• Anonym (V)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Min pojkvän och jag har en trasslig historia, . Han har gått igenom mycket jobbigt i sitt liv på sistone, cancer i familjen m.m. Vi var ihop i 1,5 år, han gjorde slut med mig för att vi bråkade  pga mina svartsjukeproblem, något som inte är ett problem längre och som jag gått i terapi för.

Efter 6 månader ifrån varandra började vi ses igen och blev på hans initativ ihop igen. Har nu varit ihop i ca 1 år. Han grubblar alltid mycket och vi har pratat fram och tillbaka om att skaffa barn i framtiden, en fråga han inte kan bestämma sig i. Han har ett barn sedan innan och det blev en katastrof när han skaffade barn - konflikter med exet och annat så förstås är han väldigt rädd att samma visa ska upprepa sig igen.

Nu släppte han bomben att han behöver några dagar för att fundera på vad han vill och om det känns "rätt" mellan oss, trots att mycket är bra. Han behöver vara själv och är osäker. Har föreslagit parterapi och han säger att han ska fundera på det, att han inte är helt motsatt.

Jag går sönder och kan knappt tänka. Finns det hopp att det löser sig för oss och att vi hittar tillbaka? Han var så kär i mig början och nu vet jag inte alls var jag har honom. Vi ska ses och prata onsdag nästa vecka och förmodligen inte höras något däremellan.

• Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.
  • Lynx123

Kom det som en blixt från en klar himmel eller har det hänt något på sistone?

• Anonym (Emilie)

Har du skrivit här förut? Tror jag känner igen ditt sätt att skriva och din historia.

Det känns inte som att er relation någonsin har varit riktigt bra.

Allt du kan göra nu är att invänta hans svar. 

Du frågar om det finns hopp. Det är ju omöjligt för oss att svara på. Men med er historia med terapi, svartsjuka och att ni redan gjort slut och blivit ihop en gång kanske det inte ser så ljust ut. 

Ta hand om DIG och gör saker som du mår bra av. 

• Anonym (V)
    Lynx123 skrev 2025-03-28 10:18:48 följande:

Kom det som en blixt från en klar himmel eller har det hänt något på sistone?

tack för svar!

Både och. Vi har haft samtal om framtiden som kanske inte lett nånvart men han har alltid sagt att det känns bra att prata och som att han närmar sig att ta nästa steg. Senast för några dagar sedan var han väldigt kärleksfull men när jag frågade honom om det så da han att det funnit mycket ångest under ytan även när han varit "som vanligt".

Nu fick ett syskon till honom cancerdiagnos denna vecka så jag har trott att han mest varit orolig över det, men vet visar sig att tankarna på "oss" eskalerat" och att de tär främst därför han mår dåligt, att han tänkt fram och tillbaka på om det är rätt eller inte och inte kommer vidare.
  • Anonym (V)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-03-28 10:23:29 följande:

Har du skrivit här förut? Tror jag känner igen ditt sätt att skriva och din historia.

Det känns inte som att er relation någonsin har varit riktigt bra.

Allt du kan göra nu är att invänta hans svar. 

Du frågar om det finns hopp. Det är ju omöjligt för oss att svara på. Men med er historia med terapi, svartsjuka och att ni redan gjort slut och blivit ihop en gång kanske det inte ser så ljust ut. 

Ta hand om DIG och gör saker som du mår bra av. 

Jodå, jag har skrivit här förut om jag är den du tänker på. Var dock ett tag sen nu.

Ja, förstås kan ingen veta säkert. han har haft perioder av grubbel men aldrig så att vi inte skulle höras på några dagar. Svartsjukeproblemen var ju inte ett problem under detta år, har inte alls känt mig svartsjuk så hans tvivel på huruvida vi är rätt är väl egentligen vårt enda problem. Han har varit så kärleksfull och velat träffa mig väldigt ofta så jag trodde det gick år rätt håll..

Första omgången vi sågs hade han inga tvivel och vi hade ett flyt och momentum som vi inte haft denna gång och vete tusan vad det beror på. Han verkar ha tänkt in sig i ett hörn och mår också dåligt över detta. 
  • Anonym (Mk)

Skaffa inget barn med honom!

• Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 09:59:53 följande:
    Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Min pojkvän och jag har en trasslig historia, . Han har gått igenom mycket jobbigt i sitt liv på sistone, cancer i familjen m.m. Vi var ihop i 1,5 år, han gjorde slut med mig för att vi bråkade  pga mina svartsjukeproblem, något som inte är ett problem längre och som jag gått i terapi för.

Efter 6 månader ifrån varandra började vi ses igen och blev på hans initativ ihop igen. Har nu varit ihop i ca 1 år. Han grubblar alltid mycket och vi har pratat fram och tillbaka om att skaffa barn i framtiden, en fråga han inte kan bestämma sig i. Han har ett barn sedan innan och det blev en katastrof när han skaffade barn - konflikter med exet och annat så förstås är han väldigt rädd att samma visa ska upprepa sig igen.

Nu släppte han bomben att han behöver några dagar för att fundera på vad han vill och om det känns "rätt" mellan oss, trots att mycket är bra. Han behöver vara själv och är osäker. Har föreslagit parterapi och han säger att han ska fundera på det, att han inte är helt motsatt.

Jag går sönder och kan knappt tänka. Finns det hopp att det löser sig för oss och att vi hittar tillbaka? Han var så kär i mig början och nu vet jag inte alls var jag har honom. Vi ska ses och prata onsdag nästa vecka och förmodligen inte höras något däremellan.

Troligen är detta ett steg närmare slutet för er. Han har nog med sitt liv och tycker att relationen med dig börjat kosta mer än den ger.

Han ser nog ingen framtid med dig med tanke på att trots att ni har varit tillsammans så kort tid redan haft det trassligt. Och att han har sitt barn och erfarenhet av trassel med barnets mamma att ägna sig åt. Att då hantera din svartsjuka, dina tankar om gemensamt barn osv blir för krävande för honom. 

Jag tror att du behöver förbereda dig på att han vill lämna och att du jobbar på att utveckla dig själv under tiden framöver. 
  • Anonym (V)
    Anonym (mer) skrev 2025-03-28 11:07:40 följande:
    Troligen är detta ett steg närmare slutet för er. Han har nog med sitt liv och tycker att relationen med dig börjat kosta mer än den ger.

Han ser nog ingen framtid med dig med tanke på att trots att ni har varit tillsammans så kort tid redan haft det trassligt. Och att han har sitt barn och erfarenhet av trassel med barnets mamma att ägna sig åt. Att då hantera din svartsjuka, dina tankar om gemensamt barn osv blir för krävande för honom. 

Jag tror att du behöver förbereda dig på att han vill lämna och att du jobbar på att utveckla dig själv under tiden framöver. 
    Han verkar inte riktigt veta vad han vill och han har inte riktigt vetat länge. Någon svartsjuka behöver han ju inte hantera längre. Jag har sagt att barn inte är en dealbreaker för mig och att jag hellre vill ha en bra relation med honom, men han säger att problemet är att han är osäker på om det är känns rätt.

Jag undrar vad han ska med denna paus till om han vill göra slut, han har ju tänkt på det här fram och tillbaka så mycket redan.
    Det bådar förstås inte gott. Jag kan inte se någon framtid utan honom så greppar just nu efter allt hopp jag kan få.
  • Jemp

Hitta tillbaka till vad, och är det verkligen en relation du vill ha barn i? 

Ingen här kan såklart veta, men jag tycker det låter som en relation där du vill mer och han återkommande vacklar. 

• Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 11:13:27 följande:
    Han verkar inte riktigt veta vad han vill och han har inte riktigt vetat länge. Någon svartsjuka behöver han ju inte hantera längre. Jag har sagt att barn inte är en dealbreaker för mig och att jag hellre vill ha en bra relation med honom, men han säger att problemet är att han är osäker på om det är känns rätt.

Jag undrar vad han ska med denna paus till om han vill göra slut, han har ju tänkt på det här fram och tillbaka så mycket redan.
    Det bådar förstås inte gott. Jag kan inte se någon framtid utan honom så greppar just nu efter allt hopp jag kan få.
    Men du är ju inte en helt annan person, bara för att du agerat mindre svartsjuk nu sista tiden betyder inte att allt är annorlunda. Han vet vad du går för, din svartsjuka och bråken kan blossa upp igen. 

Han verkar börja mer och mer veta vad han vill, och tyvärr (för dig) så är det nog ett liv utan dig. 

Det spelar ju inte så stor roll för honom vad du vill och vad som är en dealbreaker för dig. Utan han måste fokusera på vad han vill, och du verkar inte vara vad han vill.

han vill tänka ifred utan att du lägger dig i. Han vill skapa ett avstånd mellan er för att göra det lättare att släppa dig helt sen. 

Självklart måste du kunna se en framtid utan honom. Så är livet. Han har inte ansvar för att göra ditt liv värt att leva. 
  • Anonym (V)
    Jemp skrev 2025-03-28 11:14:47 följande:

Hitta tillbaka till vad, och är det verkligen en relation du vill ha barn i? 

Ingen här kan såklart veta, men jag tycker det låter som en relation där du vill mer och han återkommande vacklar. 

Hitta tillbaka till det flyt vi hade förut, innan vi gjorde slut första gången. Jag vill absolut mer just nu, men vill tro att det handlar om omständigheter och inte att det är "oss" det är fel på.
    Han var först med att berätta att han var kär i mig, så det finns/har funnits äkta känslor från hans sida. DET vill jag hitta tillbaka till  och därifrån skulle det nog gå enklare. Han har pratat mycket om att han både vill coh inte vill, att han dra såt två olika håll.
Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.