• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Plutteli
    mamaanan skrev 2010-10-11 09:23:51 följande:
    men varför spelar du dum när du fattar vad jag menar.. ja, jag vet att en 4 månaders har styrka nog att dra ner en tjöja men om jag säger så här då: när barnet kan be om detså bör det vara ett tecken på att det är dags att sluta.
    Jamen dåså, min tjej kunde inte med ord be om amningen ens när vi slutade vid 23 månader, så då är det ju lugnt!

Är det fler saker man ska sluta med bara för att barnet kan be om det? Välling kanske? Eller gröt? Eller varför inte smörgåsar?
  • Plutteli
    Brasset skrev 2010-10-11 09:21:54 följande:
    Ja men det är ju klart att det finns komersiella varor, nästan alla bebisprodukter är ju sådana. Det finns ju mängder av produkter som man egentligen inte behöver men son inte är fel heller.
    Och det är normalt att börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag gjorde all barnmat själv och mitt barn har inte haft några problem med magen. Snarare hade han det av amningen pga att jag hade för mycket mjölk osv.
    Ja det är både normalt och vanligt att börja med smakisar redan vid 4 månader, dock är det inte speciellt naturligt, men det är ju nått helt annat.
    Sen ser jag inte varför du behöver försvara dig så med tanke på vad jag skrev i mitt inlägg....
  • Plutteli
    MTA skrev 2010-10-11 09:52:36 följande:
    Eftersom det krånglade med amningen från första början fick vi en amningsnapp på BB. Den gör att det tar längre tid för mjölken att rinna till och att det är mer jobb för en bebis att suga. Det är däremot lättare att få tag.

Vi fick ingen hjälp på BB heller med amningen och hade jag vetat vad amningsnappen innebar hade jag aldrig tagit den.

Jag tror att jag vet bäst hur mitt barn upplever det. Mjölken kommer inte tillräckligt snabbt och dessutom slutade hon äta efter att hon bara fått i sig 30ml vilket är alldeles för lite! Det var helt enkelt för jobbigt för henne.
    Hur vet du villken mängd hon fick i sig?
    Jag visste aldrig hur mycket min dotter åt... Fast det är klart, verkade hon hungrig var det nog för lite oavsett mängd..
  • rödtopp
    zanna80 skrev 2010-10-11 10:37:07 följande:
    Gillar inte ordet "normalt", skulle nog hellre säga att det är mindre vanligt att en 2 åring ammas i Sverige.
    Jag tror att det är vanligare än man tror men jag tror att många ammar i hemlighet just för att det finns så många fördommar mot långtidsamning, man får ta så mycke skit från vissa...
    I den här tråden har vi som ammar länge både separationsångest och pedofila tankar enligt vissa!!!
    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Bubbis10

Detta med amning e visst ett hett ämne så vi hettar upp det lite mer, haha jag...taddaaaaaa trumvirvel-ammar ute åxå, på fik, å där det behöva. Offentligt med andra ord. visst jag dinglar ju inte runt med boobsen i det fria men ammar ute det gör jag. har ngn probs med det? taskigt läge för jag kunde inte bry mig mindre!

Ang amningsnapp, då jag har blött fr brösten å en liten bit tom lossnade fr ena bröstvårtan så har jag varierat med amningsnapp å utan, jag har gråtit av smärta men fortsatt-NU idag fick jag min belöning, jag kunde amma utan att det gör ont, å utan napp. jag kommer mama min son tills han e iallafall 1 år om jag har mjölk å kan.
    underbart å få ha den närheten till sitt älskade lilla barn :)

Tänk att folk kan störa sig på det-skaffa en hobby ffs!

• Bubbis10
    rödtopp skrev 2010-10-11 22:26:28 följande:
    Jag tror att det är vanligare än man tror men jag tror att många ammar i hemlighet just för att det finns så många fördommar mot långtidsamning, man får ta så mycke skit från vissa...
    I den här tråden har vi som ammar länge både separationsångest och pedofila tankar enligt vissa!!!
    helt jäkla sjukt, att ens dra in ordet pedofeli i samma mening som amning?! det säjer mer om den pers än den som faktiskt ammar sitt barn. amning har inget som helt relaterat till sex å den som tror annat bör söka hjälp snarast! för DEN pers e störd! det e ju helt vansinninigt att vissa smyger med det pga andra störa pers som inte har ett eget liv å ta hand om, separationsångest? hahahaha tillåt mig asg-kanske man vill ge sitt barn det man sj anser bäst å inte fasiken vet ngn annan bättre än mig vad som e bra för mina barn.
    Håller med plutteli i denna tråd på alla hennes inlägg.
  • MammaMian
    Pregga skrev 2010-10-11 22:33:49 följande:
    Detta med amning e visst ett hett ämne så vi hettar upp det lite mer, haha jag...taddaaaaaa trumvirvel-ammar ute åxå, på fik, å där det behöva. Offentligt med andra ord. visst jag dinglar ju inte runt med boobsen i det fria men ammar ute det gör jag. har ngn probs med det? taskigt läge för jag kunde inte bry mig mindre!

Ang amningsnapp, då jag har blött fr brösten å en liten bit tom lossnade fr ena bröstvårtan så har jag varierat med amningsnapp å utan, jag har gråtit av smärta men fortsatt-NU idag fick jag min belöning, jag kunde amma utan att det gör ont, å utan napp. jag kommer mama min son tills han e iallafall 1 år om jag har mjölk å kan.
    underbart å få ha den närheten till sitt älskade lilla barn :)

Tänk att folk kan störa sig på det-skaffa en hobby ffs!
  • mamaanan
    Plutteli skrev 2010-10-11 13:48:05 följande:
    Jamen dåså, min tjej kunde inte med ord be om amningen ens när vi slutade vid 23 månader, så då är det ju lugnt!

Är det fler saker man ska sluta med bara för att barnet kan be om det? Välling kanske? Eller gröt? Eller varför inte smörgåsar?
    haha, jag kan inte annat än att skratta åt dig liksom alla andra dig lik på familjeliv..

jag orkar inte diskutera med någon som jag antar är flera år äldre än mig men beter sig som en snorunge..
  • Plutteli
    mamaanan skrev 2010-10-12 07:34:34 följande:
    haha, jag kan inte annat än att skratta åt dig liksom alla andra dig lik på familjeliv..

jag orkar inte diskutera med någon som jag antar är flera år äldre än mig men beter sig som en snorunge..
    Jag är fullt seriös, jag tycker det är ett apdåligt argument att man ska sluta med amningen bara för att barnet kan be om att få amma med ord.
    För trots allt, en bebis kan ju ca 30 minuter efter denne är född börja be om att amma genom skrik, smackningar och bök runt bröstet. Att be om att ammas är liksom en av de mest grundläggande kommunikationerna och behoven hos en nyfödd, men bara för att detta önskemål går ifrån att uttryckas genom skrik och bök, till att sägas i rena ord så är det inte längre ok. Som sagt, det är ett ap-dåligt argument att man ska sluta bara för att barnet kan fråga efter bröstet!

Och nej, jag är inte speciellt gammal vad nu det hade med nått att göra, jag tycker snarast det är du som beter dig som en riktig fjortis.
  • Lady Dahmer
    Plutteli skrev 2010-10-12 09:08:08 följande:
    Jag är fullt seriös, jag tycker det är ett apdåligt argument att man ska sluta med amningen bara för att barnet kan be om att få amma med ord.
    För trots allt, en bebis kan ju ca 30 minuter efter denne är född börja be om att amma genom skrik, smackningar och bök runt bröstet. Att be om att ammas är liksom en av de mest grundläggande kommunikationerna och behoven hos en nyfödd, men bara för att detta önskemål går ifrån att uttryckas genom skrik och bök, till att sägas i rena ord så är det inte längre ok. Som sagt, det är ett ap-dåligt argument att man ska sluta bara för att barnet kan fråga efter bröstet!

Och nej, jag är inte speciellt gammal vad nu det hade med nått att göra, jag tycker snarast det är du som beter dig som en riktig fjortis.
    för övrig så ber min unge om det: "mamma! Ninna vill suga på tuttisen!" eller "Mamma! Ninna vill ha möök tuttis!"
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Amma en tvååring...