• Anonym (mer)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Anonym (V) skrev 2025-03-28 09:59:53 följande:
    Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Min pojkvän och jag har en trasslig historia, . Han har gått igenom mycket jobbigt i sitt liv på sistone, cancer i familjen m.m. Vi var ihop i 1,5 år, han gjorde slut med mig för att vi bråkade  pga mina svartsjukeproblem, något som inte är ett problem längre och som jag gått i terapi för.

Efter 6 månader ifrån varandra började vi ses igen och blev på hans initativ ihop igen. Har nu varit ihop i ca 1 år. Han grubblar alltid mycket och vi har pratat fram och tillbaka om att skaffa barn i framtiden, en fråga han inte kan bestämma sig i. Han har ett barn sedan innan och det blev en katastrof när han skaffade barn - konflikter med exet och annat så förstås är han väldigt rädd att samma visa ska upprepa sig igen.

Nu släppte han bomben att han behöver några dagar för att fundera på vad han vill och om det känns "rätt" mellan oss, trots att mycket är bra. Han behöver vara själv och är osäker. Har föreslagit parterapi och han säger att han ska fundera på det, att han inte är helt motsatt.

Jag går sönder och kan knappt tänka. Finns det hopp att det löser sig för oss och att vi hittar tillbaka? Han var så kär i mig början och nu vet jag inte alls var jag har honom. Vi ska ses och prata onsdag nästa vecka och förmodligen inte höras något däremellan.

Troligen är detta ett steg närmare slutet för er. Han har nog med sitt liv och tycker att relationen med dig börjat kosta mer än den ger.

Han ser nog ingen framtid med dig med tanke på att trots att ni har varit tillsammans så kort tid redan haft det trassligt. Och att han har sitt barn och erfarenhet av trassel med barnets mamma att ägna sig åt. Att då hantera din svartsjuka, dina tankar om gemensamt barn osv blir för krävande för honom. 

Jag tror att du behöver förbereda dig på att han vill lämna och att du jobbar på att utveckla dig själv under tiden framöver. 
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 11:13:27 följande:
    Han verkar inte riktigt veta vad han vill och han har inte riktigt vetat länge. Någon svartsjuka behöver han ju inte hantera längre. Jag har sagt att barn inte är en dealbreaker för mig och att jag hellre vill ha en bra relation med honom, men han säger att problemet är att han är osäker på om det är känns rätt.

Jag undrar vad han ska med denna paus till om han vill göra slut, han har ju tänkt på det här fram och tillbaka så mycket redan.
    Det bådar förstås inte gott. Jag kan inte se någon framtid utan honom så greppar just nu efter allt hopp jag kan få.
    Men du är ju inte en helt annan person, bara för att du agerat mindre svartsjuk nu sista tiden betyder inte att allt är annorlunda. Han vet vad du går för, din svartsjuka och bråken kan blossa upp igen. 

Han verkar börja mer och mer veta vad han vill, och tyvärr (för dig) så är det nog ett liv utan dig. 

Det spelar ju inte så stor roll för honom vad du vill och vad som är en dealbreaker för dig. Utan han måste fokusera på vad han vill, och du verkar inte vara vad han vill.

han vill tänka ifred utan att du lägger dig i. Han vill skapa ett avstånd mellan er för att göra det lättare att släppa dig helt sen. 

Självklart måste du kunna se en framtid utan honom. Så är livet. Han har inte ansvar för att göra ditt liv värt att leva. 
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 11:32:29 följande:

Jag har inte ens känt mig svartsjuk inte  bara agerat. min svartsjuka var en "kris". Jag var svartsjuk på hans barns mamma för att han ville ha barn med henne och försökte pusha honom till att göra det med mig alldeles för tidigt i relationen. Det var extremt dumt.

Det kan absolut spöka för honom att vi en gång gjort slut att han är rädd att det ska blossa upp igen, men det är ju något som inte hänt än? Han var ju drivande i att vi skulle bli tillsammans igen denna gång, vilket är så förvirrande.
    Ja, men han vill inte ha såna kriser i sitt liv mer. Han vill inte riskera att du hamnar i fler kriser som påverkar honom och hans liv. Han tycker inte att det är värt besväret. Och dessutom att du var svartsjuk på nåt som redan hänt, innan du ens fanns i bilden. Nä, man får förstå att han inte orkar med sånt. 

Han ville väl vara med dig igen för att se om det kändes bra, och nu kommit fram till att det kanske inte känns helt bra. 

Det är förvirrande, men om du inte vill hantera hans velande så kan du själv bestämma att det är slut mellan er. Du behöver inte gå och vänta på hans beslut. 
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 12:52:45 följande:
    Det valet har jag, absolut. Men det är svårt när man hoppas att han ska landa i något annat än att göra slut.

Minns att han berättat att han had en kris med barnets mamma innan de skaffade barn och då fick de en nytändning. Jag hoppas så innerligt för något liknande för oss.
    Hoppas du att ni ska bli som han och mamman? För de har väl gjort slut nu, det är väl inget bra scenario?
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 13:56:56 följande:
    Alltså jag menar att de hittade tillbaka efter en kris innan de skaffade barn. Det brakade samman efter att de skaffat barn vilket är förstås något jag inte hoppas ska hända oss om vi skulle hitta tillbaka efter denna kris.
    Det är just det han inte vill riskera och därför funderar han över om han verkligen ska fortsätta med dig. För med dig riskerar det ju att bli en massa drama och eventuellt ett till barn och sen separation. 
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:08:09 följande:
    Ja, alltid är det en risk. Men även en chans att det inte skiter sig och blir bra. Man missar ju alla chanser man inte tar. Nu är ju problemet att han inte tror på oss tillräckligt för att våga och vet inte varför.
    Han kanske tycker att risken att det skiter sig överväger chansen att det ska funka mellan er. 

Problemet är ju att du vill och att han kanske inte vill. Och ha behöver den här tiden för att fundera över varför han inte tror på er. 
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:27:58 följande:
    Så hade han väl kunnat säga det mer konkret? Nu är det massa diffusa rädslor som han säger att han är osäker på var de kommer från. Har bett honom sägas om det är nåt konkret vi kan jobba på...
    Det är väl det han behöver en paus från dig för att komma fram till. 
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:26:41 följande:
    Det har inte varit något drama alls under 1 år, och dramat under våra första 1,5 år var under en kort krisperiod på ca 3 månader. Oavsett varför han tvivlar är det inte pga drama. Han säger själv att han "borde" känna som att det är dags för att det är så bra och kärleksfullt mellan oss, hur konstigt det än låter. Det faktum att vi en gång gjorde slut spökar nog fortfarande lika mycket som uppbrottet från barnets mamma, men det är ju hjärnspöken och inget som säger nåt om vår relation som den är. Riktigt knepig sits.
    Bara att det varit drama skulle räcka för mig att dra öronen åt mig. I synnerhet om man blandar in barn i det hela. Han har redan barn med en kvinna där det blivit drama, han vill inte ha detta igen. Det säger visst något om er relation att ni haft drama och gjort slut redan så tidigt. 

För mig ser det inte knepigt ut alls att han börjar fundera över huruvida ni ska vara tillsammans eller inte. Snarare rimligt.
Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.