IVF i utlandet, ngn som gjort?
Jag bor i Finland och gör alltså mina behandlingar här, så tänkte berätta litet för dig om hur det fungerar. Jag går vid AVA-kliniken i Tammerfors (finns även i Åbo). Har ju bara erfarenhet av Tammerfors, men åtminstone där pratar två av läkarna en utmärkt svenska (man har samma läkare hela tiden) och de flesta av sköterskorna pratar också en riktigt hyfsad svenska, så språkproblem blir det sällan. Vad jag har förstått av vad jag läst om många svenska par som går i Finland är att de bara åker till kliniken för äggplockning och insättning, dvs man behöver inte vara på plats mer än ca tre dagar i sträck. Man behöver dock ha en läkare hemma i Sverige som kan göra VUL och kolla äggblåsornas storlek. Resultatet ringer man själv in till kliniken, tror jag. Man får ju sina recept i Finland, men för att man inte ska behöva betala fullt pris för alla medicinerna, är det bra om läkaren i Sverige går med på att skriva om recepten till svenska recept, så går kostnaderna på högkostnadsskyddet. Några blodprov har jag aldrig behövt göra, eftersom man här i Finland använder den korta metoden som standard, dvs ingen nedreglering utan man börjar spruta direkt på dag 2 i menscykeln. Jag har inte heller behövt göra mer än två VUL innan själva äggplockningen vid mina två försök. Kostnaderna vid AVA-kliniken ser du via deras hemsida www.avaclinic.com.
Fråga gärna om du vill veta mer!
Mimmi