• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Plutteli
    mamaanan skrev 2010-10-12 21:53:21 följande:
    du, jag (en riktig fjortis) kan förklara för dig (en jättevuxen ungdom) hur många ggr som helst vad jag menar men du vill ju inte fatta så vi struntar i det så får du mer tid att tugga med nån annan istället. =)
    Jag fattar vad du menar, jag tycker bara det är ett dåligt argument och håller inte med för fem öre, är det så svårt att fatta?
  • Bubbis10

Jisses, vilken otrevlig ton det e här inne ??

• DestinationX

herregud... en till "amma-ett-större-barn-tråd".
    skit i det, varför bryr man sig alltid så mycket om hur andra gör med sin amning? spelar det nån roll om man ger ersättning från dag ett eller ammar tills ungen är tre? man skadar väl ingen?!

• 100kgpappa

Vi har ammat våra barn upp till ca 2 år, för det känns rätt naturligt. Frugan läste en australiensisk undersökning som fann ett väldigt tydligt samband mellan hur länge pojkar ammade och hur de presterade i skolan när de blev äldre. Med flickor fann man inget samband. Man visste dock inte vad det beror på, men pojkar som ammade upp till 2 år presterade bättre (i snitt alltså, men det var en seriös vetenskapligt belagd undersökning). Att amma längre än 2 år gav ingen ytterliggare positiv utveckling i skolan, men up till det var kurvan tydlig.

Bedan, varför är det tack o lov att du själv inte blev ammad? Respekterar att du inte vill amma själv, men hade du mått dåligt om du visste att du blev ammad som bebis?

• majess

ammar man en tvååring beter man sig kanske biologiskt men inte naturligt. naturen spelar ju en massa spratt så det skulle ju vara möjligt att amma en 18 åring oxå om bröstproduktionen fick fnatt o inte la av....hur ofräscht som helst.

en mamma som ammar en tvååring gör det av orsaker som absolut inte har med barnet o göra anser jag

• TheFamily

Finns säkert många nyttiga anledningar att amma en tvååring......tycker mest att det är det praktiska som är negativt. Tycker det är skönt att ha min kropp ifred (förutom ibland med min man då). För mig räckte det att amma tills hon var ca 8 mån. Står för att det var nästan enbart egoistiska skäl jag slutade amma!
    Skulle dock inte reagera på om nån ammar sin tvååring. Dock tyckte jag det var lite obehagligt när man i den brittiska dokumentären ser en mamma amma sin 7 åring.....

• 100kgpappa
    majess skrev 2011-03-07 16:51:25 följande:
    ammar man en tvååring beter man sig kanske biologiskt men inte naturligt. naturen spelar ju en massa spratt så det skulle ju vara möjligt att amma en 18 åring oxå om bröstproduktionen fick fnatt o inte la av....hur ofräscht som helst.

en mamma som ammar en tvååring gör det av orsaker som absolut inte har med barnet o göra anser jag
    I andra delar av världen där man inte har ett överflöd av mat som här ammar man upp till 3-årsåldern ungefär (har jag läst i nån artikel) Troligtvis har våra förfäder ammat motsvarande, är ett modernt påfund att det inte ska ammas, mjölkersättning har inte funnits så länge.

• Lady Dahmer

nej det är inte möjligt att amma en 18åring oavsett mjölkproduktion. en 18åring varken KAN eller VILL amma.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • k girl

Nej det skulle inte vara möjligt, eftersom ett barn som fått sina permanenta tänder inte kan skapa det vacuum som krävs för att dia.

Och jag fattar i överhuvudtaget inte varför man postar en dylik fråga under etik. Hallå, hur kan det vara en etikfråga att välja att amma en tvååring?
Svar på tråden Amma en tvååring...