• Anonym (Mamma)

Skolan äter lunch i tystnad

Jag har följt med mina barn ett flertal tillfällen nu till skolan och suttit med i deras matsal, då jag deltagit hela skoldagen. 

Lärarna säger att barnen ska vara tysta i fem minuter när dom satt sig ner. Hela matsalen ska då vara helt tyst från prat. 

Jag har kollat klockan och det har alltid varit minst 15 minuters tystnad i matsalen. 

Jag kan ärligt inte se det positiva med detta. 5 minuter, ja då hinner barnen sätta sig ner och äta i lugn och ro. Men 15-20 minuter?. Då har dom flesta hunnit äta klart. Då missar man ju trevliga samtal. Sedan ska självklart inte barnen skrika. Men att sitta i en vanlig samtalston och konversera, det är en viktig färdighet. 

Har pratat med lärarna. Dom bekräftar att dom säger 5 minuters tystnad men att det brukar ha runt 20 minuters tystnad i praktiken?. För att då går det fortare. 

Är detta verkligen okej? 

• Svar på tråden Skolan äter lunch i tystnad
  • Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 19:56:19 följande:
    Borde man inte hantera att det är stökigt annars då? 
    Jo absolut...genom att inte tillåta paddor vid bordet och att få matro. Vad barnen gör på sin fritid kan inte skolan kontrollera.
  • Anonym (Mamma)
    Lynx123 skrev 2025-03-28 22:21:43 följande:
    Jo absolut...genom att inte tillåta paddor vid bordet och att få matro. Vad barnen gör på sin fritid kan inte skolan kontrollera.
    Jag tänkte mer utöver det som är i matsalen. Det är ju inte okej att ha kaos under resten av dagen? 
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-29 00:23:00 följande:
    Jag tänkte mer utöver det som är i matsalen. Det är ju inte okej att ha kaos under resten av dagen? 
    Nej det är inte okej, men när en klass lyckas knäcka läraren till utmattning och det blir vikarie och nya lärare varje årskurs så blir det kaos.

Ena barnet hade 2 förskollärare i förskoleklass. 1 lärare åk 1, en lärare åk 2 och 3 (då blev klassen lite bättre) 2 nya huvudlärare åk 4 och sedan ytterligare 2 nya åk 5. Behöver jag säga att det var stökigt? I efterhand har jag fått veta att det nog var minst 6 st(!) av 25 med någon form av npf-diagnos. En del höll dock ihop i skolan och bröt ihop hemma istället.

Matsalen tysta minuter är guld! Bara för att ditt barns klass kanske inte behöver det så finns det andra som behöver det.  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bra) skrev 2025-03-29 00:37:48 följande:
    Nej det är inte okej, men när en klass lyckas knäcka läraren till utmattning och det blir vikarie och nya lärare varje årskurs så blir det kaos.

Ena barnet hade 2 förskollärare i förskoleklass. 1 lärare åk 1, en lärare åk 2 och 3 (då blev klassen lite bättre) 2 nya huvudlärare åk 4 och sedan ytterligare 2 nya åk 5. Behöver jag säga att det var stökigt? I efterhand har jag fått veta att det nog var minst 6 st(!) av 25 med någon form av npf-diagnos. En del höll dock ihop i skolan och bröt ihop hemma istället.

Matsalen tysta minuter är guld! Bara för att ditt barns klass kanske inte behöver det så finns det andra som behöver det.  
    Frågar du mig så blir det stökigt och kaos i ett klassrum med ett svagt ledarskap. En tydlig ledare i klassrummet lyckas hantera 25 elever även i lågstadiet oavsett vilka diagnoser barnen har. Det är bara att titta på tv-serien som klass 9a. Med dåliga lärare blev det oroligt och kaos. 
  • Ascendere
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 16:44:53 följande:

Blir ju oerhört märkligt och när ska barnen lära sig hur man socialt beter sig kring ett köksbord? Alla barn äter inte middag med sina familjer och samtalar. Man sitter typ vid en tv eller iPad på varsitt håll. 

När ska man utveckla denna färdighet? 

Kommer alltid att finnas dysfunktionella familjer. Frågan är hur mycket skolan kan och ska kompensera för detta. 
  • Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-29 00:23:00 följande:
    Nej det är inte okej. Jag menade under raster och utanför skolan. Många upplever att livet i allmänhet är rätt stressigt. Folk äter framför tv:n eller på språng. Redan under förskolan gapas och skriks det rejält när barnen leker så därför menar jag att åtminstone skollunchen kan få vara lugn. Det är.välgörande för alla med lite tystnad då och då.
  • Anonym (Jobbet)

Skulle önska att nån chef kunde införa detta på jobben med, gud så himla skönt att alla kollegor skulle tvingas vara tysta i 10-15 min på lunchen och man fick äta i fred och slippa antingen påtvingade jobbsamtal eller ofrivilliga tråkiga konversationer men ändå få äta sin lunch på vettig lunchtid och vid ett vanligt bord.

Alla ni som tycker att tystnad är bra, visst håller ni med mig att detta borde gälla oss vuxna med på våra arbetsplatser?

• Lynx123
    Anonym (Jobbet) skrev 2025-03-29 06:46:56 följande:

Skulle önska att nån chef kunde införa detta på jobben med, gud så himla skönt att alla kollegor skulle tvingas vara tysta i 10-15 min på lunchen och man fick äta i fred och slippa antingen påtvingade jobbsamtal eller ofrivilliga tråkiga konversationer men ändå få äta sin lunch på vettig lunchtid och vid ett vanligt bord.

Alla ni som tycker att tystnad är bra, visst håller ni med mig att detta borde gälla oss vuxna med på våra arbetsplatser?

Jag håller iaf med. Över huvud taget skulle det vara skönt att få ner "bruset" några snäpp.
  • Plupp73
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 19:56:19 följande:
    Borde man inte hantera att det är stökigt annars då? 
    Gör själv ett försök att hålla 25 elever lugna och stilla i ett klassrum heldag kl 8-15. Dessutom barn som inte är uppfostrade av sina föräldrar 
  • Anonym (Mamma)
    Plupp73 skrev 2025-03-29 07:24:09 följande:
    Gör själv ett försök att hålla 25 elever lugna och stilla i ett klassrum heldag kl 8-15. Dessutom barn som inte är uppfostrade av sina föräldrar 
    Jag klarar detta utmärkt. 
Svar på tråden Skolan äter lunch i tystnad