• Lynx123

Skolan äter lunch i tystnad

Tycker att det låter jättebra. En lugn stund skadar ingen.

• Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 16:44:53 följande:

Blir ju oerhört märkligt och när ska barnen lära sig hur man socialt beter sig kring ett köksbord? Alla barn äter inte middag med sina familjer och samtalar. Man sitter typ vid en tv eller iPad på varsitt håll. 

När ska man utveckla denna färdighet? 

Det gör man i hemmet genom gemensamma måltåider. Barn pratar på rasterna och utanför skoltid så det går ingen nöd på dem.
  • Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 19:48:44 följande:
    Har inget problem med 5 tysta minuter. Men 15-20 minuter är ju hela lunchen, det är orimligt. 
    Men ger det inte barnen lugn.i allt stoj och stim. Har själv jobbat som.lärarvikarie och har många gånger hört uppskattande ord från både barn och föräldrar som unnas lite ro i den stökiga vardagen.
  • Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-28 19:56:19 följande:
    Borde man inte hantera att det är stökigt annars då? 
    Jo absolut...genom att inte tillåta paddor vid bordet och att få matro. Vad barnen gör på sin fritid kan inte skolan kontrollera.
  • Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-29 00:23:00 följande:
    Jag tänkte mer utöver det som är i matsalen. Det är ju inte okej att ha kaos under resten av dagen? 
    Nej det är inte okej. Jag menade under raster och utanför skolan. Många upplever att livet i allmänhet är rätt stressigt. Folk äter framför tv:n eller på språng. Redan under förskolan gapas och skriks det rejält när barnen leker så därför menar jag att åtminstone skollunchen kan få vara lugn. Det är.välgörande för alla med lite tystnad då och då.
  • Lynx123
    Anonym (Jobbet) skrev 2025-03-29 06:46:56 följande:

Skulle önska att nån chef kunde införa detta på jobben med, gud så himla skönt att alla kollegor skulle tvingas vara tysta i 10-15 min på lunchen och man fick äta i fred och slippa antingen påtvingade jobbsamtal eller ofrivilliga tråkiga konversationer men ändå få äta sin lunch på vettig lunchtid och vid ett vanligt bord.

Alla ni som tycker att tystnad är bra, visst håller ni med mig att detta borde gälla oss vuxna med på våra arbetsplatser?

Jag håller iaf med. Över huvud taget skulle det vara skönt att få ner "bruset" några snäpp.
Svar på tråden Skolan äter lunch i tystnad