• Kattdamen

Vuxna tillsammans med tonåringar

Ni som är runt 30, varför är ni tillsammans med någon som är 15-20 år? Vad ser ni i dessa egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 12:22
    Folk verkar ha hakat upp sig på 20. Okej, vi tar bort 20 helt och hållet. Varför är du som 30-åring tillsammans med en runt 15?

• Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar
  • Mini Rambo
    Wynn88 skrev 2011-09-13 22:07:15 följande:
    Nej, det du beskriver uppfattas tvärtom som ganska trashigt idag. Jag har flera släktingar födda på 90-talet och de har alltid varit skötsamma, sportiga ungdomar. En av dem är idag elitidrottare. Visst har de festat ibland och kanske provat att röka mm, men inte mer än så.

Du skriver "vi lever på 2000-talet". Javisst. Hälsa, mognad och medvetenhet är det som gäller på 2000-talet. Att supa, röka och leva loppan för mycket, uppfattas snarare som ganska lowlife.
    Orkar inte ens svara på hela inlägget, sorry.
    Jag menar inte att dem super skallen av sig och kör all in, jag menar på att tonåringarna/ungdomarna/småttingarna - kalla dem vad ni vill. Inte är speciellt små längre. Dem klarar sig på egen hand och lever som om dem vore bra mycket äldre.
  • Friedegard
    Anonym (Karl 76) skrev 2011-09-13 22:09:14 följande:
    hon går gymnasiet, hon har tid att plugga jämt, till skillnad från andra män så lassar jag inte ansvar på henne, hon tar!
    hon kommer ha alla möjligheter som hon skulle ha utan mig. hon va ute senast i fredags, hon har all frihet i världen förutom en sak då - inte vara otrogen såklart.
    min äldsta e bara 5, så ah jag hade lång ungdomstid, men kommer aldrig hindra henne till nått. jag e den som köper p-piller till henne, ok? inga planer på att skaffa barn eller sånt.
    att hon ringer min barnvakt när jag är på jobbet o säger att hon hämtar ungarna på dagis, de e upp till henne, att hon har lagat mat och lekt me mina barn under tiden jag är på jobbet är oxo upp till henne. mina barn går på dagis efter mina jobbtider, dom dagar jag tycker blir för långa hämtar grannen dom men enda sen de vart seriöst mellan mig o X så har hon tagit på sig ansvar trots att jag har sagt till henne flera gånger att hon varken behöver eller måste.
    så jag tar ingenting från henne, jag ger henne nästan all min kärlek, trygghet o allt jag kan för jag älskar henne o inge annat!
    Ja jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, ni verkar ju kära och tar hand om varandra, men det är ju fortfarande ett märkligt förhållande, det måste du hålla med om. 

Tycker du på allvar att hon får samma chans till tonårsliv som du hade möjlighet till? (minus kriget då) 
  • Wynn88
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:11:17 följande:
    Jag menar inte att dem super skallen av sig och kör all in, jag menar på att tonåringarna/ungdomarna/småttingarna - kalla dem vad ni vill. Inte är speciellt små längre. Dem klarar sig på egen hand och lever som om dem vore bra mycket äldre.
    De har aldrig varit speciellt "små", men vissa tonåringar är (nästan) lika mogna som vuxna, andra är betydligt omognare.

För några generationer sedan, ansågs man vuxen och började ofta arbeta heltid när man var 14-15 år, efter konfirmationen. Inget nytt under solen alltså. Det som skiljer, är vad vi anser vara vuxenhet och mognad. Men att röka t ex, var "coolt" på 70- och 80-talet, men ses tvärtom som ganska trashigt idag, vare sig du är 14 eller 74. 
  • Anonym
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:11:17 följande:
    Tycker att det låter WT  om dig och din bekantskaps krets. Om man inte vet vart sina yngre tonåringar håller hus på kvällarna så är man nog ingen vidare förälder.
  • Anonym (Karl 76)
    Friedegard skrev 2011-09-13 22:16:26 följande:
    Ja jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, ni verkar ju kära och tar hand om varandra, men det är ju fortfarande ett märkligt förhållande, det måste du hålla med om. 

Tycker du på allvar att hon får samma chans till tonårsliv som du hade möjlighet till? (minus kriget då) 
    klart de e konstigt, troru jag tänkte att jag skulle bli tilsammans me en så mycke yngre tjej? aldrig. aldrig ens tänkt tanken.
    hon får kanske inte exakt som mig, men hon har möjlighet att välja. jag hindrar henne inte
  • Mini Rambo
    Anonym skrev 2011-09-13 22:16:46 följande:
    Tycker att det låter WT  om dig och din bekantskaps krets. Om man inte vet vart sina yngre tonåringar håller hus på kvällarna så är man nog ingen vidare förälder.
    Lugn, vem sa något om att jag gör det eller mina vänner?
    Det jag skriver om ungarna som röker och det har jag fått höra av min systers lillebror (vi är alltså inte släkt).
    Jag har aldrig gjort nått sånt eller kommer göra, till skillnad från många andra från den södra sidan så har jag stränga föräldrar och är väldigt väluppfostrad. Så döm inte mig.
  • Försök inte

Mini Rambo skrev 2011-09-13 21:48:13 följande:
    He-he-he how funny!
    Inse bara, det är inte som det var på din tid. Vi lever på 2000-talet, tonåringar röker mer weed än hippitossorna gjorde. Dem går in på tobaksaffärerna och köper cigg själva, dem behöver inte ens be om langare längre. Dem fixar alkohol på egen hand och anordnar feta fester så fort föräldrarna lämnat hemmet.
    Reality. 

Hur var det på min tid då menar du?

En fråga: Du menar att vilken 12-åring som helst kan gå och köpa cig på seven eleven trots att det finns en 18-årsgräns?
    Du menar att de köper "vodka"flaskor svart som är tillverkade i öststaterna och som kan innehålla vilket skit som helst.

Lilla gumman. Väx upp.

Förresten trodde "fet" var ett ganska uttjatat ord vid det här laget.       
  • Anonym
    mylife skrev 2011-09-13 22:34:33 följande:
    Lilla gumman. Väx upp.

Men vad är det här för debattnivå att lägga sig på??? Pinsamt....
  • Anonym

Om du röker och bjuder småungar på "cigg" var det ruskigt många gånger? av misstag förstås... Tja jag tar dig då inte för någon som umgås i de bästa miljöer eller kretsar.

• Anonym
    mylife skrev 2011-09-13 22:34:33 följande:
    Hur var det på min tid då menar du?

En fråga: Du menar att vilken 12-åring som helst kan gå och köpa cig på seven eleven trots att det finns en 18-årsgräns?
    Du menar att de köper "vodka"flaskor svart som är tillverkade i öststaterna och som kan innehålla vilket skit som helst.

Lilla gumman. Väx upp.

Om du röker och bjuder småungar på "cigg" var det ruskigt många gånger? av misstag förstås... Tja jag tar dig då inte för någon som umgås i de bästa miljöer eller kretsar.
Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar