• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Trinity78
    pindile skrev 2010-08-20 19:57:09 följande:
    Känner mig nu som ett enda stort blåmärke i magen.....det bränner i äggledarna så jag blir tooookig, inte ens dom starka tabletterna jag fick hjälper mot smärtan...:(

hur länge brukar det kännas så här efter en titthåls-op??

Ni med Endo, kan ni inte berätta om era symptom och behandlingar......??

hur lång tid ska man räkna med att få äta p-pillren innan man märker av nån förbättring?

Det låter inte helt bra, tycker jag. Jag tycker att du ska kontakta din läkare igen och berätta hur du mår. Jag hade inga såna problem efter operationen så jag vet inte vad det kan bero på. Du ska i alla fall ha tabletter som hjälper ordentligt och det kan din läkare hjälpa dig med.

Vad gäller p-piller så kan det ta några månader innan man märker nån effekt. Personligen så gjorde de ingen större skillnad, det som verkligen hjälpte för mig var hormonbehandling med Enanton som försätter kroppen i ett fejkat klimakterium. Då går (oftast) endo tillbaka och symptomen lättas. Det är inte nån jättetrevlig behandling men det är värt det. Efter behandlingen är det bäst att använda hormonspiral för att endon inte ska komma tillbaka igen.

Lycka till!
    Reproductively challenged
  • pindile
    Trinity78 skrev 2010-08-23 20:10:41 följande:
    Det låter inte helt bra, tycker jag. Jag tycker att du ska kontakta din läkare igen och berätta hur du mår. Jag hade inga såna problem efter operationen så jag vet inte vad det kan bero på. Du ska i alla fall ha tabletter som hjälper ordentligt och det kan din läkare hjälpa dig med.

Vad gäller p-piller så kan det ta några månader innan man märker nån effekt. Personligen så gjorde de ingen större skillnad, det som verkligen hjälpte för mig var hormonbehandling med Enanton som försätter kroppen i ett fejkat klimakterium. Då går (oftast) endo tillbaka och symptomen lättas. Det är inte nån jättetrevlig behandling men det är värt det. Efter behandlingen är det bäst att använda hormonspiral för att endon inte ska komma tillbaka igen.

Lycka till!
    Tack för svar:)
    Jag har fortfarande en brännande smärta i äggledarna, liknande den som var innan op. Men nu idag har jag fått fruktansvärt ont i blygdbenet också......har aldrig haft ont där innan utom när jag skulle föda barn.....
    vet ni om detta kan bero på endon eller vad tusan e felet nu då?
    Blir lite nervös, för efter op hade jag jättesvårt att kunna kissa själv, de fick tömma mig flera ggr och jag har fortfarande en känsla av att jag inte får ut allt när jag ska kissa......
    åh, om det bara kunde bli bra....jag e sååå trött på o inte a en enda dag som är helt smärtfri:(
  • Trinity78
    pindile skrev 2010-08-24 09:02:20 följande:
    Tack för svar:)
    Jag har fortfarande en brännande smärta i äggledarna, liknande den som var innan op. Men nu idag har jag fått fruktansvärt ont i blygdbenet också......har aldrig haft ont där innan utom när jag skulle föda barn.....
    vet ni om detta kan bero på endon eller vad tusan e felet nu då?
    Blir lite nervös, för efter op hade jag jättesvårt att kunna kissa själv, de fick tömma mig flera ggr och jag har fortfarande en känsla av att jag inte får ut allt när jag ska kissa......
    åh, om det bara kunde bli bra....jag e sååå trött på o inte a en enda dag som är helt smärtfri:(
    Hmm, jag tycker verkligen att du ska kontakta din läkare. Bättre att vara på säkra sidan.
  • pindile
    Trinity78 skrev 2010-08-24 12:37:40 följande:
    Hmm, jag tycker verkligen att du ska kontakta din läkare. Bättre att vara på säkra sidan.
    Ja du har nog rätt....
    Ska vänta tills imorgon och har det inte gått över i blygdbenet då så får jag nog ringa in o prata med dom.
  • Trinity78

På tal om ingen ingenting så var vi på ett tidigt UL idag och det fanns faktiskt  nåt därinne. Jag försökte ta upp det som står i artikeln (se länk nedan) med gynekologen men han bara babblade på om att endometrios gör att det blir svårt att bli gravid och att många blir bättre efter en graviditet. Suck. Jag ska skriva ut den och ta med den på inskrivningen på fredag. Hoppas att de lyssnar bättre där.

www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/07/02/endometrios-okar-risker-vi/index.xml

• Fru U

Jag hade ont i en månad efter min titthålsoperation. Men har man jätteont ska man söka hjälp, man ska inte gå och ha ont, det finns hjälp att få även om de ibland är kinkiga med starkare tabletter.

Svaren bor i hjärtat
  • pindile
    Fru U skrev 2010-08-24 20:27:38 följande:
    Jag hade ont i en månad efter min titthålsoperation. Men har man jätteont ska man söka hjälp, man ska inte gå och ha ont, det finns hjälp att få även om de ibland är kinkiga med starkare tabletter.
    Oj, de flesta säger ju att man ska må bra så fort efter en titthåls-op. Men jag mår inte alls bra, fy gör så ont att jag har svårt o koncentrera mig på nåt annat ju....:(

Jag ska börja jobba på måndag igen också.....hur ska det gå till?? Jag jobbar heltid och har ett mkt fysiskt krävande jobb, fattar inte hur jag ska orka med det nu när jag mår så här?
    Hur är det med sjukskrivningar tror du?  Kommer jag bli tvungen o gå till jobbet ändå på måndag? Jag blev ju sjukskriven en vecka av läkaren som opererade mig.
  • pindile

inte många aktiva i tråden?? trist:(
    usch va kass jag mår.....det gör så ont nu , det är en slags sprängande smärta över blygdbenet.......:(

• Fru U

Jag tycker du ska ringa till kliniken/mottagningen och förklara hur ont du har. Standard (om man mår bra från början) är att man brukar må okej efter en vecka, men vi är alla individer.

Du genomgick en stor operation ju. De tittade inte bara, de tog bort saker, brände och så vidare. Din kropp är typ som ett enda stort blåmärke inuti så det är inte konstigt du har ont.

Men vad fick du för smärtstillande med dig hem?

Jag brukar missa när det kommer inlägg (denna tråden hamnar så långt ner bland mina favoriter) så hojta gärna till i inboxen om det är nåt (jag ser lättare när det kommer nåt där).

Jag kollar sen om du svarat här (ska inte lägga mig än och nu vet jag ju att du tittat in precis o kanske svarar ganska snabbt)

Svaren bor i hjärtat
  • pindile
    Fru U skrev 2010-08-25 20:24:07 följande:
    Jag tycker du ska ringa till kliniken/mottagningen och förklara hur ont du har. Standard (om man mår bra från början) är att man brukar må okej efter en vecka, men vi är alla individer.Du genomgick en stor operation ju. De tittade inte bara, de tog bort saker, brände och så vidare. Din kropp är typ som ett enda stort blåmärke inuti så det är inte konstigt du har ont. Men vad fick du för smärtstillande med dig hem? Jag brukar missa när det kommer inlägg (denna tråden hamnar så långt ner bland mina favoriter) så hojta gärna till i inboxen om det är nåt (jag ser lättare när det kommer nåt där). Jag kollar sen om du svarat här (ska inte lägga mig än och nu vet jag ju att du tittat in precis o kanske svarar ganska snabbt)
    Svaren bor i hjärtat

Jag tänkte testa o ringa igen så fort jag vaknat, då borde jag kunna få en telefontid. Ja, dom gjorde ju en hel del inne i magen, och jag har verkligen kännt mig som om nån boxat mig i magen i flera timmar nu efter op. Men just som den smärtan och operationssåren börjat göra mindre ont, kom det här....o det gör så jätteont också, det bränner verkligen...:( ajajaj........:(:( Jag fick diklofenak T, är lite känslig mot medeciner och har fått allergiska reaktioner mot flera läkemedel så jag är lite försiktig och tar inga tabletter om jag inte känner mig tvungen och idag har jag tagit två såna för att kunna stå ut..... Måste bara berätta: läste nyss att just den veckan som jag var inne så dog en kvinna runt 30 år, på samma avdelning som där jag låg....under en enkel operation(sterilisering), förmodligen pga narkosen. fyyyy va man kommer till insikt då alltså......man vet ju aldrig, herregud va man ska va tacksam för livet alltså!!!
Svar på tråden Vi med endometrios 5