• Anonym (Mamma)

Skolan äter lunch i tystnad

Jag har följt med mina barn ett flertal tillfällen nu till skolan och suttit med i deras matsal, då jag deltagit hela skoldagen. 

Lärarna säger att barnen ska vara tysta i fem minuter när dom satt sig ner. Hela matsalen ska då vara helt tyst från prat. 

Jag har kollat klockan och det har alltid varit minst 15 minuters tystnad i matsalen. 

Jag kan ärligt inte se det positiva med detta. 5 minuter, ja då hinner barnen sätta sig ner och äta i lugn och ro. Men 15-20 minuter?. Då har dom flesta hunnit äta klart. Då missar man ju trevliga samtal. Sedan ska självklart inte barnen skrika. Men att sitta i en vanlig samtalston och konversera, det är en viktig färdighet. 

Har pratat med lärarna. Dom bekräftar att dom säger 5 minuters tystnad men att det brukar ha runt 20 minuters tystnad i praktiken?. För att då går det fortare. 

Är detta verkligen okej? 

• Svar på tråden Skolan äter lunch i tystnad
  • Anonym (Mamma)
    Lynx123 skrev 2025-03-28 16:34:35 följande:

Tycker att det låter jättebra. En lugn stund skadar ingen.

Blir ju oerhört märkligt och när ska barnen lära sig hur man socialt beter sig kring ett köksbord? Alla barn äter inte middag med sina familjer och samtalar. Man sitter typ vid en tv eller iPad på varsitt håll. 

När ska man utveckla denna färdighet? 

• Agnescecila

Jag önskar att det varit så när jag var liten. Med lugn och ro tror jag att fler barn kunnat få ro att äta. 

Den sociala färdigheten lär man sig i hemmet eller på fritiden. Den sociala biten finns på rasterna. 

Detta med att man inte äter hela familjen tillsammans tycker jag är lite sjukt. Det känns som om man idag inte ska sitta ner och känna vad maten smakar. 

• Anonym (Py)

Jag tycker att det låter jättekonstigt! Vår skola har också fem tysta minuter, men efter det vill barnen prata med varandra. Barnen uppmuntras att sitta kvar i tjugo minuter och äta lugn och konversera.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-28 17:06:53 följande:

Jag tycker att det låter jättekonstigt! Vår skola har också fem tysta minuter, men efter det vill barnen prata med varandra. Barnen uppmuntras att sitta kvar i tjugo minuter och äta lugn och konversera.

Ja alltså man säger att det är 5 minuter till barnen. Men det är enligt lärarna också alltid 15-20 minuter istället. Jag har dessutom tittat på klockan, i tron om att om 5 minuter får jag prata. Icke då, man får prata när man blir tillsagd. Och självklart ska inte barnen efter detta börja skrika. 
  • mari123

Ungarna är ju tillsammans hela skoldagen så nog hinner de prata!! Jag är imponerad att det går att få tyst!!

• Anonym (Orka ha en åsikt om allt)

Alla ska alltid tycka om skolan. Om du frågar 10 olika föräldrar så får du 10 olika svar för hur och hur länge saker ska fungera. Varför inte bara låta lärarna sköta sitt, det är ju knappast skadligt för barnen att vara tysta en stund extra en gång per dag, eller?

• Spucks

Barn har för det mesta inte svårt att prata med varandra, däremot har de jättesvårt att vara tysta. Därför tycker jag det är utmärkt att skolan lär barnen att var sak har sin tid, att man koncentrera sig på det man gör och att man inte behöver ha truten öppen hela tiden.

• Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 16:44:53 följande:

Blir ju oerhört märkligt och när ska barnen lära sig hur man socialt beter sig kring ett köksbord? Alla barn äter inte middag med sina familjer och samtalar. Man sitter typ vid en tv eller iPad på varsitt håll. 

Det gör man i hemmet genom gemensamma måltåider. Barn pratar på rasterna och utanför skoltid så det går ingen nöd på dem.
  • Anonym (Karl)

Fast då är det ju istället brister i föräldraskapet. Det kan man ju inte räkna med att skolan ska kompensera för. 

Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 16:44:53 följande:

Svar på tråden Skolan äter lunch i tystnad