• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Bubbis10

sålänge inte ett barn far illa så fattar jag verkeligen inte att det ens blir en debatt om detta?! jag struntar fullkomligt i om min granne,vän osv ammar sitt barn tills barnet e 2 år, det e väl upp till henne! jisses...har man inte annat att göra än lägga näsan i blöt så bör man skaffa sig en hobby!

• Plutteli
    Pregga skrev 2010-10-10 23:20:47 följande:
    sålänge inte ett barn far illa så fattar jag verkeligen inte att det ens blir en debatt om detta?! jag struntar fullkomligt i om min granne,vän osv ammar sitt barn tills barnet e 2 år, det e väl upp till henne! jisses...har man inte annat att göra än lägga näsan i blöt så bör man skaffa sig en hobby!
    Precis,
    Finner det lite intressant dock att Här och nu försöker läxa upp mig kring hur vi fixade vår dotters magproblem, för det är inte första gången hon tror sig veta mer än mig, min man och den expert på barns magar som vi till sist fick träffa ang hur vår dotters mage borde skötas...
  • örtagård
    Här och nu skrev 2010-10-10 23:20:16 följande:
    Det är precis det som ofta hjälper. Men jag hade försökt varannan dag iaf.
    Du menar att du tror det hjälper mot förstopping att ge stoppande mat i flera omgångar utan att ändra kosten eller utan medicinering? Något ger mig anledning att betvila att du har så stor erfarenhet av förstoppning .

Och hur tänker du att oregelbunda måltidsvanor skulle avhjälpa förstoppning?
  • örtagård
    örtagård skrev 2010-10-10 23:26:11 följande:
    Du menar att du tror det hjälper mot förstopping att ge stoppande mat i flera omgångar utan att ändra kosten eller utan medicinering? Något ger mig anledning att betvila att du har så stor erfarenhet av förstoppning .

Och hur tänker du att oregelbunda måltidsvanor skulle avhjälpa förstoppning?
    Så du tror inte att tio majskrokar som gett vid tio tillfällen under en timme, blir en lite hård boll i tarmen?

Det är spännade att hitta enskilda lekmän som vet mer än barnkirurger .
  • örtagård

Just nu bleknar  mitt intresse för diskussionen pga av nivån. Godnatt.

• Bubbis10
    Plutteli skrev 2010-10-10 23:22:36 följande:
    Precis,
    Finner det lite intressant dock att Här och nu försöker läxa upp mig kring hur vi fixade vår dotters magproblem, för det är inte första gången hon tror sig veta mer än mig, min man och den expert på barns magar som vi till sist fick träffa ang hur vår dotters mage borde skötas...
    aså med den expertisen so här och nu besitter så förstår jag inte alls varför inte denne jobbar som proffessor eller nåt utan ägnar sin expertis till ngt så simpelt som fl. hahaha du, vet vad som e bäst för dina barn thats it!
  • Sara 84

Har bara läst delar av tråden och tycker det är så ledsamt att så många ser amning som nåt äckligt och onormalt. Det är helt normalt att amma en tvååring, däremot är det skrämmande att det blir allt vanligare att sluta amma tidigt. Är anledningen till detta att så många ser amningen som nåt äckligt när barnet är äldre än sex månader? Sorgligt.

Varför inte om möjligt låta barnen styra själva? För det kan dom.

• Pippinio

Tanken pa att amma en tva-aring ar for mig lite konstig och frammande (aktar mig for att saga ’onormalt’)– for mig personligen gar gransen vid 1 ar. Daremot sa ONSKAR jag att jag inte tyckte att det skulle kannas kosntigt att amma min 20 manaders eftersom jag ar overtygad om att det finns fordelar med att barn far i sig en dos brostmjolk tills tva/tre-arsaldern. Tycker det ar intressant att sa manga barn faktiskt dricker valling i flaska innan de gar och lagger sig / nar de forst vaknar pa morgonen anda tills de ar i tva/tre-arsaldern. Det visar ju att de fortfarande har ett ’sugbehov’ och ett behov av lite extra ’magfyllnad’ efter middagen eller innan frukosten.  Sakerligen vore ju da brostmjolk (om an utpumpad och serverad i flaska) vara ett nyttigare (for att inte namna BILLIGARE) alternativ??

• sirisdotter
    Pippinio skrev 2010-10-11 00:18:02 följande:

Tanken pa att amma en tva-aring ar for mig lite konstig och frammande (aktar mig for att saga ’onormalt’)– for mig personligen gar gransen vid 1 ar. Daremot sa ONSKAR jag att jag inte tyckte att det skulle kannas kosntigt att amma min 20 manaders eftersom jag ar overtygad om att det finns fordelar med att barn far i sig en dos brostmjolk tills tva/tre-arsaldern. Tycker det ar intressant att sa manga barn faktiskt dricker valling i flaska innan de gar och lagger sig / nar de forst vaknar pa morgonen anda tills de ar i tva/tre-arsaldern. Det visar ju att de fortfarande har ett ’sugbehov’ och ett behov av lite extra ’magfyllnad’ efter middagen eller innan frukosten.  Sakerligen vore ju da brostmjolk (om an utpumpad och serverad i flaska) vara ett nyttigare (for att inte namna BILLIGARE) alternativ??

För att inte nämna hur mycket bekvämare bröstmjölken är!   Inga flaskor att diska,  inget vatten att värma och  temperaturen är perfekt!

Ni som tycker det är äckligt  kan ju hålla er undan från sovrummen i de familjer där tvååringar får naturlig föda innan de somnar och när de vaknar!   Eller brukar ni lägga er i vad andra familjer håller på med i sina sovrum?
  • mamaanan
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-10 10:49:42 följande:
    Fast personen sa ju att man ammar bebisar och inte äldre, som ett konstaterande och då undrar jag varför alla inte ammar sina bebisar.

Eller är det okej att välja att amma eller inte amma en bebis men inte att amma så länge ett barn vill?
    ja.. det är klart att man inte behöver amma sin bebis, det finns andra jättebra altrenativ. men man ammar inte ungar som kan dra ner tröjan och "ta själv" så att säga.
Svar på tråden Amma en tvååring...