Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
Även kallad mormonkyrkan.
Fråga på!
Även kallad mormonkyrkan.
Fråga på!
hans fars syn på handikappet har ingenting med mormonismen att göra, jag vet flera med handikappade barn som gått med i kyrkan just därför, för kyrkans syn på återupståndelsen och evigt liv tillsammans, där alla är perfekta, alla handikapp och sjukdomar är borta. Handikappade anses ha så rena själar att dom inte ens behöver dopet, dom är redan garanterade en plats i celestiala riket som är den högsta nivån i himlen. Att hans far har den synen på sonen är beklagligt men härstammar alltså inte ifrån hans tro.
Jag är intresserad av att veta på vilka fler sätt mormoner gör skillnad på män och kvinnor, utöver det här med giftermål.
Undrar varför ts inte deltar i sin "fråga-mig-vad-ni-vill" tråd längre? För att hon inte har några svar? So much for that shit...eller?
I brist på ts kan jag svara, även om jag inser att det är intressantare att höra svaren från en troende. Precis som icke skriver så är kvinnans heliga roll den att föda och uppfostra barn, kvinnan uppmuntras till utbildning men bör ändå stanna hemma för barnens trygghet den dagen man får barn, och det brukar väll vara ganska snart efter man gift sig. Mannens roll är den som familjeförsörjare och prästradömshållare. Prästadömet är något bara en man kan få, och förr fick inte heller svarta inneha det. Prästadömet har olika nivåer occh man brukar få första runt 14 års åldern, då kan man själv döpa. Vad är då prästadömet? Jo, det är Guds kraft. En man som har prästadömet kan ge välsignelser dirkt från Gud via handpåläggning och man tror då att allt som sägs i en sådan välsignelse är just Guds ord. Det här kan ha helt förödande konsekvenser i fel händer... I princip alla män i en församling innehar prästadömet, bara om man gjort något fel kan det tas ifrån en. I övrigt tillhandahålls enbart de högsta positionerna män, kvinnor är ledare för just kvinor och barn, men män är de som håller i och styr organisationen från toppen och i församlingar, enbart män. Män förväntas hålla samma bud som kvinnor och kvinnor anses väll mer eller mindre vara heligare, just för att vi kan få barn, ni kan ju själva gissa hur det här känns för medlemmar som upptäcker att de inte kan få barn... både män och kvinnor måste följa en viss dresscode, här skuldbeläggs även kvinnor för att ge män lustfyllda tankar om dom inte täcker sig tillräckligt. Mormonernas klädesstandard innebär att man täcker axlar och bröst, inga tighta kläder och ingen kjol eller shorts som slutar ovanför knäna. Som förstärkning finns de garments, eller underkläder som täcker just de här delarna, och kläderna man bär måste alltså täcka underkläderna.
På sätt och vis blir jag inte förvånad, det verkar vara samma skit i alla religioner. I alla religioner som jag läst om, finns inslag av att kvinnan ska vara underordnad mannen. Religionen verkar vara en ursäkt för män att utöva sitt kvinnoförtryck, det är ju lätt att skylla på att det är Guds vilja.