurägare är mycket av möbler, väggar och golv förstört av klor och tuggande. Därtill ofräscht av päls, urin, avföring och dreggelsaliv.

Av samma anledning är barn inte välkomna hos mig...
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-26 20:52:27 följande:
    Svårt att förklara exakt hur huset är uppbyggt och rummen utformade men de kommer behöva sova i vårt sovrum (där hunden alltså inte får vara) och vi flytta ut till andra rum, typ. Om de då inte tar med egna madrasser och sover utanför sovrummen.

Nej de har aldrig sovit över allihopa. Vanligtvis brukar en vara hemma med hunden eller sova hos en annan i samma stad. Denna gång går inte det.
    Kan inte ni sova i ert sovrum och de utanför?
  • Anonym (Doggy)
    Tukt skrev 2025-03-26 20:44:14 följande:

Håller med "Dexter dot com". Du är ute efter ett rätt eller fel. Men lägg i stället energin på lösningar så håller relationerna längre.

Jag förstår. Svårt bara när min partner är tydlig med sitt nej, eller åtminstone sätter sig halvt på tvären, när jag försöker hitta lösningar. Och så får jag ändå bli den som på sätt och vis får bära skuld för att denne inte välkomnar deras djur.
  • Anonym
    Lynx123 skrev 2025-03-26 20:55:46 följande:
    Samma här.
  • Anonym
    Lynx123 skrev 2025-03-26 20:55:46 följande:
    ja, samma här, varken djur eller barn
    Tyvärr tror föräldrar att andras hem är barnsäkrade lekplatser och att man inte behöver se efter sitt barn när man går bort
  • Tukt
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-26 20:57:42 följande:
    Jag förstår. Svårt bara när min partner är tydlig med sitt nej, eller åtminstone sätter sig halvt på tvären, när jag försöker hitta lösningar. Och så får jag ändå bli den som på sätt och vis får bära skuld för att denne inte välkomnar deras djur.
    Då kanske din partner inte är mogen för relationer. Alternativt är hunden vara ett svepskäl.
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2025-03-26 19:49:25 följande:

Får jag inte ta med hunden så får de bjuda andra gäster.
    Jag har gott om hundvänliga vänner utan dessa.

Haha. De bjuder knappast gästerna för att de är rädda att sova själva.
    Tror du att du gör en tjänst för folk om du äter och sover hos dem gratis? 
    Gästerna vill kanske slippa betala för Hotel.
  • Anonym (Terese)

Självklart bör ett nej respekteras! Gästerna kan ju inte lämna hunden ensam så länge, samt om de prompt måste sova i ert sovrum och har svårt att sätta gränser mot hunden blir det ju svårt. Självklart ska hunden inte vara i er säng om din partner inte vill. 

Kan ju vara värt att kolla om det finns djurvänliga airbnb i närheten där ni bor som släktingarna + hund kan sova i under besöket? Det låter ju ändå inte som om er bostad är optimal för gäster.0

• Anonym (Bnm)
    Anonym (Doggy) skrev 2025-03-26 20:57:42 följande:
    Hur står man ut med att vara så fjantig i andras ögon? Även om jag var tveksam till hund/barn så hade jag aldrig velat göra bort mig som en toka genom att förvägra min partners familj att ta med hund/barn!
    Man får stå ut en natt för att vara en bra partner, för att visa gästfrihet och vara en bra värd gentemot en partners familj. 
    Ts familj visar respekt genom att lösa hundvakt så ofta det går även om de nog inte känner sig så välkomna pga sambons löjliga beteende.
    Men för en gångs skull! De behöver ju inte sova i rummet där ni sover.
    Herregud det finns tvättmaskiner och hon behöver ju inte bädda med finaste lakanen. Hon får tuffa till sig lite för en gångs skull.
Svar på tråden Vem bestämmer?