• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Ninny

Hej alla, efter ett halvår av kämpande har jag äntligen plussat, jag väntar mitt andra barn. Känns så konstigt och lite förvirrande, trodde verkligen att jag led av endometrios, fast man kan väl bli gravid då också. Hursomhelst så börjar jag fundera på om minläkare kanske har rätt, kanske är det bara IBS. Då kan man också ha ont vid mens och ÄL, värre menstruationer och även ha ömma punkter. Men som sagt så är jag smått förvånad och naturligtvis superglad.

• ProvisT

Grattis Ninny det måste verkligen kännas helt underbart. 
    Jag hoppas det en dag kan vara jag. Jag sitter här med sur min och har PMS och ont i magen. Började nåstan slåss med min man innan idag. Mina humösvängningar är galna. Skrattar / Gråter om vartannat. Ska nog ta ett lite bad nu så jag kommer i lite balans igen.

Puss TH

• Ninny

Hej å tack ProvisT. Ja jag är fortfarande gravid men har nu fått ont vid toabesök (nr2). Känns ungefär som när jag har mens och försöker gå på toa, sticker och hugger till, har mycket luft eller vad det nu är som kör på vänster sida och snett bakom livmodern. Ibland trycker det och gör riktigt ont, hade även en liten blödning häromdagen. Så rädd för att få missfall, man oroar sig mest varje dag. Har inte riktigt vågat att bli för glad åt det här ännu eftersom allt känns så konstigt inuti mig. Undrar hur det kommer bli när barnet växer, kommer jag få mer ont då? Så många frågor.......

• bellbar

Hoppas det är ok att jag hoppar in och frågar er härinne...

Idag upplevde jag något som jag aldrig varit med om tidigare och det var väldigt, väldigt obehagligt. Ingen skön känsla heller. När jag skulle resa upp från stolen fick jag en sådan världens smärta som stack till ordentligt i livmoderstappen ändå ner till slidans område på högra sida. Jag kunde inte stå eller böja, det var lika ont, var kissnödig och gick på toaletten. Skulle kissa men kunde inte nästan göra det, efter halva så gjorde det verkligen jätteont! Det stack till ordentligt och stickningarna upphörde inte. Gav upp och gick från toan, satte mig igen och försökte hitta ställningen där smärtan skulle upphöra men det gjorde det inte förrän efter ca en timme. Vad är det som händer? :/ Vridningsvärk? Ny cysta någonstans? Har ni varit med om det tidigare? :/ Eller var det kramp??

Hoppas jag inte behöver uppleva det här igen. Usch! :/

• dallas
    kaluka skrev 2010-05-16 21:04:46 följande:
    Hoppas det är ok att jag hoppar in och frågar er härinne...Idag upplevde jag något som jag aldrig varit med om tidigare och det var väldigt, väldigt obehagligt. Ingen skön känsla heller. När jag skulle resa upp från stolen fick jag en sådan världens smärta som stack till ordentligt i livmoderstappen ändå ner till slidans område på högra sida. Jag kunde inte stå eller böja, det var lika ont, var kissnödig och gick på toaletten. Skulle kissa men kunde inte nästan göra det, efter halva så gjorde det verkligen jätteont! Det stack till ordentligt och stickningarna upphörde inte. Gav upp och gick från toan, satte mig igen och försökte hitta ställningen där smärtan skulle upphöra men det gjorde det inte förrän efter ca en timme. Vad är det som händer? :/ Vridningsvärk? Ny cysta någonstans? Har ni varit med om det tidigare? :/ Eller var det kramp?? Hoppas jag inte behöver uppleva det här igen. Usch! :/
    Jag tror du skall gå t doktorn- min gissning är - nån cysta.Men som sagt gå t doktorn för det låter inte så bra.
  • bellbar
    dallas skrev 2010-05-17 21:45:47 följande:
    Jag tror du skall gå t doktorn- min gissning är - nån cysta.Men som sagt gå t doktorn för det låter inte så bra.
    :/ ska dit idag kl 14 då får man se vad dom hittar... hmm...
  • ProvisT

Hej Kaluka: Hur har det gått för dig. Kunde de se något som kunde förklara smärtorna?

Jag är nu inne på min 4e månad på mina örtmedeciner. Min mens gör fortfarande ont men mellan mens mår jag så himla bra. Energin är tillbaka och jag känner mig harmonisk och glad. Om 2 veckor är det dags för mens igen och denna månaden hoppas jag på smärtfriare mens igen.

• bellbar
    ProvisT skrev 2010-05-21 14:10:08 följande:
    Hej Kaluka: Hur har det gått för dig. Kunde de se något som kunde förklara smärtorna? Jag är nu inne på min 4e månad på mina örtmedeciner. Min mens gör fortfarande ont men mellan mens mår jag så himla bra. Energin är tillbaka och jag känner mig harmonisk och glad. Om 2 veckor är det dags för mens igen och denna månaden hoppas jag på smärtfriare mens igen.
    Hej ProvisT!

Jo, det märkliga var att dom inte kunde hitta något där och allt såg bra ut! Sedan dess har jag inte haft ont efter läkarbesöket... Märkligt! Men det är väldigt skönt på något sätt att inte behöva se om det kommit ny cysta/ nya cystor på skärmen via ua. :)

Men nu börjar det kännas lite ont här och där, då röda tanten är på väg... Troligen inatt eller imorgon. Det är bara att hålla ut 2 dagar sen är det över med det värsta och 3e dagen brukar det inte vara värst ont... Annars mår jag väldigt bra mellan mens. Det som hände tidigare var det första gången och jag hoppas att jag inte behöver uppleva det igen!

Vetekudden brukar vara min bästa vän när jag har mensvärk... hihi. Den hjälper väldigt mycket och det är skönt. Jag försöker undvika att äta värktabletter, men givetvis tar jag om jag har alltför ont, annars inte.
  • FrökenNilsson

Hej alla......sitter här o läser o läser.....är själv inne på 3e veckan av sjukskrivning efter en op som skulle va titthål men övergick till öppen.....var visst en del sammanväxningar....visste att det var en chokladcysta på v sida...men nu var dom tvugna o lossa på sammanväxningar mot livmoder o tarm+ att ta bort både äggledare o äggstock på v sida där cystan satt.....fick svar på provsvaren som alltid görs på det som tas bort igår....hjälp va nervöst o öppna men det var ok....endometrios men godartat vad det nu betyder?
    ska när nu mensen kommer igång igen behandlads med Decapeptyl depot i 6 månader (hoppas må bra)
    sen måste jag in till hösten igen o göra en kontraströntgen på höger äggledare då dom inte kunde se ngt flöde......tack o lov att vi har vår älsklingsgosse........

ngn som vet om det är viktigt att börja på medicineringen på mensens första dag??? jag har inte hämtat ut än för den var lite dyr....sen hade dom den visst inte hemma på apoteket utan den behövde beställas men det skulle bara ta ngn dag.....men skulle va skönt o veta hur(om det är superviktigt på första dagen för då får jag väl ta o fixa ut de....

blev visst lite långt men hoppas ngn orkat läsa.......

• ProvisT

Hej Annica; Oj vilken pärs. Jag är ledsen för din skull att allt blev så stort ingrepp. Ja tacka gudarna för att du redan har din son.

Hade du problem att bli gravid med honom, eller gick det lätt? Det låter som du hade väldigt mycket endometrios. Hade du mycket ont?

Jag gick igenom en titthål och sedan började jag på de medicinerna som du ska ta nu. Jag mådde skitkass och blev deprimerad och totalt olycklig. Men alla reagerar vi ju olika. Det konstiga med min behandling var att 2 månader efter min behandling så var smärtan tillbaka lika starkt som innan. Vilken besvikelse. På den tiden trodde jag att jag var botad efter de 6 månaderna.

Jag kan inte riktigt komma ihåg om det var vid någon specifik tid jag började med dem. Men det gick iaf en två månader innan jag startade efter operationen.

Jag skickat världens största varmaste kram till dig, och hoppas att du ska få må ok.

Kram

Svar på tråden Vi med endometrios 5