• Anonym (syndare)

Svor falskt på mitt barns liv

Jag har så himla dåligt samvete att jag inte vet vad jag ska göra. Jag svor igår falskt på mitt barns liv angående ett ämne som jag blev tillfrågad om och som jag inte vill berätta sanningen om. När jag ljög om det ämnet så sa personen att jag skulle svära på mitt barns liv att allt jag säger är sant. Och jag svor. Nu mår jag skitdåligt och är så rädd att det ska hända nåt. Och jag känner verkligen inte att jag kan berätta sanningen. Hur ska jag rädda mitt barn från ondska? Detta är verkligen känsligt och pinsamt, därför som jag lagt tråden i anonyma diskussioner.

• Svar på tråden Svor falskt på mitt barns liv
  • Fröken reserverad

Det kommer inte hända ditt barn något. Däremot bör du låta bli att ljuga. Mår du dåligt över din lögn får du väl berätta sanningen för den andre personen istället.

Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (syndare)
    puss skrev 2013-07-12 08:05:08 följande:
    Erkänn.
    Kan inte. Det ämnet har infekterat vårt förhållande under lång tid (nåt som har med mitt förflutna att göra). Jag ville rädda vårt förhållande och därför ljög jag. Det kändes lättare så. Men självklart skulle tyngden försvinna från mina axlar om jag bara sa som det var. Dock har ju jag redan svurit falskt, skulle det onda försvinna av sig själv om jag erkände att jag ljugit? Jag kan bara inte säga sanningen Men jag vill ta mig ur denna känsla av ondska, skam och skuld.
  • puss

Då får du ha det som du har det.
    Enda sättet att få bort det är att erkänna.
    Du kan inte slippa lögnen och hålla fast vid den samtidigt.

• Stårschan

Är det din man som vill försöka få dig att erkänna att du varit otrogen för länge sedan?

• Anonym (Xx)

Äsch tänk det som en vit lögn. Det var nödvändigt just då Det händer inget med ditt barn, lovar.

• Anonym (syndare)
    Fröken reserverad skrev 2013-07-12 08:06:33 följande:
    Det kommer inte hända ditt barn något. Däremot bör du låta bli att ljuga. Mår du dåligt över din lögn får du väl berätta sanningen för den andre personen istället.
    Jag berättade sanningen en gång och det blev ett helvete. Men personen fortsatte på nåt sätt att tro att även sanningen var en lögn och fortsatte att ifrågasätta mig. För att få ett slut på helvetet ljög jag och gav nåt svar som jag visste att han skulle bli nöjd med. Och när jag sa det som jag visste att han ville höra så ville han att jag skulle svära på mitt barns liv att det jag säger är sant. Och då svor jag. Jag blir galen! Hur ska jag bli av med dessa känslor?? Finns det nåt jag kan göra istället för att erkänna att jag ljugit, så att min falska ed inte ska drabba mitt barn? Jag vet att låter knäpp.
  • Anonym (syndare)
    Stårschan skrev 2013-07-12 08:11:50 följande:
    Är det din man som vill försöka få dig att erkänna att du varit otrogen för länge sedan?
    Jag har aldrig varit otrogen. Problemet nu handlar inte om vad jag har gjort, utan det att jag svor falskt. Och min rädsla att det ska hända nåt ont
  • Anonym (syndare)
    Anonym (Xx) skrev 2013-07-12 08:13:31 följande:
    Äsch tänk det som en vit lögn. Det var nödvändigt just då Det händer inget med ditt barn, lovar.
    Okej, ja det var nödvändigt. Har du någon gång ljugit och dessutom svurit falskt på någons liv?
  • Anonym (syndare)
    puss skrev 2013-07-12 08:11:32 följande:
    Då får du ha det som du har det.
    Enda sättet att få bort det är att erkänna.
    Du kan inte slippa lögnen och hålla fast vid den samtidigt.
    Få bort "det"? Skuldkänslan eller vad menar du?
Svar på tråden Svor falskt på mitt barns liv